AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.941

M3 E46 tickljud..

Hejsan!
Jag har en M3 E46 -01a som har nyligen fyllt 11 000mil..

Vad jag har hört så ska ju M3orna låta lite mer än standard Bmw motorer.. Men jag tycker att min låter mera..=/ Det kommer tickande ljud när jag har den på tomgång.. och när jag varvar lite mer så låter det mera och högre..=/ En kompis till mig lyssnade på den idag och sa att det verkar vara ventilerna..
Låter jätte mycket när jag kör igenom korsningar osv.. inge roligt.=/

Ringde till BMW och fråga vad dom tog för ventil inställning osv.. 4000kr skulle dom ha!!! tyckte det lät lite väl häfftigt.. MEN, det kanske inte var bara ventil inställningar, dom sa att kanske Vanosen måste bytas ut..?

Vad kan vara felet?
Nån som har samma tick ljud?

-=M3 Micke=-
ca
403
carlsson86
Bmw M3 e93 -08
Bmw 520d f11 -11
är vevlagerna utbytt på din m3a? de va de inte på min... den tickade/knackade så jag fick byta lager vev å stakar..dyrt!!!
Jajjemensan alla kampanjer var utförda tydligen på min bil..

-=M3 Micke=-
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
11000 mil - borde vara dags för insp2 snart (om det inte redan gjorts) och då skall väl ventilerna justeras om jag minns rätt!

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Japp insp. 2 är gjort på den.. Men hur vet jag om dom har justerat ventiler..?

-=M3 Micke=-
Filip_J
Det ingår väl i inspectio 2, görs inte den vid 8000mil och vid 12 000mil?
Fr
656
Fritte525
Bmw 316 e46 -01
Bmw M3 3,0 -94
"E46 Hamann"

Hade också ett tickande ljud i min 525:a. Blev högre och högre tyckte jag. Inte så konstigt då det gick i 4 liter olja i motorn;)
Motorn tog mer olja än jag räknade med :)
Men nu e den tyst. Har du kollat oljan ?? hehe..
Mvh
Jag har kollat oljan och det finns olja i motorn.. Olje stickan visar mellan MAX och MIN..

-=M3 Micke=-
"E46 Hamann"'

Jag har ett liknande ljud i min bil men bara när den är varm.
Min låter ytterst lite och går knappt att urskilja men det finns där.

Tror det kan handla om en ventiljustering.

MVH

Åk före du så väntar jag på dig där.
maletjick: Har du lyssnat om du hört ngt ifrån ventilkåpan på din motor eller om det låter underifrån bilen? Har lyssnat på en bil som hade ett svagt svagt tickljud som lät mer uteifrån än om du höll huvudet rakt ovanför ventilkåpan, min gissning är varmt avgasrör om det inte finns där vid kall motor dvs. Har för mig att jag läst att de ska ha en tendens att ticka lite från avgassystemet när det är varmt.

Mvh Martin
Twinsturbo.

Är precis på det sättet. Låter ingenting från ventilkåpa men därimot under bilen när den är varm. Kan höra det när jag kör sakta mellan bilar med rutan nervevad. Finns ingen tendens till det när bilen är kall dock om man har kört upp den på normaltemp.

Det är en del som har sagt att ljudet kommer i från avgasröret och borde därför vara så. Men det är mycket svagt och hörs knappt.

Eller?

Åk före du så väntar jag på dig där.
Är det tyst vid ventilkåpan måste det vara avgassystemet eller ja något annat iaf men motorrelaterat har jag svårt att tro att det är när det är tyst i motorrummet.
M3'orna tickar rätt mycket men det beror den interna klockan i motorn som tickar ner till nästa service
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.