|
|
|
|---|---|
|
Har precis lämnat saab-träsket då jag sålt min 9-5:a och funderar nu över en 5-serie. Helt klart är att det ska vara en diesel men frågan är om 525 "räcker" eller om man "behöver" en 530? Siktar på årsmodell -05 eller -06 med runt 6.000-8.000 mil på mätaren. Hur ser förresten serviceintervallerna ut på dessa bilar? Övriga tipso kommentarer som kan guida mig på vägen till en BMW är uppskattade! | |
| Hittar inte någon editeringsfunktion så jag lägger till en fråga här istället, hur ser det ut med förbrukningen på 525 kontra 530, skiljer det mycket? Ni som kör dessa bilar, vad ligger ni på för förbrukning? | |
| "på pappret" är det i princip ingen skillnad (0.8 l/m blandad körning) mellan 525d och 530d avseende bränsleförbrukning. Sedan är det ju så att ju mer pulver det är i motorn, desto roligare är det att gasa vilket givetvis kan avspegla sig i bränsleförbrukningen. Jag hade tidigare en 520d manuell och ville ha något i automatutförande. Kikade logiskt på 525d men kom fram till att det lika väl kunde bli en 530d (eller 535d, vilket det blev till slut...) då förbrukningen inte skilde sig nämvärt. I automatutförande kan du räkna med 0.7-0.8 l/m i snittförbrukning, beroende på körvanor. Jag ligger på 0.85 l/m med vår 535d. | |
|
En 530d med 231Hk (2006-) är riktigt snål och snabb om du väljer manuell låda... Länk Mvh |
|
|
Valde mellan 525 o 530 jag med men tog 530n mest för jag kom från en bil med 340 kusar och att prisskillnaden var marginell. Hade helst gått på en 535 men dom låg lite över min budget. Hade du ingen übersaab så räcker säkert 525 mer än väl. Är ju dessutom enkelt att fixa en hel del mer hk om du tröttnar på den, men å andra sidan kan du ju isf hosta ut dom direkt på en 530... Har inte hunnit få så stor uppfattning om serviceintervall än men det verkar vara ca 3k mil mellan oljebytena iaf så jag har tänkt köra det intervallet på BMW för att få stämplarna och kasta in ett extra byte däremellan själv då jag inte gillar tanken att köra så långt på samma olja. Vet inte om det är överdrivet men det kan inte skada iaf. Kör normalt 90% landsväg och har då snittat 0,68 med 16" hjul både enl dator och verkligt, fast det rullar på med motorvägsfart + moms. På semestern snittade jag 0.78 över 600mil på 20" 255 brett, varav 200mil autobahn i raskt tempo. Har manuell låda. Skulle jag köpa en likadan bil igen skulle jag gå för en med Logic 7-stereon (har snikmodellen nu å den suger purjo) och sportstolar med svankstöd alt komfortstolarna. Har "halvelektriska" sportstolarna nu och dom är sköna som f-n men jag saknar svankstöd. I övrigt är jag väldigt nöjd de 2000mil jag kört den sedan mitten av februari. |
|
|
525d med 197Hk har samma 3-litersmotor som 530d så den ger uppemot 280 Hk efter ett besök hos ESStuning, tänk bara på att automaters livslängd kan reduceras kraftigt vid trimning - det är därför jag rekomenderar manuella lådor på dieslar: Länk Men gamla 2,5-litersmotorn med 177Hk kan bara trimmas till ca 220 Hk. Angående stereo så är eftermarknadsprylar i samma priskategori alltid mycket bättre än BMW´s alla varianter... Mvh |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.