|
Sida 3 av 3
|
|
|---|---|
|
bmwlundqvist: Nej...inte tappa lappen, men en varning kanske detta resulterar i menade jag med min hänvisning till länken.. Mvh Janne. |
|
|
Skut inte budbäraren eller något liknande borde vara lämpligt känns det som. Ni klagar mest på polisen men det är nog dom som tilldelar resurser till polisen som ligger bakom de flesta problemen som nämns här Och om polisen fick mer resurser skulle fler åka dit för trafikbrott på fler ställen. Men då kommer säkert många klaga på det också Suck ! |
|
|
Tallviking: Självklart, tyckte jag var tydlig med det. Tror de flesta förstår att det i det stora hela inte är den enskilde polismannens beslut vad som ska göras. Tycker dessutom att trafikövervakningen kanske tvärtom borde ökas, men med mer rätt riktade reusurser, men vad är rätt, det man ju tvista om... Det är exv ganska höga hastigheter vid min dotters skola, men om det står nån polisbil där är det föratt de besöker lunchrestaurangen strax intill. Och åter till kärnan: Vill man få ner hastigheten, om det det viktigaste, borde man inte synas med målade bilar då? Och borde inte rattonykterhet eller vårdslös körning vara viktigare än några futtiga KM/H på fin väg? Märk väl att jag definitift inte är ute efter någon hastighetsanarki trots detta. Igårkväll var det buskörning på vägen utanför kvarteret där jag bor, det hördes bla sköna BMW-sexor på fullvarv, turbo-pys, burnouter och feta bredställ i kurvan. Jag tycker också det är kul, men ett lämpligare ställe än i stan borde väl finnas. Det är både störande för många och helt galet farligt! Detta pågår ofta och buskörningen borde inte vara okänd på farbror blå, men eftersom det höll på minst en timma så hade de väl inte tid. Eftersom klockan var elva fanns det väl inga mångder med folkute i en småstad, men det räcker ju med en vid fel tid/plats... |
|
|
Janne T: Och en varning betyder ungefär: Passa dej! En grej till på två år så nyper vi dej i örat och snor lappen för dej, bilistjävel! ;-) Om jag förstått saken rätt? Det blir rak i ryggen och tio-i-två som gäller då, hehehe. |
|
|
Kilroy: Det där med att polisen får köra fri fart är jag tveksam på. Men visst, om du mot förmodan har rätt kan vi väl det sättas GPS på beslutfattarnas bilar. Gränsdragning för hastighetsböter. Pja, de flesta av oss går inte före i kön på affären eller stjäl grannes gräsklippare tex. Men det är fullt möjligt. De flesta av oss har spärrar. Personligen tror jag bättre om gemene man. Jag får ta det i klartext... Vad är 1-3 km/h värt på 50 väg? (tänk 2 ggr...) Ska man förstöra ekonomin för vissa i kanske 1-3 månader? En nysning eller en tanke som flyger iväg så har du kanske blivit 2000 fattigare. Toleranserna är ohumana. Vi är inte maskiner. |
|
|
Ohumana vet jag inte om jag skriver under på, vi får ju trots allt köra upp till 120km/h på utvalda sträckor. I teknikens linda gick man före fordonet med en röd flagga och det fick inte föras fram fortare än 35km/h i byar och städer, ganska klokt eftersom människokroppen knappt klarar just 35km/h. Tekniken har möjligtvis gått framåt men inte "gemenemans" fysik, tänkande och resonemang. Polisen får köra precis hur fort dom vill när så krävs sen att dom har svårt att hantera sina överlastade fordon är ju en utbildningsfråga... Last night i stayed up late playing poker with Tarot cards. I got a full house and four people died. |
|
kilroy |
Sparc* Att polisbilar får köra för fort borde 100 % av alla trafikanter känna till. Tydligen existerar det uppenbara kunskapsluckor i det fallet. Ditt resonemang är fortfarande lika grumligt som i ditt tidigare inlägg. Vem är "man"? Staten? Polisen? Sveriges riksdag? Den enda som "förstör" sin ekonomi är ju den som åker fast. Det resonemanget gäller ju oavsett om det gäller fortkörningsböter, misshandelsböter eller allvarligare påföljder. Gränsdragningsproblematiken är fortfarande densamma helt oberoende av VAR du drar gränsen. Om hastighetsgränsen är 30, 40 eller 50 i stan är helt ointressant. Så fort du överstiger hastighetsgränsen så bryter du mot lagen och då får man böta. Svårare än så är det inte. Den juridiska gränsen för böter inträffar exakt när du överstiger hastighetsbegränsningen. Det finns för övrigt inget annat sätt att hantera hastighetsgränser och gränsdragningen. Dessutom fungerar lagstiftningen på exakt samma sätt när det gäller andra typer av brott eller överträdelser. Mvh kilroy "Jag är inte bara dryg...jag är skåning också" |
|
Självklart är det så 91kmh på 90-väg är ju en överträdelse... Tanken var väl egentligen främst vilka riktningar man ska ta med de resusrer som finns för att nå max trafiksäkerhet |
|
|
Kan delvis förstå resonemanget, jag har (tro det eller ej ) också torskat på fortkörning och blev utan ett par månader. Men det kan ju inte bli ett myndighetsproblem utan är och förblir på individnivå, en av dom få friheter vi har kvar. Last night i stayed up late playing poker with Tarot cards. I got a full house and four people died. |
|
kilroy |
bmwlundqvist* Jo, jag förstår avsikten med din tråd. Man alltid diskutera nivån på hastighetsbegränsingarna och man kan alltid diskutera var man skall sätta in resurserna när det gäller trafik. Den ökade risknivån när man kör 92 istället för 90 är i praktiken väldigt liten. Problemet är att någonstans måste man som myndighet sätta ner foten. Det i sin tur gör ju att många bilister uppfattar systemet som stelbent. Jag uppfattar också systemet som stelbent eftersom jag alltid kör för fort när det är 90 eller 110. Tack och lov har jag massor med tillfällen att "rasta av" mig på Autobahn. Man måste också komma ihåg att hastighetsövervakning uppfyller de grundläggande kraven som myndigheterna har. Det är juridiskt objektivt, det är tekniskt enkelt, det är förhållandevis billigt och det är lätt att redovisa. I stort sätt resonerar man likadant i resten av världen. Myndigheterna är precis som vilka människor som helst...man väljer den enklaste vägen. Mvh kilroy "Jag är inte bara dryg...jag är skåning också" |
kilroy |
För övrigt hade det varit bra med en editfunktion. Det har dom enklaste forumprogramvarorna kunnat erbjuda de senaste 15 åren... Ursäkta om det blev OT. Mvh kilroy "Jag är inte bara dryg...jag är skåning också" |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.