AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
4.943

Tips inför reparation av kärvande bromsok

Ha
285
Hampus__
E46 323Ci
Var ute på roadtrip förra veckan, vart 290 mil och på de sista 10 milen så började lampan för trasiga bromsok lysa. Helt orutinerad så lyckades jag ändå spruta lite vatten på alla fälgarna för att felsöka, höger bak var hyffsat varm och skivan har tagit skada.

Var inne på verkstaden (ej bmw) idag och tydligen kostade delarna en bra slant.

ca 7000 kr om jag skulle fixa båda bakdäcken (bara fel på höger) samt åtgärd av handbroms i samma veva.

Är det ett ok pris eller finns andra möjligheter?

/Hampus
Länk
Th
441
The Stig
Mazda CX-5 -16
Exakt vad är det som ska göras för de där 7000kr? Är det bara bromsskivorna eller är det oken också?

Som exempel fick jag bytt skivor, bromsbelägg och handbromspryttlar därbak hos Speedy för ca 4500kr inklusive arbetskostnad. Då misstänker jag också att 7-serie är betydligt dyrare än 3-serie. Vill du snika så verkar det finnas delar till din bil på Biltema alternativt ebay.de och sen lämna in till verkstaden för att få det monterat.

Själv väntar jag på skivor och belägg från Tyskland (ebay.de) och kommer spara ca 2500kr.
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Sök på detta forum efter "Lönt att fortsätta motionera bromsoket?" så ser du hur jag brukar renovera mina bromsok själv!

Per L
Ha
285
Hampus__
E46 323Ci
Har en mer exakt specifikation nu. Valde tex att inte byta bromsok på vänster bak.

1 st bromsok (hö bak) 1532kr
2 st skivor 2x475kr (bara höger skiva som är paj, men antar man byter båda)
2 st belägg, modell ATE, ska tydligen damma mindre, 2x655kr
= 3792kr

1 st handbromskit, 437kr
1 st monteringsats till hbkit 149kr
=586kr

Total materialkostnad: 4378kr
Beräknad arbetsåtgång ca 2 h, löser detta nog på ickeverkstad, vad kan vara skäligt pris?

Tycker ni att materialkostnaden är ok och finns andra tips som kan vara bra att tänka på?

/Hampus
Länk
Ha
285
Hampus__
E46 323Ci
For the record har lyckats skaka fram exakt samma delar (samma märke och modell) fast för 3100kr i stället för 4378 vilket känns bra. Sen lär nog bytet inte göras på verkstaden som tänkt........ vilket också bidrar till bättre pris. Tänk vad lite bök kan göra:)

/Hampus
Länk
gu
339
gunnarh
320iA -99
225xe -19
Men är oket verkligen slut, läcker det bromsvätska eller...? Kan det inte vara bara att demontera och byta bussningar och styrpinnar vid behov.
Ha
285
Hampus__
E46 323Ci
Gunnarh:

min verkstadskontakt sa att det var en gammal skada. Tydligen hade något plastöverdrag spruckit och det hade rostat invärtes som hindrat oket att förflytta sig. Vet inte om du förstår men jag vet inte mer än så... Vad tror du+

/Hampus
Länk
gu
339
gunnarh
320iA -99
225xe -19
Oket glider på styrpinnar som är skruvade i "brake carrier". Bromsoket, "brake caliper" är försedda med bussningar av plast som styrpinnarna glider på. Om plastbussningen går sönder tränger vatten in till styrpinnarna som rostar så att oket inte kan glida längre på styrpinnarna. Det borde räcka att byta bussningar och styrpinnar. Så ser det ut på en e39:
Länk
På e46 fick jag inte fram någon motsvarande bild men den är troligen identisk i stort sett.
Ha
285
Hampus__
E46 323Ci
Låter som ett smart sätt att minimera en stor del av materialkostnaden. Tyvärr kommer min huvudmek inte ta sig an denna reparation. Så vet inte om jag vågar låta min andra mek ta tag i denna "renovering"

Men tack för tipset Gunnarh!:)

/Hampus
Länk
gu
339
gunnarh
320iA -99
225xe -19
Det här är ingen svår reparation. Styrpinnarna måste tas loss för att lossa bromsoket. Plastbussningarna är då frilagda och kan bytas utan större möda.
gu
339
gunnarh
320iA -99
225xe -19
Hur gick det?
Ha
285
Hampus__
E46 323Ci
Jag lämnade in, och fick oket byt också även handbroms, vart 1200kr för arbetet, var väl varken billigt eller dyrt.. men 3000kr billigare totalt än verkstaden.

Tipset du gav är ingen grej för mig tyvärr, de enda verktyg jag äger sitter i skuffen på bilen. Jag byter inte ens från sommar till vinter däck själv. Tack iaf=)

/Hampus
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.