|
|
|
|---|---|
|
Hej har en 530d 01 med automat som låser sig på 5an. När jag stänger av bilen och på igen funkar den sen växlar den konstigt igen efter ca 70 mil och sen kom en varningmedelande upp om växlingsproplem, stänger av bilen och på igen och den funkar igen. Någon som har samma problem? MVH Per | |
|
Prova att koppla ur batteriet och vänta en 20 minuter för att nollställa elektroniken. |
|
|
eller åk in till bmw och läs av felkoder MvH Bmw 4-ever Saknar v8 ljudet |
|
|
Läsa av felkoder är helt klart att rekommendera. Sen är väl den vanliga frågan när det gäller automatlådor i allmänhet även lämplig att ställa. När bytte du olja senast om du inte vet att den är nybytt är det lämpligt att byta den. Antar att du iaf kollat nivån? Vet inte hur det ser ut på just den där lådan om det finns några filter/silar som man kan byta/rengöra. |
|
|
Tack för tipsen men jag har alltid servat bilen på bmw dom borde väl bytt oljan |
|
| De byter inte om du inte beställer byte. | |
|
Mekano: Hur långt har den rullat? Peace=) |
|
|
BMW har så kallad "LIFETIME" olja i den lådan, men frågar du om dom rekommenderar byte så svara dom troligen ja på den frågan. Helt plötsligt blev det lifetime av alla oljor i drivlinan utan att något markant förändrats (varken oljor eller drivlina). Jag tycker dock det är bättre, enklare och billigare att byta olja och på så sätt få en låda man inte behöver byta lika ofta. Bytte oljan i min 530d som iofs är en manuell då jag köpte den. Den hade rullat 20k mil och den oljan såg inte direkt ny ut. I en automat får dessutom oljan smaka på föroreningar samt helt andra belastningar och värmeväxlingar. Var det inte 6000mils bytesintervall på BMW automat tidigare? Kolla nivån på oljan ingår dock i service men det betyder ju inte att dom verkligen har gjort det och ett läckage kan ju rätt snabbt förändra oljenivån. Många verkstäder oavsett märke bockar nog av checkpunkterna rätt snabbt i fikarummet =) |
|
|
mekano: Hur går det med bilen? Vad säger bmw ? Hur långt har den gått? |
|
| Hej igen Bilen har gått 13000 mil och är swensksåld med kompett servisbok.har varit på smester och kört 150 mil inga probem men den ska servas om ca 150-200 mil så jag får kolla med bmw då | |
|
ok, låt oss få veta så snart som möjligt. |
|
| är bilen fixad nu? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.