AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.770

M5 E39 startar inte

När jag skulle starta bilen idag gick den igång men dog efter 2-3 sekunder. Försökte starta på nytt och hade samma problem. Efter det gick den inte igång överhuvudtaget. Har inte provat starta den sedan dess. Några ideer om vad som kunde vara felet ? Man borde kanske inte ens försöka starta motorn utan bara släpa den till service ?

Bilen har gått lite ryckigt med kall motor de senaste månaderna, men problemet har försvunnit när man kört ett tag (ungefär när varvmätarlampan gått över de första två stegen). Som varm har den gått rätt ok men jag har haft för mig att vridet på lägre varv (upp till ca 3500-4000rpm) inte varit riktigt vad det skall.

Motorn (eller något i kraftöverföringen) har också vibrerat en del, på senaste tid så att man både känt och sett små vibrationer i växelspaken. Har misstänkt kasst svänghjul men har inte hunnit verifiera det. Jag kände vibrationer redan tidigare (förra hösten) och försökte kolla upp det då men i det skedet hittade de inga klara problem på verkstaden.

Bytte ena luftmassamätaren för en tid sedan, den andra har jag ännu inte bytt pga krånglig skruv men den har å andra sidan tydligen redan bytts en gång tidigare så torde inte vara orsaken. Bilen är en -01a, körd ca 11500 mil.
Se
67
Sebbe1985
BMW 530d Xdrive Touring M-Sport / M-Performance - 2014
BMW Z4 2.5Si-07
Tror helt säkert på bränslepumpen.... Den sitter under baksätet, kolla om du hör den när du slår på tändningen!

Sebbe
Pumpen borde alltså höras klart med strömmen påslagen ? Glömde säga att när jag satt i bilen med strömmen påslagen hörde jag svaga klick med några sekunders mellanrum någonstans bakifrån bilen. Det kan jag inte påminna mig om att jag har hört förut, å andra sidan har jag nog inte lyssnat heller. Skall gå ut och kolla så snart jag har möjlighet.
el
675
elmgren
M3 E36 -97
540iA E39 -98
535d E61 -10
Nu är det säkert inte detta som är felet; men för ett par dagar sedan råkade polaren ut för en liknande sak där bilen störtdog efter att vart igång ett par sekunder. Då hade katalysatorn satts igen totalt så avgaserna trycktes tillbaks. Bara ett tips!
Kollade igår, hörde nog ingen pump under baksätet med strömmen påslagen, inga klick heller den här gången. Provade också starta bilen, utan framgång. Nu måste jag bara försöka få bilen bogserad till verkstaden, hoppas det inte tar alltför många veckor att få tid för reparation.

Problem med katalysatorn låter i och för sig inte heller helt omöjligt, de håller väl inte i all evighet och t.ex. dåligt bottenvrid lär ska vara ett ganska typiskt fenomen med halvtäppta katalysatorer ? Kanske läge att byta till racekattar :)
Nu är bilen på verkstaden, de ringde redan och sade att det nog verkar vara bränslepumpen som är problemet. Bara att vänta på en ny pump då, beställs från Sverige (bor själv i Finland). Hoppas att inga andra problem uppdagas, det här är nog trots allt en av de "billigare" diagnoserna som kan ställas vid dylika problem :)
Man bör i dessa lägen FÖRST koppla ur bägge LMM för att kolla om bilen startar. En felaktig LMM kan få dessa symptom, inkl. ovilja att starta.
Men bränslepumpen är nog trolig orsak.
Bmw-lelle, provade koppla ur LMM:arna innan jag förde bilen till verkstaden. Hjälpte inte :)
Nu rullar bilen igen, och plånboken är 600€ lättare :)
go
303
goesta
545iAT -04 (E61)
Perret, hur långt hade din kärra rullat?
Goesta: 11500mil, står i första inlägget.

Pumpen har vid nästan ALLA tillfällen rasat mellan 12-14000mil av de jag frågat.
Antar att min bil har pumpat lite mer bensin än medeltalet ;)
kilroy
Skönt att problemet är löst. Tyvärr har bränslepumpen en tendens att rasa lite för tidigt på E39 M5.

Mvh kilroy

"Jag är inte bara dryg...jag är skåning också"

go
303
goesta
545iAT -04 (E61)
Så sant...blind jag är då...:-/
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.