AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.931

Trimavgassystem till M3 e92

Hej min pappa har en ny M3a som jag gärna ser att han monterar ett trimsystem på, vad har ni för tips? Tycker runt 50tusen för ett hamannsystem är för dyrt så gärna förslag på nått billigare.

/Stellan
el
675
elmgren
M3 E36 -97
540iA E39 -98
535d E61 -10
Vet inget om avgasen till E92'orna sådär, men ett tips är väl de vanliga;

Supersprint Länk
Remus Länk
Eisenmann Länk
Min favorit hittills, Rogue: Länk
Supersprint och Eisenmann har riktiga system som vekar seriösa. Remus är lite mer för raggare känns det som, har inte ens ett helt system, bara slutdämpare.

Nån som vet nått om ett bra ställe att chippa och ta bort bra fartspärren på?

/Stellan
NP
822
NPe
BMW G30 540dxDrive -22
BMW G42 M240ixDrive -23
BMW F11 520d xDrive -16
Porsche 997 Turbo -07
Saab 9-3 Cab -99
Saab 9-5 Kombi -06
No offence Stellson, men vad har Eisenmann som är bra?

Jag blir lika fascinerad varje gång en avgassystemstråd dyker upp och folk lovprisar Eisenmann.

Vad är bra?
Att de kan svetsa och elpolera?
Är de bra för att de har underdimensionerade rör in/ut i dämparna?
Eller är det bra bara för att de är dyra?

De företag jag hade tittat på hade angivit mottryck och vikt för deras system, samt en dB nivå över ett frekvensspektra.
Varför skall man annars lägga upp 40-50 000:- på R&D. (Systemet kostar ju bara runt 6-7000:- i material för ett komplett rostfritt 2x2.5-3", men utan grenrör och kattar dvs.)

Detta gäller givetvis om man vill ha ett trimsystem, som går att utnyttja för att plocka mer effekt.

Vill man bara ha en smattrig "fart can" för tufft ljud kvittar det ju.
Då kanske en dyr slutburk från Eisenmann funkar fint.
Eller varför inte ett magiskt (Dyrt) titansystem från japan?

Supersprint har ju åtminstone tidigare bevisat effektförbättringar på deras komplettsystem (Inkl grenrör) så de känns absolut som ett av de bättre valen.

Rouge här ovan lät ju gött, men frågan är om det ger effekt? (Du ville ju ha trimsystem)
Det låter som dämparna är kammardämpare, och inte "raktigenom" fullflödes?
Obalanserat med för högt tomgångsljud men samtidigt ett kvävt fullgasljud.
Men det kan ju vara inspelningen som spelar en ett spratt?
Videokameran kanske inte gillar fullt vrål, utan styr ner insignalen automatiskt.

Som slutkläm vill jag säga att mest effekt på det yttre gasväxlingssystemet hittar du nog ändå på nya grenrör och racekattar!

Orginal grenrör är grymma ända tills det kommer till kollektorn.
Vaad f..n har de gjort där? Bara pressat ihop skiten?
Samma sak på M5, å där finns dokumenterat 30-50hk att hämta.

NP
822
NPe
BMW G30 540dxDrive -22
BMW G42 M240ixDrive -23
BMW F11 520d xDrive -16
Porsche 997 Turbo -07
Saab 9-3 Cab -99
Saab 9-5 Kombi -06
Btw hamann systemet är ju iofs supersprint :)

F..k vilket överpris.

Nej jag vet ingenting om Eisenmann egentligen det är därför jag frågar, men dom hade ett komplett system, det var det jag menade.

så om man är ute efter mer effekt måste även grenröret bytas om det ska vara någon mening med det hela förutom ljudet?

/S
ingen som vet om det skulle vara värt att bege sig till feritta och köpa ett komplett system av dom då?

har själv ingen erfarenhet av dom och har planer på att köpa ett system till min bil, men vet inte vilket märke bara..

NP
822
NPe
BMW G30 540dxDrive -22
BMW G42 M240ixDrive -23
BMW F11 520d xDrive -16
Porsche 997 Turbo -07
Saab 9-3 Cab -99
Saab 9-5 Kombi -06
Stellson>>

Jag ville inte attackera dig, ber om ursäkt isåfall.

Ang grenrör/kattar;
Ja, i princip kan man säga så.
Men byter man grenrör och kattar så behöver man åtminstone ändå byta främre delen av avgassystemet, så då kan likaväl resten åka med.
Åsså sänker man mottrycket endel med "rakitigenom" dämpare överallt.

Ingen fara, har du haft ett skitdåligt Eisenmannsysem själv? det verkade väcka starka känslor... haha

Okej men hur mycket är rimligt att lägga på ett komplett system med grenrör? räcker 20 000?

/S
NP
822
NPe
BMW G30 540dxDrive -22
BMW G42 M240ixDrive -23
BMW F11 520d xDrive -16
Porsche 997 Turbo -07
Saab 9-3 Cab -99
Saab 9-5 Kombi -06
Nja, jag har snarare hållt på med min hobby för länge för att inte bli förbannad när jag ser skit ;) (Ur effekthänseende, sen får eisenmann gärna sälja system till de som gillar ljudet! Eisenmann race ger säkert även tillbehörlig effekt men då kan man ju likaväl köra utan avgassystem, så lite som det dämpar. Fart cans :))

Ang pris, runt 35 000:- kan du räkna med om du ber en seriös kommersiell firma i Sverige bygga grenrör och framrör till dig 2x10 000:- för grenrör och 2x7000:- för främre rör och metallisk kat. Lägg till 15 000:- och du har hela systemet, inklusive grenrör, kattar och hela vägen bak till slutröret. Lika dyrt som Hamann systemet, men då fick du effekt också.

Filip_J
Finns en anledning att Eisenmann kallas bajsenmann.

Jag har aldrig hört på maken till burkigare ljud.

Jag har alltid kört med Supersprint Race på alla mina M3or och goare ljud får man leta efter.

Visst visar dem lovande siffror på bänkpapper, jag har aldrig märkt av något själv men bilen går riktigt riktigt bra, bilen hackar eller segar inte med avgaset.

På M3an jag har nu kör jag med Agency Power, ett amerikanskt avgassystem som både låter bra och verkar flöda fint.
Agency Power verkar inte ha nått system för nya M3an men vad finns det för amerikanska BMW-tuners? att beställa hem ett sånt kan ju vara lönt med den låga dollarn.

/S
Filip_J
Det finns till nya M3an nu, jag beställde hem det och fick det på 4 dagar.

Totalt gav jag 11 000:- och det inkluderar allt, avgas+frakt+tull+moms.

Jag bad dem skriva ner värdet så tull/moms hamnade enbart på 14%.

M3 E92 agency power: Länk
Agency Power låter skönt!

Philip_J vet du om dom har grenrör också?

/S
Filip_J
Ja det har dem, däremot så är det bara prototyper som finns än så länge till E92.
NP
822
NPe
BMW G30 540dxDrive -22
BMW G42 M240ixDrive -23
BMW F11 520d xDrive -16
Porsche 997 Turbo -07
Saab 9-3 Cab -99
Saab 9-5 Kombi -06
Hej!

Jag korrigerar mig själv på punkten där jag säger att M3 och M5 grenrör är ihopklämda i kollektorn. Det är endast M5 som har denna knepiga lösning.

Om inte BMW har förändrat något från det jag sett på en mässmotor så är detta ett av bilvärldens mest klockrena grenrör från fabrik!

Dvs där finns inte mycket att hämta. Det skulle vara racekattar, som kan ge lite förbättrad andning, som skulle kunna vara värt att satsa på.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.