|
|
|
|---|---|
|
Beställde en Alpine CDE-9880r till min Bmw 523 -98 E39 , och jag undrar vad för sorts man behöver för att fylla ut resten av originalsplatsen , alpinen är ju bra mycket mindre än originalgrejerna . sen rattstyrning , måste man köpa någonting till då eller de funkar ? Tacksam nybörjare inom ljud/bil nischen .. | |
|
Välkommen till forumet. Vad satt där tidigare, en klump eller två delar? Nån benämning, Reverse eller Business? Det är inte säkert att du skall ta bort allt om det satt två delar. Det finns en adapterplåt och luckan högst upp får vara öppen eller tas bort. För att manövreras med rattknapparna så måste nya stereon ha samma bussystem som i bilen, det bör Alpine eller återförsäljaren kunna svara på. Enbart rätt adapter mellan BMW-pluggen och stereons (ISO?) löser inte alltid detta. FP |
|
| Där sitter en klump nu, buisness är det. hittar inga direkta skruvar att få loss de med . har fixat en radioram och spelaren är hemma nu , köpt iso kablage, men jag vet som sagt inte hur jag får loss sjävla spelaren . primära är mest att få de på plats alltihopa, funkar de inte med ratt styrningen får det bli ett senare problem . | |
|
Frågan är om du har en MID-panel med dubbla displayrader och en rad med knappar eller IRIS som har display och knappar i lite mindre format. I båda fallen ser det ut som en enda enhet men i fallet med MID finns det en skarv imellan. Du drar bort volymratten och under den finns en skruv som vrids ett kavrts varv motsols (återfjädrande), samtidigt som panelen kan dras loss. Själva spelaren, förstärkaren och radiodelen sitter ett steg upp, bakom luckan. Två insexskruvar lossas några varv sen dras enheten ut. FP |
|
| jag skulle satsa på att jag har Iris , med en display och lite mindre knappar . | |
|
Kolla här kanske: Länk FP |
|
| jag lyckades fixa det för nåra timmar sen , gick väldigt smärtfritt , de enda som inte funkar är rattkontrollerna, men de är väl nån liten sladd till som ska i nånstans . | |
|
Njaa, det vill ju till att Alpine supportar det bussystem som bilen har för manövreringen. FP |
|
|
Jag håller på att lösgöra hela min buisness IRIS enhet från själva hållaren, tidigare ägare har monterat en enkel-DIN spelare men nu ska jag montera original stereon igen. Saken är den att förra ägaren har monterat ur hela originalstereo-enheten med tillhörande "chassie" om man kan kalla det så. Hur får jag lös spelaren och panelen med klocka osv. från radio-chassiet? Har prövat att ta bort volymknappen och skruvat där bakom men det känns inte som att jag är på rätt ställe, eller har jag bara skruvat för lite?.. Tacksam för svar! Drifting - Living Life Sideways |
|
|
IRIS har jag inte bekantat mig med men det bör vara samma koncept som MID. Hittar du skruven bakom volymratten? Hålls moturs samtidigt som man lirkar ur panelen med början på samma sida som volymratten osv. Sitter ofta rätt tight fast, man får ev. lirka in något tunt försiktigt under kanten och hjälpa till. FP |
|
|
Har nu fått lös enheten från chassiet, men det är ingen skruv bakom volymratten på min IRIS-enhet. Däremot får man trycka med en liten skruvmejsel mot en metallskena så att denna rör sig i sidled, därefter släpps trycket på spärren som håller fast enheten i chassiet. Samma princip som MID dock ingen skruv bakom volymratten. Drifting - Living Life Sideways |
|
|
Mycket gammalt inlägg men tänkte fråga hur du gjorde? Läste de sista inlägget, ja har också en skena och inga skruvar eller liknande. Men när jag drar den åt sidan så går den inte loss. Ska man ta i mycket eller vad kan jag göra för fel? Hoppas ni läser detta! :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.