AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
5.515

Köp av ny 320i coupe. Vad ska jag tänka på?

Sida 1 av 3
ni
200
nimaka
BMW 320iM Coupé -09
Hallå!

Beställde för ett par veckor sedan en 320i Coupé och nu när det börjar närma sig produktionsdatum så har jag fått kalla fötter! (iaf när det gäller val av utrustning) Därför behöver jag Er hjälp! Det jag är osäker på är:

1. Val av färg. Jag har i dagsläget valt silvermetallic, men har hört att spacegrå ska bli en valbar färg fr.o.m. modellår -09. Vilken färg tror ni gör sig bäst med M-sportpaket samt har bäst andrahandsvärde?

2. Motor. Jag har som sagt valt 320i, men självklart sneglar jag även på 325i. Mitt nuvarande val beror främst på att jag vill ha en snål bil. Frågan är om det verkligen är så stor skillnad mellan 320 och 325 i förbrukning (uppgedd förbrukning enligt BMW: 320 0,63 l/mil, 325 0,71 l/mil). Finns det någon här som har testat båda under en längre tid?

3. Utrustning. Har i dagsläget valt Comfort och M-sportpaketet (tyg-alcantara klädsel). Sedan har jag även lagt till lite lull-lull så som comfortaccess, Hifi-paketet (lilla), USB och el-infällbara speglar. Det jag främst funderar på är Stora Hifi'n, taklucka, Bluetooth och el-stolar. Frågan är om denna extrautrustning är värt merkostnaden? Vad tycker ni som har erfarenhet? Är det något annat jag missat?

Mycket text och många frågor... Hoppas ni har tid att hjälpa en "fellow beemer driver"! :-)
1. Silver eller svartmet. är bäst gällande andrahandsvärdet. Blåa färger sämst av nån skum anledning enligt min försäljare.

2. En 325 är ju mycket attraktivare sen när du ska sälja bilen, 320 motorn har fått mycket kritik i pressen. Har du möjlighet så välj 325.

3. Du har väl valt det mesta som man behöver. Jag tänker välja cd-växlare till min nästa BMW.
Jag skulle absolut välja minst 325 med tanke på risken att ångra sig är överhängande... Prisskillnaden är väl mycket marginell i sammanhanget, eller?
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Snååål motor är väl det enda positiva med att beställa en fyra(naturligtvis en prisdiff också som alla själv måste räkna på osv)...Har du råd så beställ en 325:a,mycket roligare och inte såå mycket dyrare.

Hur mycket dyrare?
Tja,försäkringen bör kollas på,lite drygare bensinräkningar+ev. servicekostnad(efter gratis åren) men det är ingenting man ska haka upp sig på när man ändå ska köpa en ny bil...rolig bil alltså.
Man ska köpa den bil man vill ha och ingenting annat,då blir man bara besviken..
Inte kul att vara besviken när man nu ville ha lite lattjo bakom ratten ;)

Tyvärr har jag ingen erfarenhet själv av modellerna i fråga eller vilka utrustningsalternativ som "gäller",men det kanske kommer någon som har+ att du säkert kan läsa om en del erf. här på forumet i gamla inlägg..

Mvh Janne.
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
fyran i 320 är finfin men 3liters-6an i 325 är en helt annan värld.
prova en ny 325 innan du bestämmer dig.
ni
200
nimaka
BMW 320iM Coupé -09
Tack för alla bra svar!

Angående motorn så ska jag ta mig en riktig funderare. Får nog låna båda bilarna för en lite längre provkörning. Skulle jag välja med hjärtat så är det självklart ingen snack om saken att det är en 325 som gäller!

Är dock lite sugen på att välja en av de nya färgerna som kommer nu. Spacegrå med M-sport låter väl snyggt? ;-)
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Farsan har Spacegrå på sin E60,men han tycker själv att Aspensilver E39:an han hade innan hade snyggare lack...
Men där är ju smaken som baken.. delad såklart.

Många har nog beställt sin E60 i spacegrå har jag förstått..Vanligt tillval kan man förmoda.
Huruvida 3-serien kommer att bli vanliga i den lacken vet man ju inte..men säkert hinner det bli en o annan i den kulören :)

Mvh Janne.
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
hellre en hyffsat naken 325i med sportstolar än en 320i med m-sport, comfortpkt, comfortacces mm om det finns en budget att hålla.

jag tycker defintivt hifi prof logic7 är värt merkostnaden, elstolar är det def inte (hur ofta ställer du in stolen?)
blåtand och taklucka är efter tycke o smak om det är värt det.

mitt val hade varit en 325i med m-pkt och logic7, inget mer.
m-paket är väl det enda som höjer andrahandsvärdet, resten av utrustningen köper du bara till dig själv.
Gunget
Hade definitivt satsat på en 325a. 320 motorn är träig och inte alls kul. Sett till hela ägandekostnaden utslaget på några år så är den högre bränsleförbrukningen för 325an en ytterst marginell kostnadskomponenet. Är låg förbrukning helt avgörande för dig - satsa på en 320 diesel.
Ni
966
Nip
320i-04
Kollade på 325 före jag köpte min 320. Tänkte 2.2l 6a borde vara nog. Nu ångrar jag nog lite att jag inte satsade på 325 istället. Det verkar som BMW sumpat de mindre motorerna till att bli lama ankor i mitt tycke.

Skall iofs på service i veckan och dom skall kolla på den om motorstyrningen är som den skall, men vad jag läst här så är det utbredd uppfattning att de mindre är inte mycket krut i, trots att hästkraftspecen säger det. Mappningen av motorn verkar ha gått miljöpartiets väg snarare.

Körglädje är ju att det händer något när gaspedalen används.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Nip:Du har ju tydligen en 320 E46:a vilket ju åtminstone renderar i sex cylindrar :)
Mjuk o fin gång :)

Mvh Janne.
Do
136
Doc T
-08 335 coupe
Spacegrå är jag helnöjd med. BT är oslagbar med iPhone. 6-FL ett absolut krav med gamla idrive men du borde kunna få nya med hårddisk. Och bakrutegardin ett måste. Välj minst 325. Och trimma inte !!
ni
200
nimaka
BMW 320iM Coupé -09
Tack ännu en gång för alla svar. En sista fråga: Jag har i dagsläget valt att nöja mig med M-sportklädseln (alcantara-tyg). Tycker att det finns med många fördelar med tyg och gillar även designen. Vad tycker ni? Vad håller bäst i längden egentligen (Tyg vs. Läder)?
Do
136
Doc T
-08 335 coupe
Har själv sadelbrunt läder som fortfarande ser ny ut men vore väl anmärkningsvärt om så ej vore efter bara 4 mån. Du är välkommen att hälsa på och få en grundlig demo betr +/- om bilen.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Att gå ner sig på det sättet du gör från en Z4M Coupé till en 320 när det gäller prestanda kommer nog kännas (om du inte har tänkt att ha kvar Z:an så klart). Men som övriga talare påpekar så är 320i inte ett speciellt upphetsande val (inte supersnålt heller, varför inte 320d?). Jag får ingen BMW-känsla av att köra 320i

När det gäller läder vs tyg / alcantara. Ur ett hållbarhetsperspektiv (och som fortfarande är snyggt) så tycker jag att läder / alcantara är den bästa kombinationen. Läderklädseln i moderna bilar (gäller samtliga premiummärken) imponerar inte på mig. I en coupé tycker jag att man bör ha läderklädsel om man har råd. Tyg alcantara känns väldigt budget. Funkar däremot i ettan eller i en sedan / touring. Tycker det lyfter kupén på ett härligt sätt med läder när det är en coupé.

Utrustningen känns rätt, men jag hade bytt upp mig till en 325i.
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Jag tycker Blue Shadow antracit är riktigt läcker! Betydligt snyggare än E46'ans svarta/gråa.

Är du inte någon som sölar ner bilen funkar det. Kommer barn att åka i bilen hade jag nog satsat på läder.

Själv är jag en sucker för blåa bilar och den Lemansblåa är i mitt tycke riktigt fin. Här har du min i kombination med grå dakotaläder: Länk
(Fler bilder finns på min sida)
Ni
966
Nip
320i-04
Janne T: Jodå, den går finfint, jämt och så. Och skall man från 110 till 140 går det också godkänt. Motorljudet är en fröjd, lite ettrigt sådär.

Men alla hastigheter som är vanliga på svenska vägar känns den orkeslös i stort sett. Över 4000 varv får man försöka hålla den vilket betyder att man får köra som rallyförare och växla till 3an typ vid omkörning i 70.

Fattar inte hur dom tänkt, körglädje, livsstil och allt man marknadsför med.

Provkörde några på jobbet som hade Volvo V70 med 2.5T-motorn och där var det fart och vridmoment man bara kan önska sig i en 170 hk bmw-motor.

Nejdå, jag är inte missnöjd med bilen som helhet, bara förvånad över att motorn är mappad som den är. Mycket förvånad.
th
105
thepe
520iM -10
Hej!

1. Val av färg. silvermetallic eller svart. Gör sig bäst med M-sportpaket samt har bäst andrahandsvärde.

2. Motor. Vill du ha en snål bil välj 320. Tror även att du gör rätt i 2:a hand inom några år så är det ännu viktigare, opinionen går mot bränsle snålare, 325 och 320d omotiverat dyrare och historiskt är de minsta motorerna bästa köp om du har bilen privat några år.

3. Utrustning. Du har i dagsläget valt Comfort och M-sportpaketet. Rätt så långt i övrigt strunta i comfort access och el infällbara speglar ointressant på beg marknaden. Kosta på extra mörka rutor (because appearance is No 1 och du har PDC bak). Strunta i stora HiFi, taklucka (du har acc) och el-stolar (bara bra vid många förare och det har få).

Thepe
th
105
thepe
520iM -10
Glömde skriva att skinn gärna mörkt är att föredra på 2:a handsmarknaden. Är inte proff men har lite finger topps känsla med sådant här (använder hjärna och inte bara hjärta vid bil val) Har lyckat sälja dyra beg bilar +300' -cash privat i lågsäong pga av rätt utrustning.

Thepe
325 - allt annat fel
M-pkt med
xenon - taklucka - helläder - USB

Läder o tyg slits olika. Tyg (nylon) blir glansigt/nopigt/tunt med läder får patina. Jag rekommenderar en mörk exteriör samt ljus interiör (alt vv).
ni
200
nimaka
BMW 320iM Coupé -09
Tack för alla tips!

Jag har bestämt mig för att åka till BMW nästa vecka och testa 320 och 325:an vid samma tillfälle. Ska verkligen försöka "acceptera" 320, då jag ser det som ett sundare val. Men som acey skrev så kan du bli svårt att byta ner sig från Z4M (ska ej behålla Z4:an)... Förhoppningsvis kan jag nöja mig med en 320 och antagligen byter jag till svart läder också... Comfort access vill jag behålla då jag gillar "teknik" :-) men som thepe säger så är nog el-infällbara speglar ganska meningslöst.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.