AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
29.437

Lämnade in bilen för AC-Service nu vill de reparera för 9 000kr

Sida 2 av 2
Visa användare
576
ErikBerg
2002tii -75
1802 -73
Jag kan av egen erfarenhet säga att byte av kondensor, torkfilter och gas kostar ca 9000 kr även på andra firmor. När min AC slutade kyla kollade jag med två firmor och priset var detsamma.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Nja kostnaden för att byta kondesorn, filter, testning o fyllning på en E39/E38 brukar normalt hamna på ca 6-6500kr med en timdebitering på 600 650 ink moms nu är ju storstäderna kända för att ha dubbla timkostnaden iofs.
Sedan finns det olika bilmodeller som kan kosta mera eller mindre helt beroenden på hur mycket jobb för att bytet.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Visa användare
ProPro-medlem
125
jonar-anders
E61 525i Touring 2004
Tack för en väldigt givande diskussion.

Jag bytte kondensor och fyllde ett nästan tomt system på min E34 för 4300 kr (augusti 2005) på en firma som drev kampanj med billig (gratis) AC-kontroll. Jag hade demonterar kofongare och grill själv för att spara lite pengar. Vet ej om de bytte torkfilter, men jag hoppas det.

Nu har jag bilen inne på en annan firma som byter AC-kompressor (en begagnad som jag fixat själv), men när de provtryckte systemet idag konstaterade de att kondensorn läckte som ett såll. Kondensorn höll således bara max tre år (jag vet ej när den började läcka). Kostnadsförslaget är nu uppe i drygt 8000 kr.

Hur länge håller normalt en kondensor på en E34? Det blir ju dyrt att hålla sig med AC om de läcker i den här takten. Fick jag månne en kondensor av dålig kvalitet 2005?

--- 15" och gula blinkers, för att jag törs ---
na
630
navi
BMW325xi -06
Vet ej på E34, men de skall väl inte vara sämre än någon annan.
På min tidigare 750 E38 fick jag byta kondensor vid 22000 mil, då var bilen 11 år gammal.
om du har bytt kompressor för att den gamla har havererat invänding så är det inte så dumt att byta kondensor _och_ torkfilter då du kan ha en massa skrot och spån från haveriet sittande i kondensorn och på väg till evaporatorn.

nu vet jag inte om det går att se nått in den gamla torkfiltret, men titta i den och se om det ser ut att vara något skräp där - kanske tom ta jobbet och klippa upp den... är det spån där som inte härrör från din uppsågning/klippning så är det läge för baklängesskölj av evaporatorn om det inte fins ett tät och helt utgångsfilter på torken....

du vill inte ha skräp i expansionsventilen då det brukar innefatta rivning av intrumentpanelen och i det läget så är det inte längre delarna och gasen som är det dyra...
Ni
71
NilsT
520d -06
Jag misstänker också starkt att branschen är rutten. Inte skall man behöva byta kondensor på en 3 år gammal BMW, eller hur? Vad tycker Ni? Jag har tidigare haft flera japanska bilar och en BMW och aldrig behövt byta kondensor! Det är dags att inhandla lite utrustning nästa gång jag besöker USA. Jag har fyllt på gas själv tidigare, men saknar nu utrustning.

Fråga: Hur får jag tag på en verkstadshandbok för den nyare 5-serien (E60)? Det verkar vara omöjligt att hitta på internet.
hb
323
hbengtsson
E91 325iA Touring
E36 328iA

Till Trådskaparen:

Jag tycker du borde ha laglig rätt att kräva ett fullt återställande till tidigare skick. Det är ju inte påfyllning du bett om från början. Genom ett återställande så borde dom rimligen inte bryta mot några regler. Eller är det olagligt att köra runt med ett läckage? I sådana fall borde dom ju kolla sånt på bilprovningen. Luktar som sagt planerad business att tömma folks AC och sedan tvinga fram en dyr reparation.
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
NilsT:

Du kan importera prylarna via posten, räkna med en veckas leveranstid: Länk

Mvh
ja
294
ja73
530dA X-drive Touring -13
NilsT: Sök efter BMW TIS så bör du hitta verkstadsdokumentation.

/Jonas
Visa användare
591
Schmiedmann
BMW M4 -14

BMWSC #652

www.schmiedmann.se
"då är det kanske bättre att man får fylla på gas var 3-4år."

Väl sagt... Inte för att jag är någon greenpeace snubbe men gasen som används i ett AC system är inte speciellt bra för miljön och det är mycket hårda krav för att ens få arbeta med AC system över huvud taget.

Att någon ens tar fram ett verktyg som kan mäta så små mängder som 3g per år kanske också säger en hel del eller?

Om du tycker att du blivit lurad så varför inte bara ta bilen därifrån och be någon annan fylla på systemet och se om dom är villiga att göra det?

Mvh
Viktor

WWW.SCHMIEDMANN.SE
Vi har ALLT till BMW!
Och samtidigt har man samma R134a som drivgas till färgsprejburk, hårspray eller burken med underredsmassa och är _AVSEDD_ att släppas ut.

Dubbelmoral eller lobbing från kylbranchen för att privatpersoner inte skall nalla i ett lönsam affärssegment genom att sätta upp allt hårdare regler så att man bara inom sitt skrå får jobba med dessa gaseer... konkurransbegränsning mao.

Man kan säga vad man vill om miljöbuseriet - men skall man göra det ordentligt miljömässigt så förbjuder man all HCF tillverkning internationellt så att varken privatepersoner _eller_ kylnissar kan köpa detta och man kanske äntligen får se den sanna kylnissekompetensen när man tvingas bygga kylmaskiner med isobutan/propan/propylen/amoniak/svaveldioxid/koldioxid/DME som kylmedie man gjorde förr innan freonet kom in i bilden.

Att tänka på är R410A betydligt värre växthusgas än R134a och denna stoppas in tamefasen överallt i små och stora mobila AC, värmepumpar etc. och kommer att läcka ut förr eller senare...

Ni
71
NilsT
520d -06
Jag är glad idag att OK-macken kunde testa för läckage och fylla på vätska för en billig peng.
Nu fungerar mitt AC-system igen!
Nu slipper jag betala 6500 kronor som en firma ville ha för byte av kondensor, som de påstod läckte.
Ma
315
Markus Thorssell
BMW 335 i coupe -07
Jag har en e 92 07 so inte kyler och de misstänker att det kan vara kondensorn som är trasig och man kunde köpa en begagnad på nätet för 3900 sen var resten arbete så totalt 8000kr vill de ha och det verkar inte enligt vad jag läst här vara något jätteovanligt. jag tycker ju en AC ska hålla längre än 8 år men efter vad jag förstått så kan vissa gå sönder ännu tidigare så man kanske ska vara glad men det är ju sura pengar tyvärr.

Någon som haft problem med en 3 serie från e91/92 modellerna?
jo
630
jopp
Mazda MX-5 2.0 Sport -16
Bytte kondensor förra året på vår då 13 år gamla Opel Astra. Vår förra Astra var 15 år när den såldes med fungerande kondensor. Så, ja livslängden varierar.

Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Markus, du kan en ny kondensor betydligt billigare., t.ex.. här Länk
Ma
315
Markus Thorssell
BMW 335 i coupe -07
Kane, tack som satan!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.