AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
5.674

Ingen kyla i AC trots gas (E39)

bm
1.828
bmwlundqvist
320d xdrive Touring -12
320d Touring -21
Jaha, gott folk, semstern har inte bjudit bara biltur utan även bil-otur. Först med E34:an, vilket löste sig bra, som ni kan se på länken nedan

Länk

Men denna gång fick E39:an slita med husvagnen till kusten. Kallt och gott i bilen hela tiden, men nästa dag kyler inte AC:n alls.

Allt verkar som det ska på panelen, det finns gas i systemet, kollade med att pysa på ventilerna.

Vad kan det vara då? Kan det vara gas i fast för lite, så lågtrycksvakten slår i från? Gick från svinkall - inte det minsta försvagad- till inget alls.
Nåt relä kanske? Nån dold säkring? alla i handskfacket verkar hela.
Snurrar kompressorn, dvs går magnetkopplingen till? Du hör när den slår till när knappen med snöflingan trycks in, ett ljudligt klick och tomgången höjs lite. Om inte så får man börja felsöka härifrån. Det kan ha läckt ut gas, tar ingen lång stund, så att lågrtrycksvakten hindrar start. Lite gas stannar alltid kvar en kort tid iaf, så det brukar pysa lite i ventilerna.

FP
ma
12
malot
525tds-97
går elfläkten som sitter längst fram??? funkar inte den spelar det ingen roll om du har gas i systemet för det orkar inte kyla i allafall.
Rätt men ändå fel. Fläkten startar när tryck i AC eller temperatur kylsystem överstiger viss nivå. På tidigare E39 och E34 startar fläkten på lågt varv direkt men på E39 efter 8/98 startar den först efter en stund och varvar upp steglöst efter behov. Kondensering sker ändå till viss nivå och kyla bildas, är det dessutom lite fartvind så behövs inte fläktens tillskott.

FP
ACn fungerar helt utan fläkt, fast inte lika bra l låha fart och ganska uselt på tomgång. vet av egen erfarenhet. Så att den skulle vara helt kass utan kondensorfläkt stämmer inte. Du har antagligen ett större läckage, eller en kompressor som ej fungerar
Det kan räcka med att gasmängden sjunker endast lite grann för att kyleffekten ska försvinna. När min kompressor började läcka så behövdes det bara fyllas med några gram för att kylan skulle komma tillbaka.

När kylan försvann för mig så gick det över en natt, från iskall till obefintlig.
ma
12
malot
525tds-97
Nu verkar det som det är många experter igång, har själv en 525-97 med en ac som inte fungerade förut. åkte till en verkstad(ej aukt.bmw verkstad) för att kolla/fylla på gas,för att jag visste att kompressorn gick så jag trodde inte att det fattades så mycket. när jag kommer dit så ser dom att fläkten inte fungerar så jag måste byta den för att det ska bli rätt när dom vacum suger systemet för att sedan fylla på gas igen säger dom. tyckte det verkade lite underligt så jag ringde till en aukt.bmw verkstad för att kolla om det stämmer för att fläkten är ganska dyr, och mycke riktigt så var det så. köpte en fläkt och bytte ut den åkte till verkstaden och skulle fylla på gas igen och när dom vacum sugit så visar det sej att det fanns ca 300g av den totala 1210+-50g som det skall vara och ändå gick kompressorn!!!!! fyllde på gas och sedan funkar kylan utan problem.
Det är ju klart att det fungerar utan fläkt men man måste nog åka rätt så fort en kall dag och inte ha speciellt stora krav på kylning!!!!!!!!!!!!!!!!!
Det är en hel del parametrar som spelar in. Systemet startar upp även om inte fläkten snurrar (om det inte föreligger andra fel), kompressorerna i BMW och en del andra bilar sen början/mitten av 90-talet är av variabel typ som kan snurra utan att pumpa speciellt mycket.
Andra kompressorer med konstant slaglängd suger snabbt ner lågtryckssidan till för lågt tryck och slår ifrån osv om gasmängden är för liten. Helt riktigt måste kondensorfläkten kunna snurra när man fyller systemet osv för att kunna slutföra jobbet, det är ju även lite beroende av omgivningstemperaturen osv,

FP
Jag kör min E39 528i utan fungerande kylfläkt, fungerar alldeles utmärkt, utom just vid tomgång då fartvinden är obefintlig. har kört i 34 graders värme med iskall kupe. Kylfläkten fram hjälper endast till då fartvinden är för låg för att kyla.

Sen hade jag samma problem som bmwlundqvist på min bil i våras, kompressorn gick och det var tillräckligt med freon. En felsökning visade att det var expansionsventilen som gett upp. Reparationen inkl fyllning gick på 3300:- ungefär på aukt firma med kvitton.

Sen känner jag en mycket väl som kan sälja påfyllningskit för R134a. Ifall det nu är på det viset att det saknas lite freon.
bm
1.828
bmwlundqvist
320d xdrive Touring -12
320d Touring -21
Vad kostar ett påfyllningskit?
Visa användare
103
bmwberra
535i-98
520i Touring-93
Är det inte lite dumt att köra ac om kondensorfläkten ej fung....?
Risken är ju ganska stor att man spränger kondensorn(ac-kylaren)pga övertryck...=3000:-+jobb+ny fyllning...
Tryckvakten som sitter i systemet är av 3-vägstyp, dvs den har 3 olika lägen, för lågt tryck, normalt och för högt tryck. Den bryter strömmen till kompressorn vid för högt tryck, så det är ingen risk att spränga systemet. Detta är information som jag fick från den ackrediterade AC-friman som lagade min bil.
Ofta sitter det en separat tryckvakt för sista steget, som slår ifrån kompressorn osv, och en för lågtryck/högtryck (fläktstart) men 3-stegs förekommer nog också. Även tryckvakter och magnetkopplingar kan i värsta fall strejka, därför sitter det ett sprängbleck också som skall öppna. Söndersprängd kondensor eller annat är det sista som skall kunna hända.

FP
ma
12
malot
525tds-97
man kan ju fundera på varför fläkten finns när man läser det här, det verkar ju som det funkar felfritt ändå!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Den behövs för att få kontinuerlig kyla även vid hög yttertemperatur och vid stillastående/kökörning osv.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.