AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.089

Universal cd i min 728 -96?

Bo
12
Bocke
BMW-728 -96
Bmw-740 -01
Jag har bytt ut min orginal kassetradio mot en cd spelare, ej BMW.
Nu funkar inte multifunktionerna från ratten och displayen under radion funkar inte heller , bara klockan.
Det fans en extra kabel bak på den gammla kasseten...kan det ha varit en plusmatning till displayen under????
Tacksam för svar

wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
Jag tror du har total 0-koll på det du försökt göra.

multifunktion samt displayerna kommunicierar via en databuss.
Det finns adaptrar till det , men både stereon och adaptern måste stödja exakt din bilmodell för att det skall fungera fullt ut.

Det där om en extra kabel.... tja... det finns flera ""extra"" kablar på den originalmonterade stereon , bla för hastghetssignal in , +12V ut till aktiv antennförstärkare samt databuss - detta är vad som minst finns.

En plusmatning till displayen inunder gör ingen glad , den har sin egen avsäkrade matningsspänning och det är avsaknad av datasignalen som ger det fel du har.

Så sätt tillbaka det gamla eller köp en stereo med databuss och adapter till din bil , själv kör jag med en Pioneer och adapter till denna så att rattfjärren fungerar. men det finns många fler märken som fungerar.
JM
18
JMH
750IL -99
Var köpte du din kabel!? var på Brl men skulle ha en tuss, o tyckte de lät lite dyrt för den kabeln!

wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
Jag köpter den på MDS eller BRL , minns inte vart för jag köpte massor olika produkter samma vecka , den kostade 995:- , men det var förra året , nu är de några hundralappar billigare.

"Rattstyrningskablage" eller "rattadapter" kallades produkten och tillverkaren är Autoleads , en del lödning krävdes då adapter egentligen bara passade E39 och E46 - det var kontakten som var fel och lite kablar omkastade men inget avancerat.

Th
441
The Stig
Mazda CX-5 -16
Jag hade samma problem när jag försökte montera en Pioneer i min bil. Jag köpte en sån här: Länk
och fick samma symptom som Bocke. Kabeln var från Autoleads också. Läs min tråd i ämnet: Länk

Det skulle alltså fungerat ifall man löder om den där kabeln? Hur vet man vilka omlödningar som ska göras?

wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993

Jag kan inte svara på hur det är i ditt fall , det finns flertalet olika kontakter i E38 och många olika adaptrar till flertalet fabrikat av stereos.

I mitt fall var det så att data I/O går genom en vanlig 3.5mm kontakt ut ur stereon , den följde jag in till boxen och sedan är det självförklarande vilka kablar som går in i boxen som är jord och +12V , den återstående är data I/O och skall lödas ihop med rätt kabel i bilens icke passande kontakt.

Och vilken kabel det är i bilen skiljer sig såklart mellan bilar , årsmodeller och olika typer av orginaklmonterade stereopaket , därför får man titta i kopplingschemat över den kontakten man har.

Något m,an bör förstå innan man håller på och experimenterar med detta är att E38 mestadels har dubbelspoliga bas/mellanregister högtalare i framdörrarna , således 4 tunna kablar till varje element.

E38 har ochså elektroniska separata delningsfilter för varje högtalare integrerat i det slutsteg som sitter monterat i bakluckan , således får man själv konstruera/köpa delningsfilter till högtalarna vid byte av huvudenhet då orginalslutsteget inte kan matas med högnivåsignal och orginalstereon har 4 separata signaler för utnivån.

Det blir en hel del kablar att riva ut och dra om , en hel del.
Såvida man inte matar högnivån ut från den nya huvudenheten på de tunna orginalkablarna avsedda för lågnivå ( !!!) , kopplar in delningsfilter där orginalsteget satt i bakluckan och kör vidare på orginalkablarna till varje högtalare ( lycka till.....).

Problemet är absolut INTE att adaptrarna med datasignalen inte passar E38 , det mycket större problemet är att högnivån ut ur en ny stereo inte kan anslutas till de befintliga högtalarna på något somhelst vettigt sätt , studera kopplingschemat innan ni börjar för att förstå komplexiteten och avgör om det är värt besväret.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.