|
Sida 4 av 6
|
|
|---|---|
|
Golddigger. Är det en R6 eller V8 i din 740? Bensin antar jag, eller fanns det 730i diesel? Hur som helst så verkar din uppgivna förbrukning ganska optimistisk. Inte så att jag inte tror att det går att åka på 0,83 i snitt med en så pass stor och tung bil, men jag törs nog sätta 1,5 p-kula på att det är en omöjlighet med att gasa på en hel del och hålla 120-150 km/h mest hela tiden. Frågan blir ju då, hur lite skulle den dra om du körde försiktigt i 90 ? 0,5-0,6 L/milen eller? Låter det vettigt? Jag har då aldrig någonsin sett ett enda seriöst förbrukningstest där en så stor och tung bensinbil med så stor/stark motor klarat 0,5-0,6 i stilla 90 landsväg, och ingen som ens varit i närheten av 0,83 som du säger att du körde. Men, med en diesel kan det ju gå. Så är det du som luras en smula med oss, och har en diesel? :-) Eller om det verkligen är en bensinbil, kan vi anta att det kan finnas en skaplig felmarginal på dina uppgifter och förbrukninsuträkning? Kikar man på vad de flesta andra uppger för liknande bilar, t ex airborn här ovan, så verkar hans förbrukning mycket mer normal och fullt möjligt i förhållande till farten han uppger. Om du nu inte har en dieselbil din luring...? :-) Dr Tinnitus Min bil Länk |
|
|
Jag tror inte alls det är omöjligt att golddiggers färd dator säger dom siffrorna. Min gör likadant, dock är det en 728. och ja upplever att min går billigare över 100km/h än under.. dock till viss gräns Klima,Navi,Tv,Elstolarfram+bak+minne,Xenon,svart nappa mm.. |
|
|
Dr Tinnitus: Självklart sitter jag här och ljuger. Eller inte? Det är en BMW 730i manuell -95 BENSIN. Provade fram detta via fulltanksprincipen, samt stämde av med färddatorn som var mer eller mindre exakt. Sen att du med det tonläget i din text försöker göra mig icke trovärdig är ditt problem, huvudsaken är att jag - som brukar bilen vet att det stämmer. |
|
|
Mr_Hope och Golddigger. Det var inte alls meningen med att påstå att någon ljög, möjligen att Golddigger lurades lite om det nu hade varit en diesel, och då alltså på skoj. Nu var det ju en bensinare om än manuell. Men ta er nu en redig funderare på om det verkligen är sannolikt att en drygt 10 år gammal stor klump till bil, med en så stor motor, ska kunna ligga i 120-150 och gasa på rätt bra utan att försäka spara bensin. Och ändå snitta 0,83 vilket många betydligt mindre och modernare bilar med mindre motorer får vara nöjda med att klara om de snittar 90 kmh. Jag tror säkert att man kan se dessa 0,83 på färddatorn, kanske även när man tankar och själv räknar. Men frågan är hur rätt då vägsträckan egentligen är, eller om de där 120-150 inte alls var så himla mycket 120-150 utan kanske klart lägre farter mesta tiden men då och då upp i 120-150. Det kan göra en jäkla skillnad på snittförbrukningen det. Saken är ju den att det är svårt för oss vanliga människor att få fram en skapligt exakt förbrukningssiffra, även om vi så håller farthållaren på 90 på plan väg i 30 mil. Blandar vi sen in varierande landsvägskörning så blir det ännu svårare. Det var lite det jag var ute efter att få er att förstå, och att det kunde vara lite felmarginal på dessa 0,83 i 120-150. Det finns i princip ingen bil som minskar förbrukningen från 90 kmh och uppåt, bara ökar, det kan man se på alla tidningars tester. Det brukar gå allra snålast runt ca 70, sen bara ökar det. Dr Tinnitus Min bil Länk |
|
|
Kanske 7serien har lite högre utväxling så den mår bra av högre fart.. för i 140km/h varvar min bil ca 2500varv/min det är väl normalt arbetsvarv ? kan tillägga att en busomkörning då och då inte verkar göra så mycket på förbrukningen om man kör fint när man kan. jag gasar gärna före uppförsbacken och släpper av lite eftersom ja kommer längre upp. Klima,Navi,Tv,Elstolarfram+bak+minne,Xenon,svart nappa mm.. |
|
|
M_Hope. Visst är det så, att en utväxling som sänker varvet kan hjälpa att sänka förbrukningen. Men det kan i princip aldrig göra att den blir snålare i 140 än vid 90, no way. Så knepiga är inte vare sig naturlagar eller motorer. Därmot kanske ökningen i vissa fall inte blir så stor, men ökar ju fortare man kör gör det. Ju kortare totalsträcka man kört, ju mer påverkan på snittet har en gasning vid t ex en omkörning. Då drar den ju 3 liter milen eller mer på ordentlig gas. Ta det och slå ut det på 2 mils körning eller 50 mils, så ser du ju att det knappt märks på 50 mils-snittet, men gör stor skillnad på 2milen. Jag kör oftast på farthållaren, men annars gör jag ofta som du i backarna. Dr Tinnitus Min bil Länk |
|
|
Hur man än vrider och vänder på saken så kommer aldrig en bil som en sjua i från Newtons andra lag. F = m * a. Eftersom massan är stor krävs en stor kraft att accelerera bilen och då går det åt mer energi, vidare är bilen stor med stor frontarea vilket ger högt luftmotstånd. Inte koefficienterna Cx eller Cw, som kan vara låga, utan den kraften som verkar på bilen. Jag körde en gång min f.d 728ia en långresa 50 mil med så gott som konstant fart 90 km/h. Då kom jag ned i runt 0,8 l/mil. Min 740 har jag aldrig lyckats köra under 0,9 l/mil. Landsväg ligger typiskt runt litern jämt och i stan vill den just ha 1,8 l/mil som bränsledeklarationen också antyder. Tilläggas skall också att jag kör rätt lugnt. |
|
|
Friedrich S De bränsleförbrukningssiffror du redovisar känns trovärdiga, med liten reservation för att jag tror att det borde gå att komma under 0,9 på lugn landsvägskörning i lagliga 90. Jag gör det i alla fall utan större problem med min egen 740iL -99. Men det kan ju kanske vara lite skillnad på årsmodell -98 och -99? Men när jag når ner 0,80-0,85 så handlar det ju också om snäll landsvägskörning på alla sätt, farthållaren på ärliga 90 inga eller väldigt få försiktiga omkörningar och oftast plana fina vägar så det bara rullar på. Då kan jag på turer på 5-25 mil ungefär nå så låga värden. Men kör jag längre sträckor och i mera varierande terräng så det blir en del backigt och mer blandat 70-90-110, men fortfarande samma snälla landsvägsåka i övrigt, så landar det snarare på 0,90-0,95 på en tur på ca 55-60 mil. Så helt klart så påverkar omständigheterna en del. Dr Tinnitus Min bil Länk |
|
|
hej! Alla bilar lär väl ha olika "bästa fart" för bränsle ekonomi beroende på motor/luftmotstånd/utväxling... mm.. undra just vad som är bästa farten för dessa bilar... gissar på att 750 kanske har en högre fart som "Bästa fart" tänker jag rätt? |
|
|
Mr_Hope I vis mån ja, men då förbrukningen vid lugn körning på jämn gas påverkas allra mest av luftmotståndet så kommer ökad hastighet att ge högre förbrukning. Så det handlar inte om så många skillnader i hastighet var olika bilar går snålast. Normalt så går de flesta bilar oavsett storlek och motorer snålast runt 70-80 och sen ökar förbrukningen ju saktare man kör och ju fortare man kör. Detta har t ex Teknikens Världs biltester visat med all önskvärd tydlighet under många år då de körde riktigt seriösa tester bl a hos Rototest i Rönninge. Kurvorna på bränslegraferna hade i princip alltid en svacka runt 70-80 och steg uppåt under och över detta. Jag kan inte minnas mig någonsin ha sett en bil som haft sin lägsta svacka runt 110 t ex. Rätta mig om jag har fel. Dr Tinnitus Min bil Länk |
|
|
Jag tror "Mr_Hope" ligger inne med den rätta raden. Massan är samma att förflytta och v12:an behöver lite bränsle för att "finnas till" på tomgång, men i farter som inte finns i sverige är den optimal. Grejen är att man kan tänka sig att åka tyst på under 2000 rpm i 120 km/h för en högre bränslekostnad. Om man inte får för sig att mappa bilen och tjäna in pengarna på nolltid, vill säga.... Men det tror ju ingen här på ändå..... /S |
|
|
Inte tror på och tror på, vadå....? Hur som helst, bränsleförbrukningstråd är det ju så jag lägger data för in min senaste längre resa för allmän beskådan. Bil BMW E38 740iL -99. Tjänstevikt 2145 kg. Däck Nya Michelin Pilot Primacy i originaldimensionen 235/60X16 100W Lufttryck I däcken 1,8 bar runt om, normaltrycket enligt BMW ska vara 2,1 fram och 2,4 bak men de anger 1,8 fram och 2,1 bak som ett rekommenderat tryck för ökad komfort, vilket jag oftast kör med men har sänkt till 1,8 även bak då det funkar bra och ger bättre komfort utan några nackderar vid normal körning. Resa Avesta till Mariestadstrakten t o r. Jag körde och tankade fullt och nollade bilens färddator, samt den handhållna Garmin 60Csx jag hade med som extra referens på hastighet och sträcka. Lade sen bilen på farthållaren i ärliga 90 (ca 95 på hastighetsmätaren) och följde sen alla hastighetsbegränsningar fast körde 90 även på 110-väg. Hade klimatanläggningen igång hela tiden, även den i baksätet. Vägsträcka enligt GPS ner blev 296,4 km och bilens färddator visade vid framkomst 0,83 l/mil. Väl hemma igen så sammanställde jag hela resan vilket blev så som följer. Total sträcka Enligt GPS 592,8 km Enligt bilens trippmätare 598,4 km Total snittförbrukning enligt bilens färddator. 0,85 l/mil Total snittfart 80,0 km/h Maxfart 107 km/h som jag nådde vid en av omkörningningarna. Nu har jag inte tankat upp bilen igen efter denna resa, men de tidigare gångerna som jag gjort samma noggranna kontroll så har det handlat om väldigt små skillnader mot vad bilen visar och vad uträkning efter tankning ger med GPS-sträcka och hastighet. +0,02 l/mil brukar det handla om. T ex hade jag 0,94 l/mil på en resa t o r Avesta till Snöveltorp vid Söderköpings golfklubb, och då höll jag alla hastigheter även alltså ärliga 110 på motorvägarna som det var en hel del av. På kortare turer om ca 7-10 mil på gynnsamma vägar, plana raka utan mycket till backar eller annat som stör, så man bara kan ligga och lunka på i stillsamma 90, så har jag sett 0,76-0,83 på bilens mätare. Dr Tinnitus Min bil Länk |
|
|
Petar in lite siffror från helgens tur med E38an, 728i -99. Lyckades komma ned i 0,73 l/mil! Tilläggas bör: 90 km/h medvind och ECO-sko på högerfoten. Tycker det var riktigt bra, även om det var medvind och extrem Eco-driving. :-) //Mikael |
|
|
Min 11.96 E38/M62/A5S440Z drar 1.3 - 1.4 l/mil i *långtidssnitt*. Detta vid en kombination av motorväg, landsväg, lokaltrafik och en liten smula stadstrafik, i fallande ordning. Har "dynamisk" körstil för att vara en gammal gubbe men sällan mer än 10% över fartgränsen. Kör på hjul med 16" däck på och med korrekt tryck (18" däck drog märkbart mer för mig) och använder farthållaren så ofta jag kan, av bekvämlighetskäl. Har i 0W-30 motorolja, samt relativt färsk programvara i motor och växellåda. Sammantaget betraktar jag min bil som välhållen och frisk. Sen har har en Range Rover V8 4.6 också... och jämfört med den är sjuförtin en riktig sparbössa... --- Bilblogg: Länk |
|
|
Jag ligger på ett snitt på 1,8 men så bor jag i Göteborg också, och sporten är alltid i, men så är jag också alltid bortskämd med att vara först vid varje stoppljus. Man vänjer sig ju tyvärr i bra komfort. Fick låna en polares bil en gång och den gick så långsamt att man trodde att det var fel på bilen. BMW-Ligan |
|
|
min 740 ia -95 drog i snitt till sälen o tillbaks till örebro med skidbox vinterdäck o fullpackat i ca 100 km/t 1,13 med div kallstarter i sälen kanon tycker jag. åka första klass kostar lite mer... |
|
| Vid jämn körning är bensinförbrukningen mycket låg även i min 4,4 från 1998. 27000 mil på mätaren och jag har haft den sedan ny. Däremot har tanken börjat läcka på vänster sida i skarven | |
|
Vid jämn körning är bensinförbrukningen mycket låg även i min 4,4 från 1998. 27000 mil på mätaren och jag har haft den sedan ny. Däremot har tanken börjat läcka på vänster sida i skarven |
|
|
JaRu; och då dricker den ju ännu mindre för då kör du ju mest vänstersvängar och motorn får ju helt enkelt inte så mycket bränsle pga att det rinner ut. Tror alla har/har haft problem med det avancerade bränsletanksystemet på dessa bilar och det är därför man "dissar" de som kommer med mindre siffror än de själva har för att motivera sin trasiga/ej fungerande bränsletankskonstruktion. Jag är skit-nöjd med min förbrukning, men så har jag köpt en ny tank och fått den bytt med tillbehör på BMW och sedan har jag mappat om bilen, vilket jag inte tror det är många som bekymrar sig med att utföra på dessa bilarna längre. Tyvärr blir man antastad ungefär som en lögnare om man sätter ut sina siffror här, så inget från mig och mina 4år/5000 mil med v12:an. /S |
|
| Min 750a drog 094/mil på en 314 mila tripp till München Stuttgart och ringen tor dock inte med mig bakom kringlan. Denna förbrukning beror nog mycket på däck i orig. dim. Provade tyvärr aldrig påståendet att den skulle dra mindre med 98okt. tankade bara blyfri95 hela resan. Kan inte tänka mig att en v8 skulle varit så mycket snålare, möjligen tvärtom. Finns i alla fall ingen anl. att avstå från v12an pga bränsleförbr. Ingen annan anledning heller!/ Eco driving. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.