AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Import
2.165

Fabriksgarantier import

do
162
dopamin
530i Touring -07
Hej.

Såg nu att det finns ju ett importforum. Postade i fel forum först...

Jag har importerad en E61 som tillverkats i mars 2007. Det är en demobil från auktoriserad BMW handlare i Stuttgart.. Vad gäller egentligen kring fabriksgarantier? Jag ringde BMW sverige och dom sa att vissa bilar kan säljas utan några garantier. Dom skulle återkomma igen efter att ha kollat min bil, men vad är det dom menar?

Kan en tysk BMW handlare sälja en nästan ny BMW utan garantier? Om så är fallet, vad skulle jag då ha sagt till om vid köpet, att jag vill ha garanti? Jag trodde i min enfald att en 2-årig fabriksgaranti alltid ingick om bilen köpts i EU.

Vad säger ni om detta?

//Stefan
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Fabriksgaranti på importerade bilar gäller i Sverige också. Däremot krävs helförsäkring eftersom vagnskada inte ingår på bilar sålda utanför Sverige.

//Lövet
do
162
dopamin
530i Touring -07
Tack för svaret! Det var precis vad jag ville höra :)

Skall bli spännande och höra vad BMW Sverige säger imorgon.
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Du har tvåårig nybilsgaranti och 12-årig rostskyddsgaranti från försäljningsdatumet i Tyskland. Dessutom gäller samma villkor som för svensksålda bilar för eventuella goodwill-reparationer efter garantitidens utgång.

Du har inte fri service och vagnskadegaranti eftersom det inte är garantier utan "extratjänster" som BMW Sverige inkluderar i priset på bilen för Svenska marknaden.

Min bil är en fd eventbil direkt från BMW Munchen och på den använde jag nybilsgarantin vid ett par tillfällen för smärre justeringar och även fått goodwillreparation efter garantitidens utgång. Det har inte varit någon diskussion om import vid något av dessa tillfällen.

**BMW-ägare i 28 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980**
do
162
dopamin
530i Touring -07
Nu har jag fått svar från BMW Sverige och dom bekräftar det som redan har skrivits här.
Min bil har gällande garanti f rom april 2007.

Tack för all hjälp. Man blev ju lite bekymrad först.

// Stefan
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.