|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
kilroy |
Självklart skulle staten, dvs samhället i stort, tjäna på minskade olyckor. Dessutom skulle polisiära resurser kunna användas inom andra områden. Mvh kilroy "Jag är inte bara dryg...jag är skåning också" |
|
Samhället och staten kräver samtidigt som ingenting får kosta och tror jag skrivit i någon tråd tidigare att om folk skötte sig och använde sunt förnuft skulle vi inte behöva varken sedlighetspoliser eller skattemyndigheten. Jag är övertygad att polisen gör så gott dom kan och kör man fortare än skyltad hastighet bryter man faktiskt mot lagen, så är det bara och det är ju inte polisen som gör lagarna. Vad gäller narkotika och skattebrott krävs det enorma resurser på bevisningsfronten, och"pundaren" blir ju för samhället en dubbel kostnad om polisen ska hämta för att två timmar senare bli släppt av åklagaren i brist på bevis/plats/personal. Många småtjyvar och rackare som finns därute är ju enbart en kostnad, dels mantimmar hos polisen och sen dömda att betala ett offer som i sin tur får pengar från brottsofferjouren eftersom den dömde inte har någon ekonomi och brottsofferjouren är statliga pengar och likaså sensationsadvokaterna som avlönas av samhället till fantasisummor att försvara någon som i Texas blivit tjärad och kokad samma dag....puh. Jag är inte bitter, jag tycker bara att polisen ska få lösa riktiga brott och inte behöva larva sig med trafikanter som borde kunna hålla sig i skinnet men eftersom vi inte kan köra bil som "folk" så måste dom ju vara där också. Det är alldeles för många som får sätta livet till i trafiken. Last night i stayed up late playing poker with Tarot cards. I got a full house and four people died. |
|
fredde 7 |
tycker det finns viktigare saker än hastigheten på motorväg. Ställ mera krav på förarutbildningen samt individens duglighet att framföra fordon. Det farligaste beteendet i trafiken anser jag vara de som leker poliser, tex blockerar vid en omkörning. Om alla försökte underlätta för varandra så kunde nog trafikolyckorna minskas med 90%. Jag hade hellre sätt fler poliser ta i med hårdhandskarna vid våldsbrott än vid trafikförseelser, även om fler dör i trafiken. |
|
Som ett litet instick i debatten kan man ju fråga sig varför Sverige lägger enorma resurser varje år på att få ner trafikdöden på ca 600 personer per år med polisinsatser, vägbyggen, trafiksäkerhetsverk etc etc etc när det årligen i Sverige dör mer än 10000 av skador kopplade till rökning och mer än 20000 per år av skador kopplade till alkohol (som också står för en stor del av de trafikdödade) Hur mycket resurser lägger samhället på att förebygga dessa problem gentemot trafiksatsningarna ? |
|
| Tallviking: ett bra sätt att förebygga är att iaf låta folk Polisen stannar blåsa för alkotest. | |
|
Tallviking, döda människor är ingen stor kostnad. Alkohol & tobak är tvärtemot fortkörningsböter en stor inkomstkälla för oss i lilleputtlandet som snart har ett minimalt jordbruk och marginellt med tung industri. Jag kan inte se att det skulle vara ett problem att helt förbjuda rökning men då uteblir fantastiska miljoner och vad vi (staten) drar in netto är antagligen acceptabelt gentemot antalet vårdplatser. Bilen och bilägandet är i förhållande till skatter och avgifter för underhåll av infrastrukturen mycket billigt, vad kostar en kvadrat med asfalt idag, kanske 1000:- för motorvägsstandard, då behövs det rökare och drinkare för att bära upp ekonomin... Om jag nu blir stoppad, av vilken anledning som helst, skulle det kännas bättre innerst inne om jag har vetskapen om att man får blåsa. Merkostnaden här känns minimal. Last night i stayed up late playing poker with Tarot cards. I got a full house and four people died. |
|
|
Janne T: Menar du att jag kan ha tappat lappen ändå? |
|
|
Sedan kan vi börja skjuta av alla åldringar som inte bidrar med något. Rökningen kostar samhället enorma pengar. Bilägare finansierar kollektivtrafiken, bl.a., genom alla skatter. Att jaga fartsyndare på motorvägen har inget med 0-visionen att göra. |
|
|
Lus: Håller med fullständigt. Man önskar det fanns ett enkelt test för att även prova drogpåverkan Mängden skattekronor som tas in på bränsle, tobak och alkohol är i stora helheten ganska små jämfört med till exempel moms, inkomstskatter etc så debatten haltar Särskilt illa är det när man tror att fortkörningsböter är en stor inkomstkälla för staten Kostnaden för vård av alkohol och tobaksskador fram till personerna dör är enorma. Betydligt dyrare än vård av trafikskador |
|
|
Momsen är inte skatt? Ot som heter duga. Mja, vet inte om just åldringar ska skjutas vi kanske ska avyttra samtliga innevånare som inte utbildar sig eller förvärvsarbetar vilket borde bli snabbt räknat ca 2-3 miljoner personer? Allvarligt talat, pengarna som cirkulerar runt bilen (b:o vs n:o) är ju inte i närheten av vad tobak och alkohol är. Alla människor som begagnar vården är ju en ofantlig kostnad för dom friska oavsett om det är lever, lunga eller t.ex. hjärnskada. Trafikövervakning är en i princip arbetsfri inkomskälla med kameraövervakning. Vad som orsakar vad forskas det outtröttligt i men rent subjektiv antar jag att vi är födda korkade och förblir korkade eftersom vi måste ha så mycket lagar och regler och ändå ska bryta mot dom hela tiden... Last night i stayed up late playing poker with Tarot cards. I got a full house and four people died. |
|
|
S:et i moms betyder just SKATT MOMS = Mervärdes och OMsättnings Skatt. Från första början. nån gång på 60-talet tror jag, kom nåt som hette OMS, som TILLFÄLLIGT skulle hjälpa staten att få in mera pengar. O.T men kunde inte låta bli Samt att jag har av insatt polis i bekantskapskretsen fått höra att man ibland drar ut på fartövervakning just för att förbättra uppklarningsstatistiken. Vilken även nån annan här ovanför fått reda på. Så helt uppåt väggarna kan det ju inte vara när man tycker att dom kanske prioriterar lite udda på polishuset. Niklas Fransosen |
|
|
Skatteverkets årsredovisning för 2007 Länk På sida 6 i finansiell redovisning får man ett litet hum om hur det ligger till. Last night i stayed up late playing poker with Tarot cards. I got a full house and four people died. |
|
|
Visserligen får staten in en del slantar på fortkörningsböter men någon måste ju betala för alla olyckor orsakade av för hög hastighet. (ja jag vet, olyckor sker av andra anledningar också men fortkörning står ändå för en hel del av olyckorna) Tänk så här istället. Fler fortkörningskontroller och övervakningskameror ger lägre hastighet och som tydligen konstaterat, färre olyckor. Färre olyckor betyder mindre kostnader för rehabilitering av de som skadas av olyckor, och då samtidigt eftersom hastighetsövervakning sker, mindre fortkörningsböter. Det betyder mindre intäkter för böter för staten men samtidigt minder kostnader med, låter som bra ekvation tycker jag. |
|
|
Inkomstkälla. När man har marginaler och priser som dessa: (Gäller 30-50 väg) km/h kr 0-10 2.000 11-15 2.400 16-20 2.800 ...osv... 0-10 km/h! Okej... Låt oss sätta GPS som loggar alla hastighets överträdelser i alla polisfordon i ett år, så får vi se hur de själva upplever reglerna. Reglerna är omänskliga, ingen kan hålla hastighet jämt +/- 1 km/h. Hade böterna börjat på 11-15 km/h hade det varit en annan sak. Här utnyttjar man systemtematiskt den mänskliga felfaktorn för att håva in pengar. Trafiksäkerhet? Nej, hyckleri ligger närmare i mitt ordförråd. |
|
|
Den här tråden gillar jag! Jag kan inte i min vildaste fantasi få det till att vi uppfann polisen till att driva in pengar, däremot har vi ju lagar och regler som polisen ska se till att de efterlevs (annars ingen idé om ingen kan kolla och polisen stiftar inga lagar själva.). Och den som bryter mot lagar och regler får helt enkelt betala på det ena eller andra viset. Hastigheten som uppges på skylten är den maximala på den sträckan, inte genomsnittshastighet eller lägsta, det verkar vara svårt att ta det. Det finns ingen lägsta tillåtna hasighet annat än på motorväg (40km/h.). Detta har luftats i tidigare trådar. Sen är det naturligtvis åsiktsfrihet i landet än så länge men det tar inte ut faktumet att vi har lagar som jag misstänker ska följas. Dessutom går polisen groteskt mycket minus i sin årsredovisning så skulle det vara för pengarna skulle dom med lätthet göra ett nollresultat med lite fler fartkontroller... Last night i stayed up late playing poker with Tarot cards. I got a full house and four people died. |
|
|
kaptenlöjtnant: Bra sagt ! PS. För er som inte kunde läsa mitt inlägg nämde jag 2 OLIKA typer av skatt .d.v.s MOMS (Mervärdesskatt) och inkomstskatt vilket är dom 2 största typerna av statliga inkomster Mängden inbetalade fartböter i det sammanhangen är inte ens en piss i nilen så all debatt om att man har fartkontroller för att dra in pengar är pinsam ! Särskilt eftersom det definitivt inte är polisen som får nytta av pengarna som betalas in som vissa tycks tro. Deras anslag per år styrs av massor av faktorer och mängden fastsatta fortkörare är även här inte en påverkande faktor i sammanhanget |
|
|
Ingen polis ger böter för 1-3 kilometer över gällande hastighet. Så man behöver inte köra så exakt. Deras avdrag innan böter är ju 3 kilometer. Jag ställer oftast farthållaren på 95 och då kan jag lugnt köra förbi radarkontroller och kameror. |
|
|
Dom kanske inte gör det så mycket för pengarna som för att kunna visa att dom utreder och slutför ett brott. Statistiken ni minns. Men om pengarna för fartförsyndelser skulle komma Polisen till godo skulle dom kanske kunna bli fler och lösa "riktiga" brott där personer kommit till skada eller fått inbrott eller liknande. Jag har per se inget emot att Polisen kontrollerar att vi medborgare lyder de av oss bestämda lagarna. Det jag stör mig på är att dom väljer tillfällen och platser för övervakningen som kanske inte utifrån det faktiska brottet är helt optimalt. Jag hävdar fortfarande med en dåres envishet att det är viktigare att dom kollar hastigheten på 30-50-70 vägar och i viss mån 90-vägar där det finns risk för mötesolyckor och där avåkningszonerna är mindre bra än att hålla till på motorvägen där man inte kan frontalkollidera och om man missar vägen så händer det inte så mycket. Jo bilen blir väl inte helt snygg å prydlig men.... Vad som oxå retar mig är att dom oftast står där när det är vackert väder! Det är väl större orsak att kolla hastigheten när det är regn/snö/dålig sikt osv. Och återigen, dom borde kolla hårdare på att man håller korrekt avstånd till framförvarande, vilket inte är något som många brys sig om i nuläget. Ja ja, vi kommer nog inte till consensus i detta ;-) Niklas Fransosen |
|
kilroy |
"Tallviking, döda människor är ingen stor kostnad". Självklart är både döda och allvarligt skadade människor en mycket stor kostnad för samhället. Dels i form av vårdkostnader och dels i form av uteblivna skatteintäkter. När det gäller rökning och alkohol så är inställningen i de flesta "normala" samhällen att man skiljer på skador som orsakas av individen själv och skador som orsakas av samhällsstrukturen (till vilket trafiken hör). När det gäller polisens prioriteringar så kan den alltid diskuteras. Hastighet är rent tekniskt lätt att kontrollera. Att kontrollera avståndet mellan bilar är långt ifrån lika enkelt sett ur en både teknisk och juridisk synvinkel. "0-10 km/h! Okej... Låt oss sätta GPS som loggar alla hastighets överträdelser i alla polisfordon i ett år, så får vi se hur de själva upplever reglerna." Det argumentet är helt ointressant eftersom polisfordon har rätt att framföras i den hastighet som är nödvändig. "Reglerna är omänskliga, ingen kan hålla hastighet jämt +/- 1 km/h. Hade böterna börjat på 11-15 km/h hade det varit en annan sak." Det argumentet är inte särskilt välgrundat. Oavsett VAR man lägger gränsen så har man samma förhållningssätt till gränsdragningen. Om gränsen för böter hade gått vid 61 istället för 51 så hade ju folk kört i 60 istället...och sedan börjat yla om att det är omänskligt med en gräns på 60. Mvh kilroy "Jag är inte bara dryg...jag är skåning också" |
|
Tja, vad polismakten prioriterar är väl ganska uppenbart. Försöker för det mesta vara ordentlig i trafiken, men förutom fortkörningen har jag lyckats med ytterligare två fadäser: 5 år sen åkte jag på en cruising i en cabbe, nyktert sansat, ingen musik, inga skrän. Såklart den bilen blir stannd - enklast så. Plockade mig på att vara obältad. På bilen framför och bakom hänge folk utanför rutorna och intill kom en riktig pilsnerhäck med folk åkandes PÅ bilen. Trafiksäkerhet? 2 år sen. Jag skruvar med en bil i garaget som har vart stående ett tag och därför givetvis avställd. Ska testa den runt kvarteret, men vem kommer just då... Det hade ju med trafiksäkerhet att göra, den var ju avställd och obes. Att jag testade den på gatan utanför villan inför besiktning spelade ingn roll, men det var ju rätt i sak så det säger jag heller inget om. Men tid hos polismyndigheten finns det iallafall, eftersom de smög förbi ytterligare ett par gånger samma eftermiddag för stt säkert se om jag inte skulle provköra lite till. Trafikbrott ÄR intressanta. När jag fick inbrott i mitt garage ville man inte ens komma och titta... Då blev jag sur och körde ut på stan där jag träffade på polisbil med två poliser som jag fick TJATA mig till att de skulle titta. Väl där titte de väldigt snabbt, för de hade viktigare saker för sig. Ena baklampan på min bil var trasig och det blir det ju böter på, jo det är sant, men den gången rev de boten. En skadegörelse på bil. Inte då. Två bilinbrott? Nope. Stulen dyr cykel? Näee. Inte ens när en släkting vaknade på natten av ett pågående inbrott i sin vill kom de. Nä, de hade inte tid på natten, men kunde komma imorgon. Jo tjena. Som tur var märkte förrövaren att de var hemma och tog till flykten ändå... Jaja, nu spårade jag kanske ur min egen tråd och kanske fick jag lite FÖR mycket galla, men det här är verkligheten för mig. Dock ska sägas att de allra flesta polismän jag har träffat på är väldigt trevliga och man kan inte heller lägga ansvar på den enskilde polien då prioriteringarna kommer från högre ort. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.