AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
5.514

Köp av ny 320i coupe. Vad ska jag tänka på?

Sida 2 av 3
Man köper ju inte bara bil för 2a handmarknaden! Klart man bör tänka på den dagen också men att nästan enbart välja utr efter hur den tas emot av andra verkar lite dumt!

Tycker du resonerar väldigt bra. Uppgraderar du till läder och 325 så har du en kanonbil. Är själv inte så förtjust i gråa bilar men det där är ju en smaksak som du avgör bäst själv.
bm
446
bmwtok
3-d 120iM
Vi har en 120i med 170hk och en 325i med 218hk.

Först och främst, 120i är bränslesnålare än en 325i.
För det andra måste motorn i 120i varvas mera än motorn i 325i för att det ska hända något.
Prestandan i 120i är fullt tillräckligt men naturligtvis inte i samma liga som en 325i.

Som helhet föredrar jag dock 120i över 325i. 120i har M-paket och det har inte 325i:an. Som körbil är 1-serien trevligare än en 3-serie, bättre körkänsla

Men om man gillar starka motorer är självklart en bil med 218hk att föredra över en bil med 170hk.
16.561
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Ju mer utrustning du plockar på desto mer kommer du att förlora i rena kronor. Eftersom vi i det här landet inte betalar med procent så är det också det som räknas. Någon skrev att "M-paket höjer andrahandsvärdet" men detta stämmer inte. M-paket behåller på sin höjd 50% av extrakostnaden över 3 år. Detta är dock bättre än den övriga utrustningen som kanske kommer att behålla 25% av sitt värde. Vid inbyte värderas utrustningen ännu lägre.

//Lövet
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
det jag menade med högre andrahandsvärde är att m-paket och skinn är de enda utrposterna som tex en bilhandlare hade värderat högre vid tex inbyte.
resten får du troligen inte en spänn för.
sett till privatköpare så tror jag att merparten av AP-maffian hade betalat minst 15'kr mer för en M-sportutr bil vs utan efter tex 3år.

om vi nu talar om kronor o ören..
helt riktigt som lövet säger så är den mest ekonomiska bilen den helt nakna.
men hur kul är det? och hur intressant blir den i 2a hand? nyckel är att lägga sig "lagom" vad man tror en 2a handsköpare vill ha.
jag för min del ahde velat ha m-pkt och ev comfort, ihop med någon trevlig färg.
ni
200
nimaka
BMW 320iM Coupé -09
Provade 320i och 325iT idag. Körde exakt samma väg två gånger i varje bil. Körde "eco-driving" hela tiden. Resultatet blev som följer...

325iT:
1 gången: 0,84 l/mil
2 gången: 0,74 l/mil

320i:
1 gången: 0,67 l/mil
2 gången: 0,60 l/mil

Första gången med 325:an var det lite mer trafik än de andra gångerna...

Måste erkänna att jag är mest imponerad av 320i. Otroligt starkt av BMW att kunna bygga en sedan med 170 hästar som enbart drar ca 0,6 l/mil! Fastän jag kände att 325:an hade mer kraft så lutar jag åt att köpa 320. Känner att de 170 kusarna är fullt tillräckliga.

Men jag antar att jag kommer att hinna ändra mig ett par gånger till innan bilen går i produktion... :-)
Gunget
Du tycker inte att körkulturen i 325an är överlägsen 320n? Jag gillar sexans mjuka kultiverade gång på ett sätt som gör det svårt att kapa bort två cylindrar....:-)

ca
22
carpan
320iM E90 - 08
335iM E92 - 08
nimaka, Jag är riktigt nöjd med 320i 170-hästaren. Hade 210 hk Saab innan så jag gråter visserligen en skvätt vid omkörningar, men jag kände att för att bli helt nöjd skulle jag bli tvungen att ta en 330i då jag även tyckte 325an kändes tristare än Saaben.
320:n går att köra riktigt snålt, den låter rätt ok när man varvar på lite, lite lättare vikt på framaxeln så den är en riktig kurvjagare på knixiga småvägar. Men visst håller jag med dom som säger att den e lite träig ibland. Den har liksom inget favoritvarvtal där den "drar på" utan beter sig ganska lika över hela varvtalsregistret. (Det e ju i.o.f.s lite surt för t.o.m min hyrbils A3 1,6 hade en lite skjuts vid 2500-3500 varv då den vaknade till, för att sedan somna helt...).

Jag tycker du ska ta en 320, silvermetallic. Helst med M-sport och helskinn. En annan variant kan va att skippa M-sport och köra helskinn, sportchassie och sportstolar löst, men jag är rädd att det drar iväg prismässigt i.a.f., fast det känns som man snålat genom att skippa M-paketet.
320:ns stora nakdel är ju att den låter som en plågad Volvo!
bm
446
bmwtok
3-d 120iM
Våran 120i låter inte som en plågad Volvo, är den med 170hk. Ljudet blir dessutom bättre ju mer mil bilen får kan jag tycka. Är ett härligt ljud för att vara en fyra, dessutom låter det som det sitter en kompressor i motorn vid fullgas. Är ett slags vinande ljud där.

Sen vet jag inte om det är skillnad på en 120i med M-paket eller utan M-paket, om de låter likadant.
Dock är ljudet i vår 325i läckrare än 120i men att motorn i 120i låter plågad håller jag inte med om.
ni
200
nimaka
BMW 320iM Coupé -09
Har också hört från olika håll att motorljudet i 320i är en besvikelse, men jag tyckte inte det lät speciellt konstigt/dåligt. Låter ju inte som min 3,2l M-motor, men bättre än alla andra 4-cylindriga motorer jag hört... Så motorljudet kommer inte att vara en avgörande faktor för mig i detta fall.

Har funderat länge på valet av motor och måste erkänna att jag har svårt att motivera en tilläggskostnad på 40 papp för 325:an. Har insett att oavsett vad jag väljer så är det ändå ett nerbyte från Z4M-motorn. Så jag kan lika gärna ta det sundaste alternativet och spara pengarna till nästa drömbil... :-)

Nu återstår enbart två frågetecken: Helläder eller M-sportklädseln samt Titansilver eller Spacegrå... :-/
1. Helläder - beige (men svart eller terra med silver)
2. Spacegrå - "last season"; silver - klassiskt
ni
200
nimaka
BMW 320iM Coupé -09
Ringde min säljare idag och tog bort velourmattor samt infällbara sidospeglar och lade till svart helläder istället.

Bara färgen kvar nu! Håller med om att spacegrå kan vara lite "förra årets mode". Såg en svartmetallic coupé idag som såg riktigt bra ut, så nu är även svart ett hett alternativ. Kanske t.o.m. med sadelbrun läder... :-)
Nu börjar det likna något! :) Svart med sadelbrun läder ska du satsa på. Sett en cab medden kombinationen och det var inte alls dumt. Vad gäller de två andra färgerna så tar jag också hellre silver än SG.
ca
22
carpan
320iM E90 - 08
335iM E92 - 08
Jag står fast vid min rekomendation: Silver med svart skinn. Låter lite tråkigt men du kommer inte ångra dig i längden.
ni
200
nimaka
BMW 320iM Coupé -09
OK, nu blev det hela kanske lite enklare. BMW Group Göteborg har en silvermetallic 320iM Coupé med Sadelbrun läder i lager. Provkörde den idag och stod även och beundrade den en lång stund efteråt... Sadelbrun Funkar faktiskt med Silver! Vad tycker ni? Ska jag kombinera det bästa av två världar och kombinera Silvermetallic med Sadelbrun?
nimaka:
Kör på den, titansilver är aldrig fel!
Do
136
Doc T
-08 335 coupe
Go för it ! Bjuder på lunch om du kommer och visar upp den.
ni
200
nimaka
BMW 320iM Coupé -09
Dags att återuppliva tråden med en avgasrörsfråga!

Jag tycker att avgasröret på nya 318/320 är riktigt fult. Vet någon om det, med enkla medel, går att byta ut den så man får samma "dubbelrör" som sitter på 325/330?
Se
56
Seattle
325CiA -01
325iA -10
Jag som tyvärr just nu ställer min bil en hel del på trååånga gator på Östermalm är superglad som har elinfällbara backspeglar. Ett underbart påhitt med såna helt enkelt :)
Vet du att du aldrig kommer att ställa bilen på trånga gator, visst, då kan man skita i det, men på just trånga gator, smala p-platser på stormarknader (där ställer jag inte min bil överhuvudtaget) samt på färjor och liknande, där är de elinfällbara sååå underbara.
Min förra V70 hade några skråmor på speciellt höger spegel från bilister som är oförsiktiga... för jävligt! Höger sida ja... just där jag bor är det mycket parkering på "fel sida" av gatan :)
ni
200
nimaka
BMW 320iM Coupé -09
Tack för tipset! Tyvärr valde jag bort infällbara backspeglar (och nu är det för sent att ändra beställningen). Parkerar dock i ett garage med mycket utrymme, så det bör inte vara några problem.

Är det någon som har ett svar på min förra fråga? Kan man byta "änden" på avgasröret till den som sitter på 325/330 (d.v.s. dubbla slutrör)?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.