|
|
|
|---|---|
|
Tjena, Kikar på en 98' Z3 Coupe (2.8 motorn). Den går bra, tycker inte den är seg på låga varvtal (som många säger är tecken på Vanos trubbel). Dock så tycker jag att den låter rätt kasst när man lyssnar med huven uppe. Det är något mekaniskt missljud, något som slår frekvent ungefär. Den låter lite åt diesel hållet helt enkelt. Sen så kan man verkligen inte göra "mynt tricket". Är det vanligt med dessa och något man kan leva med, eller är det något dyrt som håller på att ge sig? Tack för svar, här kommer en bild på den också; Länk | |
| PS. Den har gått ungefär 12000 mil. | |
|
Mitt tips blir att titta på andra bilar, vibrerande och tickande motor låter inget vidare alls. Mvh |
|
| Var och kollade på samma bil igår, la också märke till något konstigt ljud utöver tickandet. Vore intressant att veta vad det kan vara.. | |
|
En vanos låter alltid lite när man lutar sig över med öppen huv men det är svårt att beskriva hur det låter och hur mycket.. Både min z3 och 320 låter precis likadant från vanosen. Förut pratade jag med ett par mekaniker på M-bilar västerås om "vanoshysterin" och enligt dom är den totalt överdriven. De hade tydligen ALDRIG bytt en vanos på en icke M bil. Skulle det mot förmodan hända något så sa dom att det kostar 6-7000 att få en ny (inte att förväxla med 20-25k på en M modell). Tickande ventiler är ju en annan historia.. 12000 mil och tickande ventiler låter som man ska titta på en annan bil. Min 320 (29500mil) tickade ibland några sekunder vid kallstart när jag köpte den, men efter ett par täta oljebyten så har det helt försvunnit :) |
|
|
Mycket troligt att det är vanos som låter (nu när man läst på vad det är). Själva tickandet var enligt mig inte farligt alls. |
|
|
Här är vanostråden: Länk Oil sludge-tråden: Länk Mvh |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.