AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.519

Läcker in regn vatten

Ma
147
MatthiazW
530i Touring -02
Varje gång det har regnat och bilen står ute så när man öppnar förardörren så är tyget längst fram på tröskeln helt blött. Det går ju en plastlist på toppen längs hela tröskeln längs med gummilisten. Där plasten tar slut och tyget börjar i framkanten blir det blött. Jag har inte märkt att det blir blött när man är ute och kör i regn, bara när bilen står still. Jag har letat men inte lyckats hitta nån gummilist som ser skada ut eller se varifrån vattnet kommer. Nån som har samma problem? Det gäller en E46 328 Ci.
341
Völund
E46 BMW 328IA -99
Hejsan!

Hade liknande problem med min E46 328-99 men det löste sig när jag kontrollerade och åtgärdade fuktspärren i våras. Passade samtidigt på att göra ett mekartips "Kontroll av fuktspärr" som du kan titta på om du vill. Hoppas att det är till nån hjälp.

//Jonas

"Det finns två bra bilar - En ny BMW och en begagnad BMW"
Ma
147
MatthiazW
530i Touring -02
Tack så mycke! Nu har jag precis gjort som i ditt mekartips, får bara vänta på regn nu och se om det funkar. Men det behöver jag nog inte vänta så länge på :)
Skumplasten hade släppt nästan längs hela nederkanten, så det är nog där vattnet har kommit in.
dr
10
drg
330iA Touring -01
Har ett liknande problem på min e46 från -01. Bilen står ute. Har vid två tillfällen haft vattenpölar på golvet. Ena tillfället på förarsidan och andra gången på passagerarsidan. Ringde verkstan som utan närmare utredning misstänkte problem med tätningarna på framdörrarna. Låter ju liknande som ovan skrivna inlägg.

Fick prisuppgift för demontering och material, de ville ha knappt 3200 kr för jobbet...

Någon som känner igen symtomen?

Känns som om det nog är värt att pröva mektipset och utvärdera... NÅgon som har något annat tips?
ho
58
holmgren_r
320 i M -06
Individual lemansblåmet.
DET ÄR FUKTSPÄRREN INNANFÖR DÖRREN!
Lätt att göra själv
np
23
npeter
BMW 525 M-paket -2007: Såld
Gäller detta även e36 328???
Min son har problem med vatten på golvet passagerarsidan.

Mvh Peter
Visa användare
4.004
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
npeter
jag hade samma problem med min gamla bil 325 e36 jag hade vatten på golvet tog mig kankse 2 veckor att hitta hoppas du inte har råkat ut för den jag har då är det dyrt...på min bil hade vattnet läck in genom fläkten som svårt att förklara men men..
Det sitter en gummi list på motor huven precis vid vindruta torkarna du vet när det regnar och tvättar bilen då åker ju vattnet i genom så att vattnet inte läcker in i motorn där sitter det gummi lister som skyddar mot vatten kolla där testa dig fram....för att vattnet som läcker på golvet läcker även under mattan på karossen och där går alla kablar det är dyrt...fråga din son om det luktar typ fuktigt i bilen eller liknande...hoppas du har förståt det jag har skrivit annars kan jag skicka bilder
mvh
np
23
npeter
BMW 525 M-paket -2007: Såld
Tycker inte det luktar fuktigt i bilen, men när det regnar så som det gjort nu dom sista dagarna i GBG så är det en riktig pöl på golvet.
Har sagt till honom att ha tidningar på golvet för att suga upp så mycket som möjligt och även passa på att torka mattan med hårtork när det inte regnar, tipsade även om att han kan använda damsugaren från Kärcher som vi har i förrådet, den funkar ju även att suga upp vatten med.

Men vi ska kika nu i helgen och se om vi kan lokalisera var det läcker in..
Ska även kolla det du nämner.
Min son nämde också att när han körde så droppade det från handfacket och även från nedre kant av dörren mot a-stolpen.

skicka gärna lite bilder, alltid bra att se exakt..

Mvh Peter
Visa användare
138
Skänebo
M5 -00
320 Touring -00
Jag har samma symptom vid regn. Det blir blött på golvet vid förarsidan.
Händer inte så mycke när man kör men o andra sidan är de lite svårt att känna efter just när man kör.

Jag har letat runt här med sökfunktionen.
-00 320 E46
Jag har taklucka

Kollade båda dörrsidorna på den läckande sidan men plasten satt som den skulle. Inga spår efter vattenrinn där.
Blåste rent dräneringarna till takluckan och testade att hälla vatten sen.
De rann igenom som de skulle.. Trodde jag va säker men ikke!
När de började ösa ner regn igen så började de krypa in igen..
Några mer smarta tips??

"Hellre vind i nacken än blåst i huvudet!"
Visa användare
4.004
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
jag hade också taklucka och jag misstänkte det men så var inte fallet jag ska ta bra bilder åt er så ni kan kolla igenom era bilar
återkommer snart
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.