AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
3.828

Hastighetsövervakning = trafiksäkerhet eller inkomstkälla?

Sida 1 av 3
bm
1.828
bmwlundqvist
320d xdrive Touring -12
320d Touring -21
En solig, sen tisdagseftermiddag i slutet av juli.
Jag ligger i vänsterfil på motorvägen genom halland och det är inte alltför mycket trafik, och plötsligt ser jag en VW buss i diket och en MC polis som gömmer sig bakom. FAN... tänker jag och ser MC:n köra ikapp och vinka in mig på en rastplats där flera polismän skriver fartböter på löpande band.

En trevlig och korrekt polis berättar att det gått i 149 km/h, och prutar till 146.
Inget att orda om. Jag skriver på och erkänner, jag har ju trots allt gjort fel.

När jag kör därifrån börjar jag tänka på vad detta har med trafiksäkerhet att göra EGENTLIGEN. Min första fortkörningsbot förvisso, men på en av landets säkraste vägar... När det ändå stoppat mig, varför fick jag inte blåsa, eller fick mina däck kollade? Är inte det mer avgörande för säkerheten, om jag är nykter eller har dåliga däck än 0m det gick i 146 på 120-vägen? Om man VERKLIGEN vill ha ner hastigheten vore det väl ändå bättre att synas med målade MC och bilar för att lugna tempot. Kanske jag och många andra hade hållt hastigeten då? Men vilket var målet att sänka hastigheten och höja säkerheten eller dra in pengar?

Med målade fordon, sänks inte bara farten utan man skrämmer kanske även bort rattfyllon och vårdslösa. Eller varför inte stanna folk som gör farliga manövrar på motorväg, tex svänger ut i vänsterfil utan att kolla backspegeln. Farligare säger jag.

26 kmh för för på 120-sträckan , lika illa som på 50 sträckan, eller hur. Konstigt. den procentuella fortkörningen blir ju betydligt högre på en 50-väg.
Hur tänker man då? Kanske att fler kör fort på just den säkra vägen och då väljer man att stå där för att....???

Ja , det är ingen ursäkt för min förseelse, eller någon som helst bortförklaring utan den får jag stå för.
Däremot en fundering over hastighetsbevakning kontra trafiksäkerhet och intjänade bötesbelopp.
Personligen tycker jag dom kan gott ställa sina kameror på fin-vägarna med +90 eller varför inte vara ute och åka lite med oss andra och kanske sänka tempot något. Krutet kan dom lägga inne i stan där man snart inte törs gå med grabben till skolan längre förrän det kommer ett jehu i 70-80km/h (godtycklig uppskattning kl.07:30) på 30 & 50 sträckorna i centrum.

Juniorerna är överrepresenterade även här men det förekommer, minsann att busschaufförerna eldar på för allt dom är värda fram till nästa rondell.

Olycksrisken på kasslervägen (wireräcken) är oftsat begränsad till plåtskador iom att alla åker åt samma håll, värre är det närmare samhället med övergångställen, ungar med boll eller cykel, drifting-rondeller etc. etc. där tyckar jag nog dom kan bjuda till, länsman alltså.

Last night i stayed up late playing poker with Tarot cards. I got a full house and four people died.
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Jag håller med till fullo. De tre gånger jag åkt fast för fortkörning har de varit gömda, de har inte låtit mig blåsa, ingen kontroll av fordonen har utförts. Det känns verkligen som de jagar kvot.
bmwlundqvist

Att många berättar att de inte får blåsa är dåligt, detta skall ju vara rutin vid varje kontakt mellan polis och fordonsförare! Visst, polisen ser väl att man är nykter men ändå!

Anledningen till att polisen inte kollar över däck osv finns det en förklaring till: det krävs en utbildning för att göra flygande besiktning och denna utbildning har inte alla poliser.

"26 kmh för för på 120-sträckan , lika illa som på 50 sträckan, eller hur. Konstigt. den procentuella fortkörningen blir ju betydligt högre på en 50-väg."

Det är allvarligare procentuellt sett och detta avspeglas i bötesbeloppen, det är dyrare att köra 26km/h för fort på en 50-sträcka jämfört med en 120-sträcka. MEN, var sker dödsolyckorna? Inte på 30-50 vägar utan på 70-90-110-(120)-vägar!

Man kan ju tycka vad man vill om hastighetskontroller, alltid lika surt. Sist jag fick böter var 2002 och då kostade det inte så mycket som idag. Man ärligt talat, tänk hur folk skulle köra om risken att få böter vore ÄNNU mindre än idag!
För någon månad sedan hade lokalblaskan publicerat en karta med samtliga trafikolyckor i Malmö under föregående år. En klar majoritet av olyckorna hade inträffat i centrum (30, 40, 50km/h) och på den mycket tungt trafikerade inre ringvägen där hastighetsbegränsningen är 70-90km/h. Andelen olyckor på förbifarten (Yttre ringvägen) där 110km/h är hastighetsbegränsning var mycket få och stod varken i kontrast med skyltad hastighet eller trafikintensitet (ca 40 000 bilar/dygn).
Jag kör dagligen på yttre ringen och det är rätt ofta som polisen har övervakning på motorvägen, fast de sysslar inte enbart med hastighetsövervakning utan gör rätt ofta flygande inspektioner och beteende.

Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Tycker det känns som enkla pengar in!

Jag har ta mig f-n aldrig sett en hasitghetskontroll utanför de 3 skolor som ligger nära där jag bor och där är det vanligt att stressade föräldrar själva kör fortare, för att inte tala om bussar och annan tung trafik.

OM syftet med farbror Blå verkligen var att få ner hastigheten på de stora vägarna skulle dom åka mer med målade bilar och Mc...

Mig har dom stoppat en gång för att jag saknade skylt fram (avsiktligt från min sida dock) och efter lite tjatande på poliserna fick jag dom faktiskt att erkänna att det var enklare att stoppa mig än pundaren som körde runt i en oskattad obesiktigad bil eftersom dom visste att jag skulle betala mina böter. Att jag dessutom satt i en BMW gjorde det ännu enklare, eftersom enligt deras sätt att se på saken var BMW = har pengar.... Jag frågade om jag inte kunde få betala direkt till dom eftersom jag ju hade så mycket pengar i plånboken, men det fick jag inte. Jag tog min bot och åkte iväg och hälsade dom en trevlig dag i Volvon. Dom såg faktiskt lite skamsna ut, men ett litet bidrag till statskassan hade det ju ändå blit. Lite O.T kanske men det belyser ändå ganska bra hur det resoneras.

Att köra 146 på 120 väg om det är lite trafik och sommar/sol tycker jag faktiskt dom kan ha överseende med, om det inte är så att man frimärkskör och blinkar med helljuset och allmänt kör dåligt. Fast då måste dom ju ha koll på en på att annat sätt.... Blir enklare att sitta gömda och peka med lasern.

Min bestämda uppfattning är att bara är ytterligare ett sätt för statsmakten att tillskanska sig mera av våra pengar. Baserat på att dom inte står där det verkligen behövs. Samt att dom verkar missa att kontrollera nykterheten och annat när dom ändå har stoppat en.

Själv har jag åkt fast 2 ggr för fortkörning och bägge gånger har dom stått gömda i bakom en skylt på motorvägen en sommarkväll med lite trafik.

Niklas

Fransosen
Det är väl först nu med dom högre bötesbeloppen som det verkligen betalar sig per mantimme att stå där och bötfälla någorlunda hederligt folk.

Last night i stayed up late playing poker with Tarot cards. I got a full house and four people died.
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Alla poliser har väl inte utbildning för att utföra kontroller på bilen, visst det kan jag köpa. Men alla poliser ser väl skillnad på 6 mm och 1mm mönsterdjup?

Misstänker polisen att bilen är trafikfarlig bör polisen tvinga ägaren att åka till bilprovningen och besiktiga bilen och den befogenheten har väl alla poliser?

__
Min bil:
Länk
Mugge ->

"Alla poliser har väl inte utbildning för att utföra kontroller på bilen, visst det kan jag köpa. Men alla poliser ser väl skillnad på 6 mm och 1mm mönsterdjup?

Misstänker polisen att bilen är trafikfarlig bör polisen tvinga ägaren att åka till bilprovningen och besiktiga bilen och den befogenheten har väl alla poliser?"

Nej, det krävs utbildning i flygande besiktning. Vilket de flesta trafikpoliser iåförsig har, men även utryckningspolisen tvingas ju har trafikkontroller nuförtiden.
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Inkomst och statistikkälla. Robert Collin skrev en gång "att jaga fartsyndare är som att tappa nycklarna i mörkret men leta där det är ljust". Säga vad man vill om Collin, men där har han en poäng.
Tror ni poliserna skulle bli jätteledsna och regeringen luspank om alla körde lagligt eller ?
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Tallkving: "Tror ni poliserna skulle bli jätteledsna och regeringen luspank om alla körde lagligt eller ?"

I vart fall skulle en fin inkomstkälla falla bort. Och lite ledsna skulle nog polisen bli, statistiken skulle se sämre ut. Och på ren personell polisnivå skulle det nog vara lite ledsamt då de allt mer sällan fick uppnå ett mål.

Om ni räknar bort alla kostnader för att ha fartkontrollerna med löner, arbetsgivaravgifter, fordonskostnader, bränsle, utbildningar etc etc tror ni då det är en så bra "affär" ?

Och vem får pengarna tror ni ? Polisdistriktet, staten, länet, vägverket etc ?

Är det kanske så att staten (d.v.s vi skattebetalare) kanske tjänar mer på minskade olyckor (vid lagliga framfarter i trafiken) samt följdkostnader såsom vårdkostnader etc egentligen och fortkörningsböterna är en ganska marginell "inkomst"

Debatten känns ganska felriktad och ensidig och inte direkt objektiv i mina öron !
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Tallkving, de stora olyckorna sker inte där polisen är ute och jagar. Alla kameror drar in fett med deg.
em
538
emilsson
i4 M50 -22
Jag har inte så mycket ont att säga om fartkontrollerna runt Falun där jag bor, dom ser jag ofta vid 30 sträckor, alternativt vid en beryktad korsning vid en 70-sträcka på en landsväg en bit ut. Samt att det känns som om Dalapolisen har satsat mer på nykterhetskontroller än hastighetsdito. Dock så har jag förstått och hört av "insatta" (läs poliser) att det händer att uppklarandestatistiken poleras en del med hastighetskontroller, en tagen fortkörare är ett löst brott, för att möta dom mål som rps har satt upp.
Det är enbart trakasserier från polisens sida att jaga fortkörare på motorväg.

Jag tycker istället att det borde vara fri fart sommarhalvåret (1 april-30 sep)och 120 km/h vintertid. Och detta på motorvägar med vägren, inte budgetvarianten som finns på vissa håll med två körfält utan någon som helst vägren. Där kan man istället ha en hastighetsgräns på 130-140 km/h. Och höj samtidigt böterna rejält (15-25.000 kr) eller ersätt motpartens skador och indraget kk 18 mån vid vårdslös körning, tex. påkörning av stillastående fordon vid köer.

Jag tror alldeles säkert att detta skulle kunna införas utan att det skulle uppstå massdöd och/eller ökade trafikolyckor på våra motorvägar.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

bmwlundqvist:

Länk

Mvh Janne.
Så om ett polisdistrikt trots idoga fartkontroller och tjogvis med fartkameror inte lyckas få fast en enda fortkörare (eftersom alla kör lagligt där). har dom misslyckats eller har dom gjort ett bra jobb ????

Alla tycker väldigt mycket i det här ärendet men det verkar vara väldigt lite fakta och eftertanke inblandat

Flosklerna härjar vilt som t.ex "dom tjänar fett på detta"

Vilka är "dom" och var är fakta som tyder på detta "feta" intjänande ????
Visa användare
1.189
t80196
328 Xdrive 2013

E30 320i -89 Cab

Tallviking: bra skrivet!

"dom" torde väl vara vi alla dvs staten, och då kommer det ju oss alla till godo, det måste ju bara vara positivt.

Mats
BMW CS #5847
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Tallkving, tycker du inte att det vore bättre att de lade resurserna där de gjorde mest nytta?
Självklart skall dom lägga resurserna där dom behövs mest och ger mest verkan men det är knappast personer på detta forum som avgör var det är.

Ärligt talat tror jag nog dessutom dom generellt är duktigare på att avgöra detta än oss här. Men det är ganska tydligt att flera inte håller med mig om detta baserat på tidigare inlägg.

Och polisen sitter i mycket svåra resurs och prioriterinsgfrågor mellan olika typer av brott och problem i samhället. Hade dom haft mycket mer resurser (vilket jag skulle gärna se att dom hade) kunde dom klarat upp och förhindrat betydligt fler brott även i trafiken.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.