AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
1.472

Vill köpa Z3:a

Är helt ny på forumet och hamnade här för att jag har börjat kika efter något öppet och roligt att köra med på sommaren. Sökte ursprungligen efter Miator men blev glatt överraskad över att Z3:or ligger i samma prisläge.
Min erfarenhet av sportbilar består av ett antal Mazda RX-7:or, vissa av dem tävlade jag med i Svenska Sportvagnsserien med hyfsad framgång. Någon BMW har jag aldrig ägt, inte ännu i vart fall.

Nåja, nu till mina undringar. Jag har letat i forumet efter svar på mina frågor (vill ju inte upprepa nåt som redan sagts) men har inte hittat några bra länkar/tips.

Vilka årsmodeller finns? Det gjordes en face-lift, men när? Bakdelen skiljer på små resp stora motorer men bara på första generationen, eller? Finns det nån hemsida där alla såna här grundläggande uppgifter finns kanske?
Någonting som är ett stort NO,NO på Z3:orna?
I Sverige ligger prisbilden ganska mycket högre än i Tyskland, men ändå verkar de flesta utannonserade bilarna ha importerats, kommentarer? En 1,9 roadster årsmodell runt 97 som gått 6-9.000 mil ligger på 7-7.500 euro i Tyskland, i Sverige verkar dessa ligga på över 100.000 kr. Att importare en helbilsgodkänd bil idag är ju ganska enkelt och billigt och det känns som kan spara en 30.000 kr på att importera. Har i och för sig nys på en Z3M 2,8 roadster ca 1997 som jag inte vet vad den gått men han vill ha 100.000-110.000 kr vilket väl verkar vara ett vettigt pris. Kommentarer?

Det finns ju för och nackdelar med 4-cyl resp 6-cyl, 6-orna låter oerhört vackert men jag gissar att väghållningen förmodligen är bättre på 4-orna eftersom de borde vara mindre framtunga. Fast en roadster är ju alltid sämre chassimässigt än en coupe så det kanske kvittar.

Ursäkta om frågorna har besvarats tidigare men jag har inte kunnat hitta nånting. Länka mig gärna dit i så fall om ni kan.
Oops. Som "medlem" kom man åt mycket mer upptäckte jag. (Eller så har jag sovit innan....) Motoralternativ, årsmodeller hittade jag, men t ex faxce-liften, när kom den?
Välkommen till forumet, Flyinhi! Du gör helt rätt i att leta efter en Z3:a och särskilt då 2,8 liters motorn som är en mkt rolig motor.

Angående prisskillnaden, reagerade jag likadant när jag köpte mina "zätor" - är nu inne på min andra men säkert inte sista. Många Z3:or är importerade men i Sverige märks inte ngn större skillnad i pris, trots (oftast) billigare inköpspris i exv. Tyskland. Jag importerade båda min Z3:or på egen hand, dels för jag inte hittade några svensksålda i det skick jag sökte, dels för att en importbil från Tyskland kostar mer i Sverige än i Tyskland och dels (framförallt) för att jag fick en bättre inblick i historik och ursprung. Om du är ute efter att spara pengar, rekommenderar jag dig dock inte att åka ner till Tyskland för att hämta hem en - det du sparar äts upp av alla småkostnader som infinner sig fram till det att bilen är reggad och klar i sverige, sedan kan det för vissa vara känsligt med en "nyimporterad bil" vid en ev vidareförsäljning.

Som du nämner, verkar du redan har hittat "modellguiden" här på forumet - där finns en hel del matnyttigt, dessvärre inte så mkt om Z-serien...

Faceliften du pratar om, tror jag kom 99 med ändring av bakdel och inredning som följd... Bakskärmarna höjdes varpå bakdelen uppfattades som smalare än förr... Vissa gillar det, andra inte. Själv gillar jag de bredare formerna, men men...

En bra sida är "snajdarens hemsida" där du finner en hel del nyttig info - allt från historia till "mektips". "

Länk till hemsidan; Länk

Lycka till med köpet!

Mvh Anton
Vid "rätt pris" kan min Z3 vara till salu, besiktigad i april ua. därefter direkt till service för oljeservice samt byta av skivbromsar fram. Vid service byttes även två framvagnsbussningar samt en spindelled.
Länk
//Janne
t0
5
t0tt
Z3 2,8 Coupé
Ingen som har en coupé till salu, som inte ligger på blocket? ;)
Vaddå, räcker de inte till!?
t0
5
t0tt
Z3 2,8 Coupé
Jo, ville bara se så man inte missade någon innan man slår till ;)
Fr
24
Freddis
Bmw z3 coupe årsmodell 2000
Hejsan, jag har en bmw z3 coupe 2,8 som har gått 9500 mil 99a men årsmodell 00 topaz blå. svart läderklädsel, taklucka, 17 tums origianl fälgar vidgjorda. Alla service gjorda nästa service om 4 eller 3 staplar. pris 135 tkr

Fredde
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.