|
|
|
|---|---|
|
Nämligen pyspunka på båda bakdäcken! Fortsatte ändå till verkstaden där vi skulle lämna 328an på service eftersom det var nämre än att vända hem, bara några 100 meter. Väl på verkstaden tar vi en titt på e46an, och det visar sig att bakhjulen står snett så att den sliter/ går på de innersta 40-50% av däckets bana. Den allra innersta kanten var alltså helt uppsliten så det bildats en mängd småhål i kanten, därav pyspunkan. Framför allt snebelastar den däcken i kurvor och vid släpvagnsdragning enligt verkstaden. Dessutom är stötarna bak kassa, vilket är rimligt med tanke på hur de bottnade vid ett gupp på E6an för ett tag sen. Så i morrn så ska det bytas stötdämpare bak och nya däck bak så får vi se om det löser sig. Är detta en rimlig lösning eller är det helt onödigt. Bilen är sänkt, 60/60 eller 80/60, minns inte riktigt. Gissar på att det är därför den håller på så här. Någon annan med sänkt bil som upplevt detta och har en lösning? Tack för svar! //Bjersér BMW - over 300 (s)miles/hour | |
| Är den så pass sänkt med originaldämpare? I så fall hamnar dämparna i fel verkningsområde och jag kan tänka mig att de inte mår så bra av det... | |
|
Å f*n, har vi inte tänkt på. Hur/var kan man hitta dämpare som passar? Tror det är med orginaldämpare. Sänknigssatsen är av märket H&R i alla fall. //Bjersér BMW - over 300 (s)miles/hour |
|
|
Sänkning mer än 30-35mm förstör hela originalgeometriska tänkandet och därtill släpvagnsdragning. Vid byte av bakdämpare, se till att få det övre fjäderbenslagringen bytt samt se över samtliga bussningar i bakvagnen. BMW är inte som Volvo att man kan hoppa över potthål i vägen:) Om bilen gått ned i ett potthål kan även fälgarna ha blivit skeva, kolla dom noga. Mvh Asken |
|
| Ja mad så mycket sänkning blir ju den negativa cambern alldeles för stor. Om inte det åtgärdades efter sänkningen så är det det du behöver fixa nu. Nya dämpare gör nog ingenting åt den sortens slitage av däck du har. | |
|
Kollade på bilderna i ditt galleri och din bil ser inte märkvärt lägre ut än min gör. Min är sänkt 35 runtom med H&R kit som heter 29419, står tydligt och lättläst på bakfjädrarna.. Bakdämparna är ruskigt tråkiga och bökiga att byta bak på e46 touring. Man får plocka ur inredning komplett i hela bagaget för att komma åt tornen, för att till sist skära sig igenom ljudisolering fram till övre dämparinfästning. Inget skoj!! Diesel-räsern /Rickard |
|
|
Tarzan325: Ok, jag skall inte svära på att det är 60/60, men jag är 99% säker. Kan ju ha och göra med vinklen korten är tagna i? Sen blev det byte till nya orginalstötor bak idag, och det behövdes verkligen. Tyckte att den var lite sackig bak men tänkte inte så mycket på det. Men verkstadskillen visade mig de gamla dämparna, och han tryckte ihop dem för hand och sen stannade dom nere och gick saaakta saaakta tillbaka till ursprungsläget. Helslut alltså... Asken: Japp, han tittade över och byte lite saker till som vart slut. Adelson: Så dessa saker är justerbara? Hur och i så fall var kan man göra detta? //Bjersér BMW - over 300 (s)miles/hour |
|
|
Här (No. 10): Länk Det fixas vid en fyrhjulsinställning, om inte teknikern är bekväm av sig och låtsas att det inte går att justera camber. :-) |
|
|
Haha, det är precis vad som sagts ^^ Man kan inte justera cambervinklar på Bmw sa han... Tyckte att det lät lite konstigt, bmw som brukar tänka på allt annars. Får se hur jag ska göra nu. Skall erkänna att jag inte riktigt förstår sprängskissen, men antar att man lossar bult nr 10 och sen är hjulet löst så att man kan justera vinklen och sen spänner igen? Tack för svaren! //Bjersér BMW - over 300 (s)miles/hour |
|
|
Precis, hålet i länkarmen nr 5 för bulten nr 10 är lite avlångt. Bulten nr 10 har en fast "bricka" som sitter excentriskt på bulten. När man vrider på nr 10 så ändras läget på hubben i förhållande till länkarmen. Sen låser man i det läget man vill ha genom att dra åt muttern på andra sidan. Fram går det inte att ställa camber om man inte byter ut delar, men där har du väl inga problem heller. |
|
|
Tack så jättemycket Adelson! Nu förstår jag hur det funkar. Nä fram har jag inga problem. //Bjersér BMW - over 300 (s)miles/hour |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.