AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.108

Problem me luftning av kylsystemet

ff
58
ff1984
525i 90
Ja har ett extremt tryck i mitt kyl när man skruvar dän locket då trycks de ut massa vatten. så skulle prova olufta skruva dän skruvarna först på kylet o de bara spruta ur vatten även när ja lossa skruven på termostator huset.

Det ä la när det kommer vatten ur luft hålen det ska va färdigt luftat va vad jag fattat för? rätta mig om ja har fel?
Du måste vänta till motorn har svalnat ner. Det trycks normalt ut vatten av övertrycket så länge motorn är varm. Sen luftar man som du skriver genom att lätta på luftskruven med motorn på tomgång tills det slutar komma bubblor.
Efterfyll med kylvätska osv, klart.
Om det byggs upp tryck direkt efter kallstart så har du problem, förmodligen topplockspackning eller sprucken topp.

FP
ff
58
ff1984
525i 90
ok men bilen går bra i förövrit men ska testa när inte motorn ä så varm så när de inte kommer bubblor ä de klart då? de ska altså rinna vatten =?
Det skall komma kylvätska utan bubblor ur luftningshålet. Kläm lite på de grova slangarna också så är det lättare att skjutsa runt ev luftfickor.

FP
ff
58
ff1984
525i 90
okför i chekkontrollen så varnar den för kulwassertemp hela tiden men tempmätarn visar normal förra ägarn hade bytt kyl på bilen nämligen. men att ska testa o lufta men vilken luftar man först skruven på kylet eller den på termostatorhuset?
Du får lufta i båda, jag skulle börja med termostathuset, växla sedan mellan dom och lossa lite på skruvarna och dubbelkolla att det bara vätska utan bubblor. Tror du får kolla givare osv för varningslampan om du är säker på att tempmätaren är OK. Kolla även så att kylvätskepumpen är OK.

FP
ff
58
ff1984
525i 90
jo men om vattenpumpen skulle gått skulle la de märkas på annat sätt? tex ingen värme o att den kokar?
ff
58
ff1984
525i 90
Har nu skruvat på luft skruvarna skruven på termostat huset bubblar det inte i från däremot kylet bubbla det. men det sluta aldrig o bubbla så ja tömde kylet helt fyllde på nytt vatten o de bubblar ändå? ska man ha kylarlocket stängt medans luftskruven är öppen lr? ska man bara stå o gasa tills de slutar bubbla? såg även att kylarfläkten inte gick snabbare vid gaspådrag så den är kass me kansk därför vattnet blir så varmt?
Kylfläkten skall snurra lätt, följer inte motorvarvet, den har en viskokoppling.
Du får efterfylla så att nivån hela tiden ligger över luftskruven, då bör det sluta bubbla. Om du är osäker på funktionerna så rekommenderas nån mekarkompis eller verkstad, misstag kan kosta varmgång och skevt topplock.

FP
ff
58
ff1984
525i 90
jaha ok så man ska altså se till så de ä fullt me vatten i kylet konstant visserligen fyllde ja när ja såg de gick åt vatten men höll inte på o fylla de konstant men då ska ja testa de nästa gång. ok bra tänkte köpa en elfläkt men då vet ja den ska va så då.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.