|
|
|
|---|---|
|
Hej allihop, Mitt första inlägg på detta forum. Verkar finnas mycket bra info här. Jag har en fundering dock som jag hoppas ni kan hjälpa mig med. Jag har en E61 LCI med business-stereon. Dvs 6 högtalare och inget externt steg. Jag tycker ljudet i den anläggningen suger helt enkelt. Därför engagerade jag en firma som tog på sig att uppgradera. Valet föll på JL-audio CleenSweep processor, JBL GTO 1004-steg, Audio Sytem X-ion 200 frontar (diskanter i atolparna, 4" i dörrarna o 8" basar under stolarna) och JBL GTO427 i taket bak. En alltigenom trevlig liten anläggning trodde vi... Det visade sig dock efter ett antal timmar i monteringshallen att det enda som kom ur systemet var störningar som i karaktär liknar gammalt hederligt generatorvinande. Det gick dock inte att komma runt.... Med motorn avstängd lät det kanon, men så fort vi startade motorn så var det störningar som dominerade. Det slutade med att firman som åtagit sig jobbet konstaterade att de inte klarade att lösa denna uppgift. Således sitter det uppgraderade högtalare i bilen men inget steg och ingen processor så ljudet är i princip tillbaka till orginal. Är det någon därute som gjort en framgångsrik uppgradering av ljudet i en motsvarande bil?? Hör av er och dela med er av erfarenheter. Skam den som ger sig. Förr eller senare ska ljudet fixas till... MVH Daniel | |
|
alltid svårt att säga vad som orsakar dessa störningar, men en orsak skulle kunna vara att montörerna har försökt få ut lågnivå ur huvudenheten och inte gjort på rätt sätt, då denna ger balanserad signal ut (ovanligt i eftermarknadssortimentet). konstigt att de ger upp i vilket fall som helst, har du verkligen valt rätt ställa då? eller så kommer störningen in på lågnivåsidan i steget, mest vanligt. en variant som ev kan funka är att man byter processor till tex rockford 3.sixty eller alpine H650 Länk som kan ta emot högnivåsignal direkt från högtalarutgångarna på huvudenheten och göra nått bra med det. värt att prova kanske. |
|
|
kollat alla jordningar till de nya grejerna? försök ta reda på var huvudenheten är jordad och jorda steget och processorn i samma åunkt eller i närheten. |
|
|
HFR: Tack för svar. Helt klart valde jag fel intallatör... Jag frågade tom specifikt om de gjort uppgradering i BMW av sneaste modell och de sa ja... Men det är deras problem, jag behöver dock få till installationen. Eftersom jag har businessenheten i min bil så finns ingen lågnivå att tillgå så de plockade högnivå direkt till JL-Audio CleenSwweep:en Funkade inte... Vi satte avstörningsfilter på mellan processor och steg, hjälpte inte. Processorn jordades i samma punkt som huvudenheten dock inte steget. Installatören började prata om att huvudenheten är impedanskänslig och ger ifrån sig dessa störningar så fort den inte "känner igen" rätt impedans. I och med att inga högtalare längre är kopplade till enheten så bli det "fel" impedans. Jag tycker det låter som en dålig bortförklaring. Någon som kan komma med lite tips och trix eller förslag på en installatör som faktiskt vet hur man gör?! //Daniel |
|
|
det är riktigt att det inte finns färdiga RCA-uttag för lågnivå på enheten men på nått sätt borde det vara möjligt att få ut lågnivå även ur business-enheten; för man behöver inte ha prof-enheten för att välja till lilla hifipaketet, som i sig innehåller ett slutsteg i bagaget som matas av lågnivå (dock balanserad sådan). jag har dålig koll på billjudsbyggare i västernorrland, men prova att höra med Oreo här på forumet, han rekommenderade några som gjort några byggen i E87 och E90, har glömt vad de hette tyvärr. Väldigt mycket av E87 och E90 går att applicera på E60. |
|
|
Tackar för tipset. |
|
| Jag har business enheten och har dragit ut lågnivå ifrån den. Om du vill så kan jag förklara hur man får ut lågnivå plus en styrsignal (+12V) för att sätta igång din förstärkare när du startar ehnheten. | |
| Azteq: Det vore till stor hjälp!!! | |
|
Jag har en 325-07 och där sitter en business enhet som är tillverkad av Visteon. Om du tar isär apparaten och kommer åt kretskortet så hiittar du två Ic-kretsar som står mot kylflänsen. Det ena (den som är lite större) är slutsteget för alla fyra knaler inkl. basen. Där hittar du fyra lågnivå signaler (fram h o v, bak h o v) direkt på benen. Jag har lött två signal kabkar direkt på benen (fram h o v) och jord, alltså inte balanserad. Man kan ha en kondensator mellan ic-kretsen och kabeln för att spärra dc-nivån men nästan alla förstärkare har en sådan inbygd. För att få ut en styr signal (+12V) så finns det en ytmonterad efekt transistor på kretskortet. Den är bara hög (+12V på Kollektorn) när man sätter igång enheten. Om du tar några bilder på kretskortet på båda sidorna så kan jag peka på exakt vilka punkter du ska löda dessa kablar. Allternativet är att jag gör det på min enhet men jag måste skruva bort allt igen. Om du har helt annan enhet än det som jag har så är det ändå samma procedur. Jag hjälper dig gärna. Lycka till! |
|
|
tack för beskrivningen, hade varit bra att ha i mekartipset. Använder du gemensam jordpunkt för alla "benen" och i så fall var? Vet du ungefär vilken utspänning du får på lågnivån som max? |
|
|
Ja, jag har använt samma jordpunkt för alla och det är samma som karossens jord dvs batteriets minus pol. Det tog jag direkt på kretskortet. Jag har mätt amplituden när jag letade efter signalen men kommer inte ihåg exakt hur mycket det var men tror inte att det var högre än 2Vpp. Jag har en förstärkare med en liten pot. vid ingången så att man kan justera nivån men har inte fått någon distortion. Det som är viktigt är att kunna styra förstärkaren annars får man en otrevlig rundgång när enheten är avstängd men förstärkaren är igång. Det verkar att bilen höjer vissa spänningar i enheten några minuter efter att man har stängt av bilen. Ja det vore bra om man hade dokumenterat det hela och lagt det på mekartipset men jag hade mycket bråttom och inte alls tänkte på det. |
|
|
Azteq: Strålande info. Däremot ett snäpp över min egen nivå av mekarkunskaper... Vart finns du i detta avlånga land och är du sugen på att göra motsvarande operation in min bil som du gjort i din? //Daniel |
|
|
Östergötland nånstans? ;) Mvh |
|
|
Jag finns i Östergötland och det är rätt så lång avstånd till Västernorrland. Det låter krångligt men det är inte så svårt att göra detta. Om du hittar någon som kan löda kablarna åt dig så är det resten inte så svårt. Det värsta senariot är att det sitter en annan ic-krest i slutsteget. Börja med att montera bort enheten och ta några bilder på den inifrån särskild på ic-kretsen om det är likadan som sitter i min så kan du i värsta fall skicka enheten till mig och jag fixar det det åt dig. |
|
| Azteq: Jag har några krokar ute här i närområdet. Om det skiter sig så hör jag av mig till dig. Fortsättning följer... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.