AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
4.398

Dålig FM mottagning samt kort räckvidd med nyckeln - E46.

Vo
271
VoidMain
Mazda6 2.5 Sport -10
Hej!

Sedan förra veckan så får jag inte längre in två radiokanaler som jag brukar lyssnar på när jag åker till jobbet. Dessutom så behöver jag stå mycket närmre nu för att kunna låsa och låsa upp med nyckeln.
Vad kan ha hänt då?
Visst är det så att slingorna i bakrutan fungerar som både radio antenn för AM/FM samt även för nyckelns signaler? I så fall är det ju något där som spökar men var ska jag börja leta?

Har original stereon Buiseness med kassette och original cd-växlare i bagaget. En E46, 02:a.

Förstärker antennförstärkaren även signalera från nyckeln eller bara till radion? Annars är ju den en het kandidat kanske. Vart hittar jag den på en E46:a?

---------------------------------------------
Med BMW'n tar jag alltid en omväg =)
Vo
271
VoidMain
Mazda6 2.5 Sport -10
Ingen som har något tips?? :(

Någon som vet var antennförstärkaren sitter på en E46:a då? Är det C stolpen i den också? Så får jag väl börja med att byta den.
ta
2.494
tarzan325
E61 520d M-sport -08
7500 till 42100mil.

F11 520d M-sport -15
Har du tonat rutorna nyss kanske? Min nyckel blev nästan värdelös efter jag tonat mina, likaså radion.. Fick förklaringen att toningsfilmen innehåller ett tunt tunt metallskikt.. Verkar dock inte gälla alla toningsfilmer

Diesel-räsern
/Rickard
Vo
271
VoidMain
Mazda6 2.5 Sport -10
Hmmm... Jo det gjorde jag hyffsat nyligen. Innan sommaren. Kan det vara det som spökar kanske? Använde mig av färdigskuren film från "Solfilmsmontören".

Får kolla upp om det är metall i den isåfall kanske det är boven i dramat. Fast filmen sitter ju innanför rutan så utifrån borde ju inte filmen störa?? Eller blir det nån form av kortslutning??
ta
2.494
tarzan325
E61 520d M-sport -08
7500 till 42100mil.

F11 520d M-sport -15
Tror inte det handlar om nån kortslutning. Metalltrådarna i rutan är täckta med ett tunt skikt för att inte leda ström på ytan av rutan... Desutom funkar värmen i bakrutan.. Tror mest det hänger på att det är metall i närheten som stör ut radiovågorna..

Diesel-räsern
/Rickard
Vo
271
VoidMain
Mazda6 2.5 Sport -10
Ok. Jo så kan det nog vara. Har inte lyssnat på dom kanalerna sen jag gick på semester. och på semestern toande jag rutorna och så nu när jag började jobba och skulle lyssna igen så var det dålig mottagning.

Då får man helt enkelt leva med det =) Tack för svaret!
Ett trick som jag själv inte trodde på.
Sätt nyckeln mot skallen. Alltså metallen på nyckeln. Garanterar räckvidd på upp till 20 meter.. Iaf 15 meter mer än utan nyckeln mot skallen.

///Micke
Min cabrio Länk
341
Völund
E46 BMW 328IA -99
Fungerar faktiskt riktigt bra som Micke Olsson säger, andvänd kroppen som ledare. Brukar sätta min nyckel mot hakan och får då minst dullba räckvidden. Kul när att man får användning för huvudet ibland ;)

"Det finns två bra bilar - En ny BMW och en begagnad BMW"
Gr
2.160
Grandy
X1 sDrive18i U11 M-Sport -24
997 GT3
Micke: Hur kommer man på att test något sådant !? :)
Ingen aning.. Var en polare som berättade och jag bara kollade konstigt på honom innan jag ens provade.
Har för mig att det var i samband med att jag var och hälsade på. Vi hade stått och tjötat och när vi skulle gå in så skulle jag låsa och då var jag för långt ifrån bilen. Suckade lite och sa att jag bara skulle gå och låsa.
Då sa han.. Sätt nyckeln mot huvudet. :-)

///Micke
Min cabrio Länk
Th
441
The Stig
Mazda CX-5 -16
Jeremy Clarksson visade det tricket i Topgear säsong 3 har jag för mig. Men man fick ingen förklaring på hur det går till.
Vo
271
VoidMain
Mazda6 2.5 Sport -10
Jo men det trixet har jag redan koll på! Det var min farbror som installerar billarm som lärde mig för typ 10 år sedan :) Funkar riktigt bra och ökar som sagt räckvidden med typ 20 meter! Undrar bara om man blir lite dummare för varje gång? hehe..

Då återstår väl bara att prova att dra en kabel från antennen på stereon till skallen som man kopplar på örsnibben med en krokodilklämma kanske?? Då är ju mina problem ur världen sen =) haha
Att ha en reflektor (kroppen, inte nödvändigtvis knoppen..) framför sändarens antenn är teknik som funnits så länge radio funnits. Dock rullar sånt här upp med lite olika intervaller. Snart är det dags för tändstift med glidgnistgap eller tre till fem sidoelektroder igen, sanna mina ord...)
Men detta hjälper ju inte upp FM-mottagningen mycket. Prova med en tillfällig antenn på stereons antennuttag och se om du får nån förbättring. Sen kan man lösa detta på olika sätt, en tunn tråd i kanten av vindrutan kan funka utmärkt.

FP
Vo
271
VoidMain
Mazda6 2.5 Sport -10
Annars kan man ju sätta en sån där liten hajfena på taket som antenn.. Men dom är sådär snygga tycker jag personligen..

Ja det där med flera sidoelektroder var ju väldigt hett på tändstift ett tag.. men inte var väl det mycket bättre? Påstods ge bättre gnista och antända mer av bränslet har jag för mig..
Hajfena är ingen hit vad gäller FM-mottagning, AM osv kan man glömma helt. Man kan inte krympa ner en antenn för så låga frekvenser som 90-100 Mhz hur som helst, en kvarts våglängd ligger rung 80cm, det finns en anledning till att sprötantenner osv har en viss längd. Allt som görs mindre blir en kraftig komromiss och kräver ovillkorligen speciell design med förstärkare osv. Se t.ex på mobilernas FM-radio, hade en pillifjutt som t.ex innehållet i en hajfena dugit så hade man inte behövt trycka i hörlurskabeln för att få mottagning i dessa.
Det här med flera sidoelektroder osv funkar iofs bra men grejen är att det fanns redan innan andra världskriget, ändå marknadsfördes det som en nyhet under 90-talet. Samma sak med glidgnistgap, Halostift osv, en gammal uppfinning som nylanserades igen, lite trist med sån marknadsföring.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.