|
|
|
|---|---|
|
Hejsan. Har idag konstaterat att styrdonet/styrenheten på höger sida gett upp på min E46 -04. Efter att jag kikat runt lite på forumet så verkar ebay.de vara ett bra alternativ för att få tag på ett nytt/begagnat utan att bli helt skinnad på pengar. Jag har dock stött på lite patrull. Efter att ha kikat runt på lite annonser så verkar det finnas styrenheter med olika serienummer till E46:an. De jag har påträffat hittils är: 1307329074 1307329088 Min enhet har det första numret, frågan är; fungerar de båda? Vad är skillnaden, xenon/ bi-xenon? Även på bildelsbasen påträffar jag de båda nummerna, båda skall vara till E46 enligt bildelsbasen. Kan någon reda ut detta? Med Vänlig Hälsning Stephan | |
| De olika fabrikaten AL och ZKW har olika drivdon. Serienummer är väl unikt för varje exemplar? Artikelnummer är 63127176068 för AL och 63126925647 för ZKW. Det gäller för Facelift Bi-Xenon, sen finns det två andra för Pre-Facelift Xenon. | |
|
Ok, jag kanske var lite otydlig. Jag menar modellnumret antagligen och inte serienumret. Numret jag talar om finns under "AL"-logon på denna bild: Länk "1307329074" Detta nummer har också min styrenhet, men det finns också flera med "088" på slutet till salu, även dessa av fabrikat "AL". Skiljer det något på dessa eller kan man använda vilket somhelst av dem? Min 320d är faceliftad med xenon, inte bi-xenon. |
|
|
Aha, det är nog AL's eget nummer det där. De borde ju vara märkta med BMW's nummer också tycker man. Hursomhelst så finns det bara en variant av AL drivdon att köpa av BMW enl. realoem. Den måste ju passa oavsett vilken av "074" och "088" som satt där innan, och då borde de ju vara utbytbara med varanda. Jag tror att facelift bara finns med Bi-Xenon, alltså att avskärmningen av halvljuset tas bort samtidigt som halogenhelljuset tänds. Vad är det för modell du har föresten? Jag har antagit att det är en sedan eller touring. |
|
|
Ursäkta dröjsmålet. Tack så mycket för din information. Styrenheten skiljer sig alltså inte mellan xenon/bi-xenon? Sedan är det alltså ingen skillnad på optiken mellan xenon/bi-xenon, förutom avskärmingen du talar om? Bilen jag har är en -04 Touring 320d. Jag hoppas det du säger med numret stämmer, troligtivs har det väl antagligen bara att gör med deras revision/tillverkningstidpunkt eller något, för de ser ju lika ut, styrnehterna alltså. |
|
|
Jo styrenheten skiljer sig mellan xenon och bi-xenon. Hela strålkastaren är annorlunda på xenon (t.o.m. 2001-08 ej facelift) jämfört med bi-xenon (fr.o.m. 2001-09 facelift). Köper du en AL styrenhet från efter 2001-09 så ska den passa. Du ska ha bi-xenon på din bil. Ställ dig nära en vägg och slå på helljuset så ser du att ljusbilden på xenonljuset ändras. Man hör att det klonkar till också om man har dörren öpen eller står bredvid bilen. Använder man ljustutan så ändras inte ljusbilden på xenon, då tänds bara halogenhelljuset. |
|
|
Tack för all matnyttig info:) Har nu vunnit ett styrdon på ebay.de, bara hoppas att det fungerar när man väl får hem det :) Det blev mitt för 51 Euro +20Euro för frakten. Är det ett okej pris, om det fungerar? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.