AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.801

Tätning spindelled och styrningsproblem E34

bi
26
binic
535i 88
Har tre problem som jag hoppas få lite hjälp med.

Bilen är en 535i -88 med ca 30k mil.

Det första är glapp i ratten. och det är inte lite, måste vrida ganska mycket innan hjulen följer med. vare sig det är vänster eller höger -vrid, samma sak.
Sen är den tungstyrd vid vänstersväng i lite högre hastigheter. antar att det hänger ihop med att den behöver hjulinställas då den drar åt höger?

Det andra har också med styrningen att göra. det är väldigt lite svängradie när jag försöker svänga max höger. tex när jag ska svänga höger in på en väg måste jag ibland backa då jag kommer för långt ut på andra filen.

Och så var det en sak till. på besiktningen stog det någonting om tätning spindelled skadad. har inte papprena här så vet inte exakt vilken men det var bara ena. byter man bägge ändå eller ska man gå ännu längre och byta länkarmen? finns på mekonomen för 1440 inkl alu spindelled med bussning. liknande finns på widik för 898 men utan bussning.
jag vet inte hur den här skadan ska märkas när man kör men jag tycker jag hör något "slå i" vänster fram vid gupp om det nu kan ha med det att göra.

tack...
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Låter för mig delvis som för dålig styrväxel(GÅR att justera en smula,men det är absolut ingen garanti att det skulle bli bättre av det),klonken du upplever behöver dock inte härröra till detta utan det kan vara t.ex pendelstaget på den sidan som är glappt.
Eller så är det hela bärarmen som du säger som måste bytas..eller bara bussningen iofs(blir ju billigare,men såklart smidigare att byta alltihopa med nya bussningar på bägge sidorna s.a.s.).

OBS!>>>Har du kontrollerat muttern som håller teleskoprattstången?
OM nu glappet beror på denna mutter så har du ju kommit långt med felavhjälpningen gratis :)
Muttern sitter under ratten.. inuti kupén...

Men kontrollera alla stag/leder som tillhör styrningen....Eller byt rubbet bara för att det är så kul ;)

Mvh Janne.
bi
26
binic
535i 88
kunde du inte sagt något annat förutom dålig styrväxel =) är det inte den som är skitdyr? kan man kolla själv om det är den eller inte?

tack för ditt svar förresten!
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Ja...styrväxeln kan du prova med att justera lite lite...ta inte i för mycket med justeringen då kan styrningen fastna helt i ytterlägena när du svänger + att du pajar den helt då i värsta fall.

Eller så letar du bland skrotarna efter en fräsch begagnad...det brukar inte bli så dyrt alls...några hundralappar eller kanske tusenlapp.

Men>>> Ta nu inte för givet att du alls behöver byta växeln utan kontrollera först alla stag/leder/muttern i kupén+gör då en liten justering sedan(gör justeringen EFTER det att du bytt det leder osv som är konstaterat glappa och inte går att dra åt något mera osv)..

Mvh Janne.
Visa användare
ProPro-medlem
13.394
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Angående spindelleden så går inte de att köpa lösa så utan du måste köpa hela länkarmen. Kolla om det var övre eller undre spindelleden som tätningen var trasig.

Är det övre så tillhör det den övre länkarmen också känd som casterstaget. Har du inte bytt detta på länge så kan jag rekommendera att byta detta på båda sidor inklusive bussningarna (dvs även på den sidan där spindelledstätningen var ok). Detta då bussningarna på detta stag får utstå en hel del påfrestningar och är ett vanligt fel.

Bild över spindelleder och styrleder
Länk

Bild över länkarmar
Länk
Länk

Att något "slår i" vid vänster fram kan kanske vara att spindelleden redan har blivit uttorkad (pga skadad damask) och det gnids redan metall mot metall vilket gör att det snabbt uppstår ett visst glapp (kan självklart vara de klassiska så kallade pendelstagen också). Var det vänster sida som den skadade spindeldamasken satt?

Min styrled (en styrled och inte en spindelled men det är sak samma) hade en skadad damask under en tid och se nedan för hur det såg ut...
Bild på hur styrleden såg ut inuti (damasken bortklippt)!
Länk
Film hur stort glappet var och hur det lät!
Länk
bi
26
binic
535i 88
jättetack för svaren!

ska kolla upp var exakt det glappar. om jag ska byta länkarm på bägge sidor så får jag nog köpa från biltema för det blir lite för mycket om jag köper lemförders 2x1440kr. blir nästan 2000 kr billigare på biltema vilket då känns aktuellt eftersom det handlar om en 20 år gammal bil. vad tror ni om kvalitetsskillnader/pris biltema och lemförders länkarm?

ja, om jag minns rätt var det på vänstersidan besiktningen anmärkte och det här var i april...så då kanske det är som du säger
Visa användare
ProPro-medlem
13.394
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Biltema har numera båda länkarmarna och inte omöjligt det är viss kvalitetsskillnad mellan Biltema och Lemförder. Men vad jag sett för respons på forumet så fungerar länkarmarna från Biltema alldeles utmärkt. Men räkna med något/några års kortare livslängd dock (till detta pris och syfte så spelar just den detaljen inte så stor roll antar jag).

Men är bussningarna med i Biltemas länkarmar? Jag förutsätter att de är det och har isåfall en tänkbar skillnad mellan original och Biltema. Det är just bussningen som sitter i tex casterstaget. Tittar man i ETK så är det exakt samma casterstag till hela E34 serien (alllt ifrån lättviktare som 518i till tungviktare som 540i). Men tittar man bussningen så är det samma bussning endast till 524td, 525td, 525tds, 530i, 535i och 540i. De med tunga motorer och stor vikt där fram har en typ av bussning och gissningsvis är denna gjord något stabilare/hårdare för att matcha den större belastning de kommer att utsättas för.

Men Biltema säljer ett casterstag som passar hela E34 serien. Så vilken typ av bussning sitter i? Är det den för lite tyngre modellerna eller? Är det bussningen för de lättare modellerna så kommer bussningen antagligen att slitas något fortare om den monteras på tex en 540i.

Inhandlade mina casterstag (för länge sen och i samband med andra inköp) från USA då jag dessutom fick de kraftigare E32 750i bussningarna intryckta.

Annars har jag sett tidigare här på forumet att det på tyska eBay finns ett paket Länk med alla länkarmar, styrstag samt pendelstag för 150 Euro.
bi
26
binic
535i 88
i biltemas länkarmspaket ingår inte bussningarna. de får man köpa separat men det är ingen stor utgift. så det får nog bli så i allafall.

men jag är lite rädd för att ge mig in på att justera styrväxeln själv. antar att det är ett svårt ingrepp? kommer det isåfall fixa glappet jag känner i ratten eller det att hjulen inte vill svänga tillräckligt till höger?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.