AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
5.328

Först dålig ork - nu dör 540:n vid körning

Sida 2 av 3
Visa användare
451
Propeller
325iM Touring -07
Det blev så här; nya lambdor monterades, felkoderna slutade då men bilen fortatte att tjuvstanna. De nya lambdorna fick sitta kvar & en ny soppapump åkte i. Resultat: bilen funkar igen. Jag fick erbjudande om att få mina gamla lambdor tillbakamonterade men avböjde, känns bra att de inte felkodar nu.
Visa användare
451
Propeller
325iM Touring -07
Bara skojade. Nu har jag kört 15 mil med mina nya grejor & nu har den börjat tjuvstanna igen. . . . . .
Visa användare
451
Propeller
325iM Touring -07
Jag tar gärna emot vidare förslag. Är inte mek-kunnig men försöker hitta info till verkstaden som inte vet vad de ska gå på nästa gång. Som sagt sitter det nu nya lambda-sonder & ny bränslepump, bilen ger inga felkoder. Efter senaste åtgärden som var byte av pumpen gick bilen ca. 15 mil utan problem, mycket längre än någon gång innan. Så det verkar ju som om nåt där spökar. Kan det vara anslutningar till pumpen? Sitter de under lucka vid baksätet?
Visa användare
451
Propeller
325iM Touring -07
Vilken är LMM? Är det den som sitter lite "på baksidan" på bälgen, som liksom bara kan skruvas i på ett sätt med en konstig gänga? Jag skruvade iaf ur själva toppkontakten från den nedre delen & startade bilen. Ingen skillnad i gången, provade inte att köra den på väg.
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Var kam/vevaxelgivarna kollade/bytta?

Mvh
ga
201
gagge66
540iA -99
Länk

Nr 1 är LMM. Efter luftfiltret, innan motorn. Jag har bytt på min. Fick ofta motorstopp vid inbromsning i korsning, fickparkering mm. Men aldrig under "vanlig" körning! Har aldrig hänt igen efter bytet!
Tar typ 5 min att byta!

Hälsn T
Visa användare
451
Propeller
325iM Touring -07
Kamaxelgivare är bytt för 2000 mil sedan.

gagge66: Tack. Misstänker att själva LMM är den som sitter på ovansidan av 1& infäst med 2 torx? Ser inte riktigt ut så på min bil, det jag skruvade bort har en rund infästing mot de nedre delen, men den lär ju vara LMM ändå. Med den urpluggad gick bilen lika bra stillastående. Någon som kan förklara vilket som är bränslepumpreläet? Även om bilen inte vart Italienimport hade jag nog inte listat ut det, ologisk märkning av säkringa där i skuffen (Touring). Det finns ju 4 varav 3 är vita.
ga
201
gagge66
540iA -99
Du kan ju prova att rengör LMM. Finns ju spray för det. Använd sökfunktionen. Mkt skrivet om detta. För mig blev det ingen skillnad. Jag blev tvungen att byta!

Hälsn T
ga
201
gagge66
540iA -99
Är det annan konstruktion på din LMM? På min -99 ser det ut exakt som på bilden iaf! Köper man ny LMM så får man ett komplett "rör".

Har du en fungerande LMM och drar ur sladden så ska bilen gå sämre. Går på "nödprg" då. Märker du ingen skillnad så är den troligen paj..! Nu med ny LMM så går min skitdåligt om jag drar ur sladden till LMM.

Hälsn T
Visa användare
163
2002ixen
2002Tii -75
2002Tii -73
2002 -74

Nu var ju både pump och lambdor bytta, men det var det första jag tänkte på.
För jag trodde oxå att bränslepumpar gick eller inte gick, men på tjejens Peugeot 205:a med bosch pump så slutade pumpen gå en dag. Efter att kört pumpen baklänges så gick bilen igen. Efter ett tag tröttnade jag och bytte pumpen. Till min förvåning så gick bilen avsevärt bättre efter bytet (trots biltema).
Har du bytt Bränslefiltret oxå?

/Stefan
Visa användare
451
Propeller
325iM Touring -07
Nej, bränslefiltret tror jag inte de bytt på verkstaden. Idag morse var det åter dags att köra den till verkstaden för att fortsätta leta efter felet. Bilen var tjurigare än någonsin, gick 100 meter & stängde ner sig 100 meter osv, det var en sport att ta den över vår långa Ölands-bro kan jag lova. 300 meter från verkstaden la den av helt & jag fick inte igång den över huvud taget. Det var nog bra, jag misstänker att det är lättare för verkstaden att felsöka en heldöd bil än en som ibland bara stänger av sig en gång per 2 mil. Bränslepumpreläet har jag bytt utan framgång samt hällt på insprutrengöring utan nå´n förbättring.
Visa användare
451
Propeller
325iM Touring -07
Mer än 3 veckor har gått, fortfarande står bilen på verkstaden. Idag fick jag veta att motor-styrenheten klipper strömmen till bensinpumpen. En annan sådan måste till, de försöker hitta en beggad. Det blir dyrt - igen. . . . .
Visa användare
451
Propeller
325iM Touring -07
Och det gick ju så klart inte med en beggad. Bilen går tydligen inte att starta med en sådan. . . . . så jag föredrar nog en ny då.
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Kan det finnas nåt motronicrelä?: Länk
Sv
782
Svekke
540iM 6vxl -97
Några reflektioner..

Efter att verkstan bytt bensinpump sa du att bilen
fungerade bra i 15 mil. Det får mig att tro att de ändå
varit och kladdat på något ställe som haft betydelse.

Det första man då tänker på är glapp i elektriska anslutningen
till pumpen, men kanske var de även och ryckte på andra ställen?

T.ex. vid bränsle-relät? Såg att du hade bytt relät men glapp vid
anslutningen då?

En annan fundering är ventilationen till bensintanken. Igensatt?
Då kan säkert mystiska fel inträffa. Testas genom att köra utan
tanklock..
Se här t.ex. Länk

Sen har vi ju mystiken kring motorstyrenhet (glapp?) under
höger sida motorytrymmet eller knepigheter med bränsletrycksregulatorn.
Fast dessa sista fel händer nästan aldrig på 540 E39 om jag tytt detta
forum rätt.

Svekke
Visa användare
451
Propeller
325iM Touring -07
Ja du Svekke - det är precis det jag tänkt på ett antal gånger - då pumpen byttes gick ju bilen 15 mil utan problem, jämfört med att man aldrig kom mer än nå´n kilometer innan bytet. Jag tänkte åxå i den banan, att där måste ju något påverkat felet rent fysiskt. Jag påtalade just anslutningen till pumpen, tipsade dom även om ett fel som nå´n annan hade här på forumet på en 540, om någon ventilation av tanken. Hoppas de kollat detta. Nu verkar de 100 på att de löst problemet, vi väntar på att enheten ska dyka upp. Om bilen stannar när jag kör hem från verkstaden så styr jag nog bara igenom bro-räcket på Ölands-bron. . . . .
Visa användare
451
Propeller
325iM Touring -07
Ikväll hämtade jag bilen med nytt styr-don. Jag kom in i stan & där dog den för mig, illa stående på en gata bland bilar som skulle fram & hem till fredags-kvällen. Tack vare god vän fick jag knuff-hjälp. Mycket misströstande. Börjar verkligen tröttna på att över huvud taget behöva tänka på detta. Men ändå - medans jag satt där & försökte starta bilen, som tänder till lite grann, upp till 1000 varv & se´n död igen, så kom jag att tänka på det här med startspärren & donen till det systemet. Finns det inte folk som haft nå´t problem med sin nyckel. Jag kan nämna att mitt tänd-lås har snurrat extravarv nå´n gång. Kan det månne vara problem där? /// Daniel
Sv
782
Svekke
540iM 6vxl -97
Mycket tråkigt att höra!

Det var nog inget fel på motorstyrenheten. Du bör åka
tillbaka och reklamera. De har ju bytt massa dyra saker som
inte avhjälpt felet. Sen tycker jag att du byter verkstad.
Borde väl finnas någon duktig i närheten?

En sak jag kom på nu är att problem med kamaxelgivaren
på 540 kan ge just sådana symptom att den dör plötsligt.
Har sett att ibland så blir det inga felkoder heller.
Den var redan bytt sa du men kanske var det till ett måndagsex
eller begagnad?

Den är så lätt att byta att det inte behövs någon verkstadshjälp.
Sitter i en insex skruv längst fram på högra toppen.
Länk
Du får även ta bort motorkåpan för där under sitter elkontakten.

Svekke
Visa användare
451
Propeller
325iM Touring -07
Ja lite motigt är det allt. Som BMW-ägare fick man då packa in barnen i lånebilen vid halv tio på kvällen. Bilen blev ståendes så illa & utsatt mitt i Kalmar bland alla fyllon som vinglar hem så jag bestämde mig för att jag & sambon fick lov att bogsera den till några vi känner utanför staden. Nu vägrar den att starta. På söndag kväll blir det till att bogsera till verkstaden igen. Blä.
Visa användare
451
Propeller
325iM Touring -07
Nu har jag ju hämtat bilen från verkstaden 3ggr tidigare med kvarstående fel, så jag ropar inte riktigt Hej än - men; nu har man hittat ett kabelbrott vid anslutningen till soppapumpen. Så kablaget är bytt & jag har kört bilen utan problem idag. Jag hoppas det funkar nu. /// Daniel
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.