|
|
|
|---|---|
|
Undrar om bilprovningen brukar anmärka på att sidoframrutorna är tonade? Har för mig att det måste vara ett visst ljusinsläpp? Så här ser mina ut, Länk Går det igenom tro? vad gör man annars? (orkar inte hålla på och byta rutor). Kan man hissa ned rutorna och dra ut säkringen? Eller måste man ha fungerande framrutor? Åker man dit på första besiktningen så kan man ju inte prova sistnämda lösning iaf så man måste ju tänka till lite. Vad har ni för synpunkter / förslag? | |
|
Hej. Titta på denna länk:Länk Bayerische Motoren Werke |
|
|
70% säger inte mig någonting. Hur mkycket släpper min in i så fall? Någon som har åkt till besiktningen med tonade sidoframrutor som kan berätta? |
|
| Och hur ofta mäter bilprovningen ljusinsläppet överhuvudtaget? Beror nog helt på vilket humör besiktningsgubben är på. | |
|
I princip så går det inte att tona sidorutorna något alls då originaltoningen ligger så pass nära den tillåtna gränsen. Jag hade tidigare en bil men tonande sidorutor som jag upplevde något ljusare än de på länken ovan och dessa fick jag anmärkning på direkt. Här är en bild Länk men det är svårt att få en uppfattning pga vinkeln. ___ //Ulf |
|
|
Ok, blev lite konstig länk...På de två första och de två sista är rutorna tonade. På de övriga är det borttaget. ___ //Ulf |
|
|
Ja, det kanske var otydligt med 70 och resp. 75%. Men det säger att framrutan och sidorutan får tonas 25 resp. 30% och är det mer så märker nog vilken besiktningsman det oavsett humör. Det är som programmer säger att rutorna ligger nära gränsen som original. Man ser många ungdomar som åker i helt svarta rutor utom vindrutan. Som mötande bilist ska man kunna se varandra genom 3 rutor så man vet att man har ögonkontakt i olika situationer. Bayerische Motoren Werke |
|
|
Pappa har rejält tonade rutor på sin bil men det släpps igenom, beror mycket på stationen tex så besiktiar vi inte på den i stan eftersom den underkänner bilen utan kör till markaryd istället. Likadant med sänkningen. //Bjersér BMW - over 300 (s)miles/hour |
|
|
Jag fick ombesiktning på min e36 för sidorutorna fram, som var ljust tonade.. har gått bra andra år men iår så stötte jag tydligen på en grinig besserwisser.. annars är ett tips att besikta med rutorna nerhissade förutsatt att det inte är spöregn eller -20 grader |
|
|
Ner med rutorna, ur med säkringen....:) man ska göra det man e bra på |
|
| Är bilen typgodkänd med sidorutor måste de finnas på bilen (i upphissat läge) vid kontrollbesiktning. Går en bil genom en kontrollbesiktning med rutorna nere betyder det inte att den är laglig för det, bara att ett besiktningtekniker slarvat. | |
|
Det finns nog en mycket bra anledning till att man inte får ha så pass tonade rutor i framdörrarna, förutom att j**las med dig... ;-) _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.