AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.350

ang vanos montering + kam timing E39

ch
13
chopman
523im touring-99
Hej ! kan någon vänlig själ ,styrka att länken till pelican parts ang vanos montering
stämmer med min 523 e39 -98... har haft av toppen , märkte och fotade allt före demonering och ! ser nu att min avgas kam inte satt justerad på samma sätt som det visar på denna länk som ligger på forumet ! kan det ha varit fel monterat och fungerat i alla år ? det handlar om ett kugg mot-urs på avgas kammen !
Mycket tacksam för svar från nån som vet !

Mo
45
Mojorod
330i -05
chopman: jag sitter själv här och funderar över proceduren med VANOS-monteringen efter byte av sprucken topp. Det är samma M52-motor som du har (min är 528 -97).
Hur har det gått för dig?
Jag har Haynes-boken brevid mig. Den beskriver utförligt steg för steg hur man går till väga, det är bara det att det krävs ett special-verktyg till att lägga rätt förspänning på primär kamkedja (från veven). Kan man använda den ordinarie kedjespännaren för att åstadkomma samma förspänning vid inställningen?
Vidare står det: när man ställt grundläget på VANOS rätt, mäter man avståndet mellan sekundärkedjans sträckare och nocken på insugskammen intill drevet; "the edge of the intake camshaft sensor gear". Därefter lägger man på 2 - 8bar i oljeporten på vanos, och aktiverar vanos-solenoiden med 12V (Var noga med polariteten).
Mät avståndet nu på nytt och det ska vara minst 8,5mm, annars står vanos fel.
Men ge mig gärna länken till inlägget på Pelican parts

Mo
45
Mojorod
330i -05
Blev lite fel: menar att den ska ha flyttat sig minst 8,5mm

Mo
45
Mojorod
330i -05
Det borde väl vara denna länken:
Länk
Står inte att det är M52 motor, men det ser ut som så..
och kamkedjesträckverktyget (puh) visas i figure 5, antar att man inte ska försöka utan det? Någon som har ett att hyra ut, sälja, låna, vet var man köper ett?

Ma
15
Mangman
520i -95
Hejsan

Jag har inte skruvat vanos tidigare men en hel den andra motorer,

Enligt bilden i den tidigare länken borde det inte vara några problem att tillverka vektyget som visas på bild 5.

Mät vilken gänga det är på den fjäderbelastade kedjesträckaren som du borde har plockat bort på du rev toppen.
Skaffa en skruv eller gängad stång med samma gänga som du borrar och gängar i centrum till M8 eller vilken diameter som är läplig. Sen är det bara att köpa gängad stång så har du ditt kedjespännarverktyg. Materialkostnaden borde inte vara dyrare än 150:-
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.