|
|
|
|---|---|
|
För en vecka sedan skulle min gamla 3.0S -72 (73.000 mil) besiktigas. Det brukar gå galant. När jag gick igenom alla gamla besiktningspapper upptäckte jag att det är över 40.000 mil sedan jag fick en anmärkning senast. Jag kollade förstås upp bilen litet extra denna gång för att inte förstöra statistiken. Bla konstaterade jag att alla lampor fungerade. Sedan körde jag till besiktningen utan att ha ljuset påslaget för att inte riskera att någon glödlampa skulle gå sönder. Tror ni inte på f-n att ett parkeringsljus inte fungerade. Det blev förstås en anmärkning. Förargligt är bara förnamnet. Och när jag sedan kom hem och skulle byta ut glödlampan så fungerade den!!! Och det har den gjort sedan dess också! Det är nästan så att man börjar tro att man retat upp högre (eller kanske lägre) makter! Per L | |
|
Fjantigt av besiktningsmannen att anmärka på en sån sak, han borde väl nästan förstå att du skulle bytt den i vilket fall som helst. |
|
|
Per L, beklagar verkligen. det är förjävligt, antagligen fick du en bmw-hatare till besiktnings-man. |
|
|
Lagen om kärlek tvingar dig givetvis att omgående sälja din 630i och bli uppgraderad till V12. Innan man åkt V12 så är det mest för*censurerat ord för barn under 18 läser på forumet*:) Finns en fin 750iA till salu på bmwcs.com bland annat, den har patina.... Mvh Asken |
|
| Skulle aldrig kunna tänka mig att köpa en sådan bil med en historiken:)Trasigt parkerings ljus är ju det som man fruktar mest på en bmw :) | |
|
Jo...besiktningsgrabben kunde väl ha haft ett litet överseende med denna lilla "fadäs" kan man tycka...men o andra sidan så brukar de alltid hitta någonting att anmärka på trots att bilen(som man själv tycker) är i ett skick som åtminstone 90% av 70-80-talsbilarna ej kommer i närheten av :) Mvh Janne. |
|
|
Lampan fungerade inte (trots mina försök att få igång den) på besiktningen så anmärkningen är inte mycket att orda om! Det taskiga tycker jag är att den fungerade före besiktningen och efteråt... utan att jag bytt den. Per L |
|
| Låter snarast som om problemet sitter nån annan stans än i lampan då - som till exempel i en oxiderad säkringsbox eller strömbrytare! | |
|
Varför klagar ni på en besiktningsman som gör sitt jobb på ett korrekt sätt ? Skulle dom börja lägga personliga värderingar och bedömningar på varje anmärkning mot icke fungerande utrustning som enligt reglerna skall fungera är vi i klar nerförsbacke vad avser säkerhetstänkande ! |
|
|
Brukar man inte få sådana saker som "villkorstvåa"? ///BMW - Was sonst! |
|
|
Siffror finns inte längre på anmärkningar Anmärkningar kan vara med eller utan krav på återbesiktning. Antingen på SBP eller aktoriserad verkstad eller i egen regi inom 30 dagar Sedan finns det "observationer" som är information till ägaren på sådant han bör hålla koll på och kan bli problem med. |
|
fredde 7 |
det var väl bra att de hittade det felet, ngr allvarligare eller mer komplicerat hade väl dessa bilmarodörer aldrig hittat. Bilprovningen är enligt mig jämföbart med begrepp som samhall/alu mm. Med andra ord inget man besöker med tillförlit. |
|
Murphys laws som sagt - När allt verkar bra, så går någonting fel. Om inte så har man nog förbisett ett fel =) När jag skulle besikta hojen, så dör hastighetsmätaren (som aldrig krånglat) ca 50m innan bes stationen. Visar sig att sensorn gått av (!) Väl inne på besiktningen så funkar inte blinkersarna, som funkade perfekt innan. Visar sig vara ett kabelbrott. Precis enligt Murphys lag så inträffar allt jävligt på samma gång, och det är vid värsta tänkbara tillfälle. |
|
| fredde: Är du missnöjd på dom för att dom gör sitt jobb eller för att dom inte sköter sitt jobb ? | |
|
Tallviking: Jag vet att de inte använder siffror längre, därav " ". Men om man får en liten anmnärkning på exempelvis en lampa brukar de väl släppa det om man åtgärdar det själv. Själv tycker jag att det är bra med besiktningen så man får reda på vad som är mindre bra med kärran. Visst är det väl trist att man får anmärkningar men bättre det än att orsaka en eventuell olycka på grund av att bilen inte är i funktionsdugligt skick. Tallvikings fråga vill jag också veta svaret på. ///BMW - Was sonst! |
|
|
Tror att dom brukar ge anmärkning utan återbesiktning på mindre lampor som parkering, skyltbelysning etc men på strålkastare (halvljus), blinker och broms tror jag det blir återbesiktningskrav Kan någon upplysa om egna erfarenheter med detta ? |
|
|
Aja er otur slår inte min (faktiskt tur måste jag säga) När jag besiktigade min Taunus för många år sedan satte sig besiktningsmannen i bilen och började stampa som f.n på bromsen. För trodde jag han blivit tokig men efter några stampar sprutade bromsoljan under bilen. Ett rör var tydligen dåligt. Han hade nog sett det när han var under. Jag fick körförbud direkt, bilen ställdes utanför och jag fick ta bussen hem :) Jag var faktiskt väldigt glad att det inte hände när jag var ute och körde i trafik. Tur att han gjorde sitt jobb. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.