AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
5.330

Först dålig ork - nu dör 540:n vid körning

Sida 1 av 3
Visa användare
451
Propeller
325iM Touring -07
Ja, jag skrev en tråd om att bilen, 540 -98, tappade draget under acc. vid 4000 varv, testat om & om igen. Efter ett antal "urvarvningar" gick den bättre men detta var definitivt nå´t fel. Felet som kom idag vet jag inte om det kan ha samband med det förra men nu dör motorn under körning. Första gången det hände var när jag tog en skarp sväng. Sedan dör den med några 100 meters mellanrum, den dör ca. 3 sekunder & kommer sedan tillbaka. Några gånger då jag rullar fram med motorn avstängd så kommer den tillbaka då jag svänger kraftigt i zickzack, jag inbillar mig att det kan vara bensinpumpen eller finns det inte åxå en pump inne i tanken som pumpar mellan 2 halvor? Jag körde med 15-20 liter i tanken.
sk
135
skorpionking
540ia Touring -99
Har du provat hur den går med full tank?

Peace=)
Visa användare
451
Propeller
325iM Touring -07
Nej, det blir verkstaden i veckan som kommer.
Visa användare
451
Propeller
325iM Touring -07
Tror ni det kan vara bensinpumpen? Har kört bilen felfritt härom dagen, körde ca. 2 mil utan att nå´t konstigt hände. Synd att chansa på en pump, det lär kosta 4-5000 monterad. Men vad annars? Kabelbrott?
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Läs ut felkoder på en diagnos först så kanske det klarnar.

Mvh
Transocean
Fan du borde ha behållit 530:n, jag har 34 000 mil på mätarn och rost överallt...tänker klara 50 000 mil med lågprisoljan!
Transocean
Vi får ta en kall en på Krögers och diskutera detta med femförtin om ett par veckor då jag skall träffa lite släkt i Kalmar.
Visa användare
451
Propeller
325iM Touring -07
Transocean: Ja du, jag har många gånger saknat 530:n för körglädjens skull. Är jag i svängarna så vet man aldrig med en kall öl. . . . .

Jag lämnade bilen på verkstan idag, reggade felkoder i DIS:en kommer från båda lambdorna. Den ena slår av & från när bilen är kopplad samt står på tomgång. Får se vad det mynnar ut i, troligtvis byte av båda dessa, då känner jag på mig att jag inte har råd med några kalla öl förräns till jul. . . . .

MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Det är ett vanligt fenomen på 540 E39 att den tappar ork vid 4000 varv och oftast är det katalysatorerna som är felkällan, läs begagnatguiden.

Oftast när man får felkod på lambdan, lyder felkoden reglering utanför tillåtet intervall, vissa tolkar det som att lambdan är kass. Vilket den mkt väl kan vara, men många gånger är felet något helt annat.

T.ex.
Orsak: hål i insugsbälg
Symptom: ojämn tomgång
Felkod: lambda reglering

Bälgen läcker, DME ger felaktig luft/bränsle blandning (eftersom den inte vet mängden luft som sugs in), vilket påverkar avgasvärdena. Lambda signalerar till DME att blandningen behöver justeras men eftersom luften alltid mäts fel går regleringen utanför vad som är tillåtet och DME stänger av lambdaregleringen och registrerar felkod.

Liknande sak kan hända om kattarna är igentäppta på M62 motorn är DME programmerad att strypa motoreffekten om den märker kattarna inte flödar som de ska.

Så be verkstaden kontrollera kattarna först, innan man ger sig på att byta lamdba. Som sagt, det kan vara fel på lambda men det kan också vara något helt annat, svår att säga. Men en sak är säkert, du kan inte lita blint på felkoderna!

__
Min bil:
Länk
Visa användare
451
Propeller
325iM Touring -07
Felkoden löd något i stil med "felfunktion på lambda pga åldring" vilket de aldrig sett på verkstaden. De skulle kolla upp detta tills idag & återkomma med besked om vad nästa steg blir. De är duktiga på "min" verkstad så jag litar på dom!
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
VAG har en rekomenderad livslängd på lambdabyte vid ca 14.000 mil.
Ju äldre en lambdazond blir desstå längre tid tar den på sig att reglera.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Visa användare
451
Propeller
325iM Touring -07
OK, då är det inte konstigt att mina regas som "åldrade", de har nog suttit där 20-25K mil.
Visa användare
451
Propeller
325iM Touring -07
Så där ja. Nu har jag precis varit & hämtat bilen på verkstaden. Mekarna gick på DIS:en som sa att den ena lambdan stänger av sig. Så de bytte båda , det kostar 6100. Jag kom 5 km. på väg hemåt innan bilen började tjuvstanna igen. . . . . man kan undra vad som är rimligt. Jag som inte kan nå´t om bilar ska väl inte behöva tänka "Det kanske är ett fel nå´n annanstans i kedjan som gör att lambdorna strular"? Kanske ligger de där på golvet nu, fullt fungerande egentligen. . . . .
jh
16
jhgpl
520IT-01
Har du låtit verkstaden kolla om det kan vara avgasgivaren? Jag tror de kan felsöka det i felkoder på en diagnos i datorn i bilen.
Jag har för mig, om det är bränslepumpen som har gått sönder brukar det bli helt stopp.

JPL
Visa användare
451
Propeller
325iM Touring -07
Nja, jag låter dom göra det som de behöver för att enklast lösa det problem bilen har - att den tjuvstannar. Har nyss lämnat tillbaka den & de ska läsa av felminne i den nu, med de nya lambdorna monterade. Ev. monterar de bort dom om de inte tillför nå´t.
Visa användare
451
Propeller
325iM Touring -07
jhgpl: Vad gör förresten avgasgivaren? Har du nå´t exempel på hur bilen beter sig om den är defekt?
jh
16
jhgpl
520IT-01
Jag har råkat ut för ett liknande fel på min 520i för ett år sedan. Det kändes som om bilen tappade kraft, att den inte var riktigt stark. Dåligt drag-acceleration. Det kunde hända att jag startade bilen och allt lät normalt, jag lade i ettans växel och växlade till 2:an och då bara dog den. Den kunde stå ett litet tag och allt verkade normalt igen, men sedan hände det igen … etcetera.

Efter att BMW verkstad hade bytt avgasgivaren kändes det som om bilen var trimmad.

Det var en BMW mekaniker som sa till mig att det händer ibland. Det kan vara svårt att felsöka eftersom bilen kan fungera fullt normalt en tid, men sedan återkommer problemet.

Nu har jag kört 1800 mil utan problem.
Sv
782
Svekke
540iM 6vxl -97
Med "avgasgivare" menas antagligen lambdasond

:)

Svekke
jh
16
jhgpl
520IT-01
Det var någon typ av ”kamavgasgivare” BMW verkstad bytte, och de gjorde även någon justering av kamaxeln efter vad han sa när jag hämtade ut bilen, om jag minns rätt.
Vad jag vet är det självjusterande kamaxel, men verkmästaren sa att de hade gjort en justering av den, så jag minns att jag reagerade lite när han sa det, eftersom jag tyckte det är konstigt att man skall behöva justera något som skall justera sig själv.-:)

Efter reparationen har allt i varje fall fungerat som det skall.

Skall bli intressant att veta vad det var för fel på din 540, när du har hämtat den från verkstaden.

Jag hade problem med ljusinställningen till strålkastarna också, vid ett tillfälle, när den ena av dem inte stod rätt, och de har också automatisk justering, men ändå fick BMW verkstad göra en manuell justering av dem. Lite underligt att man skall behöva justera manuellt när det skall fungera automatiskt, men så är det med all den nya tekniken som inte alltid fungerar som det är tänkt.
Visa användare
427
Preben
Chevrolet Colorado -05
X5 4,4 -02
Kan ha att göra med luftmassemätaren oxå, Jag har för mig att luftmassemätaren inte avger felkod utan då kan kammaxelgivare och lamdasonder ge felkoder i stället för luftmassemätaren. Den kostar runt 3500:- och den byter du själv lätt.

jh
16
jhgpl
520IT-01
Propeller;
Har du kommit fram till vad det var för fel på din bil?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.