|
|
|
|---|---|
|
Idag uppstod nytt fenomen för mig med att BMWn tappade helt plötsligt kraft, varvtalsmätaren sjönk, motorljudet sjönk, hjälpte inte med och gasa eller byta växel. Efter några skräckfyllda sekunder medans man höll gasen nere så ryckte bilen till och motorn "vaknade till liv" och rusade till för att sedan efter 1-2 sekunder återupprepa hela processen, tack och lov kunde åtminstone komma till jobbets parkering. Under lunchen stack jag ut och provkörde bilen till matstället, en resa på ca 1 km, ingen fara, ingeting konstigt. Satte i bilen igen och körde en blivande kollega till tåget, inget fara där heller, resa på ca 1 km igen. Satte mig i bilen igen och iväg till jobbet igen och nästan framme vid parkeringen så händer samma sak som tidigare på morgonen. Några timmar kvar på arbetsdagen så tänkte passa på och kolla om någon råkat ut för liknande och har några tips och komma med. Egna tankar kring är ju att dety har varit redigt blött här i trakten idag, men så var det igår och bilen fungerade bra då och mestadels av resan till jobbet imorse (en sträcka på kanske 15km). Kan vätan kommit åt någonting? Kan lambdasonden blivit träffad av vatten och nu håller på då man körde igenom en och annan vattenpöl, hade problem med lambdan för ca 3 månader sedan då motorn gick ojämn när jag stod stilla. Fast då höll varvantalet sig på plats vid gaspådrag och vid körning. Mina nuvarande problem inträffar vid när jag saktat in kom jag tänka på nu, först vid infarten till rondellen vid jobbet andra gången vid infarten till parkeringen. | |
|
Hmm, det kan inte vara så enkelt att den släppte lite i baken och antispinnet gick in? Tänkte eftersom du sa att det vart blött. Annars kan det varit lite skit i bensinen, råkat ut för det nån gång och det kändes som om bilen dog. Blev full gas och 2an i en småbrant backe och bilen (330n) saktade ändå in. Hade 70 km/h in och växlade ner till 4an innan ändå saktade han in. Men testade att ta backen igen på hemvägen men det gick med beröm godkänt även med 5an i 60. //Bjersér BMW - over 300 (s)miles/hour |
|
|
Nu har ca en vecka förflutit och felet uppstod vid ett tillfälle till, men kom precis till en bilkö så jag stängde av motorn en snabbis och starta upp igen. Sedan dess har det inte hänt. Senaste gången var även i torra förhållanden. Verkar nästan som motorn inte får soppa/luft. Får kolla upp det snart. Hoppas jag inte faller för klassiska, "if it ain't broken, why fix it?" Gemensamma nämnaren för mig är att de alla hänt i lägre fart när jag saktat in från högre (från 50+ till under 50 km/h). Min BMW är väl en krigare som vill köras i höga hastigheter, undrar hur den förklaringen duger åt farbror blå.. |
|
|
Kaneida, gör en liten trådlyft. Vi är lite fler som upplevt samma problem tror jag. Länk |
|
|
ELler har du fått bukt på problemet? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.