AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
64.890

bränsle förbrukning e38

Sida 5 av 6
Mi
338
MikaelE60
730dA -09
Hjulinställningen påverkar absolut. Relaterar förvisso till en E60, men jag hade ett litet, litet fel i framvagnen. Har inga exakta siffror men det märktes. Inga hissnande siffror på något sätt, men det märktes.
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99

Jag lägger in några filmer som jag tog när jag körde en tur till Sthlm och över Norrtälje och hem en dag i somras, ville mest bara testa för att se hur min iPhone 3Gs klarade att filma. Kanske inte så märkvärdiga eller spännande filmer, men man kan ju se att bilen på denna tur t ex hade 0,78 l/mil när jag kom till Hjulstakorset efter 14 mil, och att den låg runt 0,80 på hel resan på ca 35-40 mil trots en tur rätt genom city och upp i smågränderna på söder mitt i lunchrusningen.

Länk
Länk
Länk
Länk

Dr Tinnitus

Min bil
Länk
jo
90
johan6504
- 740iA -98
Jag har haft min e38 740 -98 i över ett år nu och blandat så ligger jag på 1,4-1,6. Mesta tiden går bilen i stadstrafik, kör jag längre sträckor så blir det 1,0-1,1. Kortare sträckor på landsväg kan jag komma ner på 0,8-0,9 men minsta omkörning så ligger jag direkt över 1,0.
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Johan.

Vet ju inte vad du har för annan spec på din bil, fälgar/däck t ex.

Men kanske det är så att den till -99 uppgraderade motorn, 4,4 L med Vanos, samt det nya ME7 helsekventiella styrsystemet (det kom väl till -99?) kan ha med saken att göra.

Din bil har väl 4,4 L och ingen Vanos?

Jag har ju en tung 740iL med originalhjul och 235/60x16 "ballongdäck" som jag dessutom kör med låga 1,7 bar runt om mot originaltrycket 2,1 fram 2,4 bak. Ändå så har jag inga problem att se de låga siffror på förbrukningen som du kan se i filmen, även med några sansade omkörningar. Klart det handlar om lugn fin landsvägsglidning, och det är inga problem att få den att dra mer om man vill det.

Jag ligger väl på ca 1,1 L/míl på totalsnittet för hela sommaren, då är det allt från grötig storstadskörning till timmar i köerna på Cruisingen i Rättvik, till lite raskare landsvägskörning.

Men som sagt inga problem att komma ner i 0,78-0,82 på fin landsvägskörning på både kortare och längre sträckor.

Det stämmer även bra om man kontrollerar hastighet och sträcka med GPS och kollar mot tankad volym.

Dr Tinnitus

Min bil
Länk
jo
90
johan6504
- 740iA -98
Min bil är helt original och jag kör också med "ballong däck". Egentligen skiter jag i förbrukningen, jag räknar på totalkostnaden och med de priser som gäller idag på e38 blir det ändå ganska billigt... Verkar som om Vanos gör underverk för förbrukningen om det du säger stämmer.
Mi
338
MikaelE60
730dA -09
E38 är ju ingen direkt lätt bil. Försök köra den dagliga sträckan till jobbet utan att röra bromspedalen (naturligtvis utan att äventyra säkerheten!) så ska du få se vad som händer med förbrukningen. Tog mig ett bra tag att lära mig planera körningen i E38an och inte bromsa bort all energi.
Dr Tinnitus, trevliga bilder.
HJ
78
HJH
Opel Ascona 19Sr-73
Jeep Grand Cherokee -00
BMW M6 -06
Känner igen Dr T´s förbrukning. Gamla 730 går V-ås-E-tuna på 0.85 stadigt med några rödljus, ngn extratur ner till V-ås city resulterar omedelbart i betydligt högre förbrukning. ToR till Härliga Härjedalen;) har vi klarat på 0,76 med äggfot i syfte att hålla nere förbrukningen! Nya F01 körde jag upp o ner med v-däck på 0,63 men det vill jag återkomma kring då denna gått endast 650 mil, såklart blir det betydligt mer även med denna vid stadskörning, dock mindre skillnad.

JHbimmer
jo
90
johan6504
- 740iA -98
Försökte verkligen snålköra idag då jag hade ett ärende lite längre bort. Feg-körde enligt hastighetsgränserna. Mest 90 och 70 samt lite 110, snittade inte undet 1.03 i något läge. Stämmer bra med tidigare observationer...

Nu bryr jag mig inte så mycket men ni som säger att ni kör era 740 på 0,85 är bara att grattulera, för mig är detta inte möjligt. kan det vara så att era bilar har manuell låda? har hört att automaten drar betydligt mer.
På landsväg kan man komma ner till de värdena ja..annars blir det lite mera blandat.
Im
184
Immy
Bmw M5 E60 -06 Svenksåld
Gsxr 600 -03
Min är automat hade inga problem att komma ner mot 0.9 med räckte ju med typ en fullgas 90-120 så hade man ett snitt överliter några mil framåt
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Min har automat med.

Verkar lite märkligt att ni har så svårt att komma under, eller hålla er under litern.

Visst slår det stort på genomsnittet om man gör ett par kraftiga omkörningar om den totala körströkan är kort. Men handlar det om körsträckor på runt eller över 10 min så brukar det inte påverk så mycket med ett par omkörningar.

Det är ju bara att se hur det ser ut på de filmer jag lade in tidigare på min bil. De är alla tagna på samma resa men ligger kanske inte i tidsordning, men det borde man kunna lista ut om man kikar på klockan eller trippmätaren. Hur som helst så visar det min snittförbrukning på den resan, nollat när jag startade. Jag låg på 0,78 när jag kom till Hjustakorset efter ca 14 mil, sen var jag runt inne i city och upp på söder och bökade runt Mosebacke och repslagargatan, sen ut genom stan och bort mot Norrtälje. Trots det så steg inte snittet särskilt mycket över de 0,78 inne i stan kanske till runt 0,90 och sjönk sen ganska snabbt ner mot 0,80-0,85 för att när jag kom hem på kvällen ligga runt 0,78-0,80 igen.

Dr Tinnitus

Min bil
Länk
jo
90
johan6504
- 740iA -98
Dina sifror låter helt omöjliga (för min bil), jag har aldrig lyckats komma ner i 0,78. Varken på kortare eller längre körning, troligen inte ens momentant.
Im
184
Immy
Bmw M5 E60 -06 Svenksåld
Gsxr 600 -03
Abslut lägsta jag såg på min var 0.73 på en sträcka av 3mil (ljusdal-delsbo)
Men de var så ovanligt lågt och för kort sträcka
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99

Och jag han se 0,78-0,82 på lugna långkörningar med upp till 60 mils körning trots automat, farthållare, lågt lufttryck i däcken och 3-zoners klimatanläggning igång. Tjänstevikt på 2150 Kg

Dr Tinnitus

Min bil
Länk
Mi
338
MikaelE60
730dA -09
Ni som har svårt att komma ned i förbrukning:
Är insugsgummin, luftfilter, luftflödesmätare, tändstift och hjulinställning ok?
Utan att ha en susning om hur mycket 740or eller SAABar drar i olika farter vill jag bara berätta att den 750a som testades i TV -95 och som jag numera färdas i, drog 0,94 i somras på en resaVästerås- München, Stuttgart, Nürburg-, Västerås sammanlagt 314 mil. Drygt 30+ hela resan med ac på och lite stadskörning i München och Stuttgart och runt Ringen. Har ingalunda skaffat bilen för ecodrivingrekord men förde bok av ren nyfikenhet då jag inte brytt mig att kolla förbr. tidigare. Detta bevisar , tycker jag, det som TV konstaterade -95. Att får man bara rull på 2 tonsklumpen så drar den förvånansvärt lite. kör givetvis på org dim 225/ 16" och 95 okt. soppa. Vill även tillägga att jag haft Ford Fiesta som dragit mer= 1,5 l/ mil pga ständig fullgaskörning, så gasfoten är det som reglerar förbrukningen mest, men tyvärr även nöjet./ Gubbkörning, dock utan hatt i bilen.
Ligger man och "drar" upp bilen i fart,då drar den mera oavsett oktan.
Gasar man till och sedan är "lätt" på foten drar bilen mindre. Men jag märker mindre förbrukning med 98 oktan.
He
108
HenrikJakobsson
525iat -2002
740i hamann M7 -1995
Min 740ia -95 drar ca 0.9-0.95 landsväg i ca 100-120 km/h och som lägst 1,4 i bara stadkörning (255 fram och 285 bak 19"), Sommartid, tjänstevikt 2050kg.

Och min förra 735ia -1996 drog 1.0 i ca 140km/h landsväg och som lägst 1.3 i bara stadskörning (235 fram och 255 bak 18") Sommartid, tjänstevikt 1970kg.
Jag har nu kört drygt 500 mil med min 750iL -95, 20k mil totalt. Nolla Verb 2 när jag köpte den och den står nu på 1.46 L/mil, 49km/h i snittfart. Räknar aldrig vid pumpen men det verkar stämma, kommer drygt 60 mil på full tank.

En sak är säker, oavsett framtida bensinpriser så kommer det förhoppningsvis kunna stå en välskött E38 på uppfarten.

/Martin
Ot
705
Otto
750iA -95
M5 -00
335iA cab -08
T-bird Roadster -62
Martin, jag gjorde likadant när jag köpte min för 8 år sedan. Efter nästan 4K mil som andra bil med all typ av körning mellan april-oktober, står den nu på 1.35 l/ mil.
Det lilla extra det kostar med V12 är värt varenda öre.

/ Stefan
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.