|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hallå Jag lämnade in bilen på ACservice.nu för en ac-service, 789kr enligt hemsidan! Perfekt, min bil har visserligen kylt okej de två åren jag haft den men ställer man in den på 16* så blir det inte kallare än 20-22*... alltså kan det ju knappast vara något större läckage eftersom den fungerat likadant i 2år... Men de vägrade fylla på ACn utan istället så säger de att jag har läckage vid torkfiltret och kondensorn som de vill byta ut. De har mätt med något instrument som märker läckor på 3gram per år så frågan är ju hur mycket den egentligen läcker. Jag fick intrycket av att deras affärsstrategi är att locka folk med ac-service för 789kr och sedan hitta alla minimala läckor som gör att de får utföra de "dyra" ac-jobben! Dessutom har de ju nu vacumsugit mitt system så den kylvätskan som fanns där är nu borta och ACn är helt ur funktion, vilket den verkligen inte var innan jag lämnade in bilen. De vill alltså byta Kondensorn och torkfiltret för 9 000kr (jag har betalat 500kr felsök) Jag frågar er andra här på forumet hur skall jag gå vidare tycker ni? Nu vill jag ju verkligen ha igång ACn när den inte fungerar! SUCK! | |
|
På BMW ca 2000:- för torkfilter och 5000:- för kondensorn, så "eftermarknadsdelar" aka pirat (Numer får de ju även piratdelar kallas orginaldel om delarna motsvarar orginalet, enl EU direktiv) borde ju gå att få för en bättre peng. Jag antar att ACservice inte går till BMW och beställer delarna!? De borde informerat dig om att läckage är lika med reparation. De kommer antagligen hänvisa till SWEDAC accreditering och säga att de inte får fylla om det påvisats läckage. |
|
| Försök dra vidare med de faktum att dem har satt din fungerande AC helt ur funktion och att dem får betala vad det kostar att få den fungerande igen. Du bad dem ju aldrig att tömma den på köldmedel. | |
|
Servicen omfattar byte av olja och gas, läckagekontroll samt provkörning. Samtliga priser är inklusive moms. Det handlar ju mest om att jag vill få igång den igen till ett vettigt pris, och man borde åtminstånde kunna prova, verkar vansinnigt att lägga 9 000 på att fixa ett LITET läckage på en 10år gammal bil... då är det kanske bättre att man får fylla på gas var 3-4år. enligt deras spec så kostade delarna 2900kr ex moms, resten var arbete. |
|
|
Om du får ett torkfilter och en kondensor med tillhörande O-ringar för 2900:- + moms är det ganska billigt , delarna är betydligt dyrare hos BMW. Däremot låter själva arbetskostnaden för dyrt , jag har bytt kondensor och torkfilter på flera E38 och det är en del jobb men inte så mycket för de som skall vara vana vid arbetet och snabba. Men det här med litet läckage , det finns inte , utan är kondensorn lite halvrutten så accelererar läckaget och det kommer börja läcka mer och snabbare , ofta läcker det ut riktigt snabbt om man fyller på och det är mycket tryck i systemet. Jag brukar köra felsökningen för 500:- kr eller vad de brukar ta , sedan köper jag kondensor och torkfilter där det är billigast och byter det , sen åker jag tillbaka och gör vacuumsugning och fyllning på samma ställe , 500 lappen har man då till godo , brukar inte bli särskilt dyrt då allt redan är på plats. Jag säger till direkt att jag vill göra jobbet själv pga. kostnadskäl och att jag inte gillar att andra skruvar med min bil Jag brukar få systemet överfyllt 5 - 10 % och inbillar mig att det ger lite extra i kyleffekt. Men nu vet du ju felet , ring runt och be om kostnadsförslag för kondensorbyte hos flera företag , kondensorn måste ju bytas men inte till den dyra arbetskostnaden. |
|
|
Jo...det låter som sagt som om det försöker blåsa dig på en del pengar i mitt tycke iaf. Jag menar om systemet fungerade tillfredsställande för dig innan så borde snubbarna sagt till dig "arbetsgången" innan de tömde systemet s.a.s. Gjorde kylkillarna detta? Accrediteringen säger ju att de inte får fylla systemet om det läcker,vilket de borde sagt åt dig innan.. Men i det här läget så låter det som aningen "kört" för dig,de har hittat läckage och nu så måste det fixas innan fyllning igen. Går ju att åka till en annan firma,eller göra jobbet själv(den mekaniska biten dvs byte av filter och kondensor) vilket skulle minska dina kostnader rejält... 9000kr är inte "gratis" för detta jobb,snarare i överkant på "skalan" anser jag också.. Mvh Janne. |
|
|
När jag för ganska många år sedan åkte till en auktoriserad AC-verkstad med min E24 så har jag för mig att dom skrev ett papper att systemet var tätt. Jag har tom för mig att det var ett lagkrav att ett sådant intyg utfärdades innan dom fick fylla på systemet. Om jag kommer ihåg rätt och det är samma regler nu är det kanske inte så konstigt att dom inte vill fylla på ett system dom vet läcker! Per L |
|
|
Fyll på den själv och testa hur länge det håller annars Mina bilar: Länk |
|
|
Det finns gott om företag som fyller fastän systemet läcker. Är läckaget bara tillräckligt litet så att man köra med det ett tag så nöjer de sig med att sälja gasen. Kanske inte så miljövänligt, men de tänker i första hand på sin egen försäljning. __ Min bil: Länk |
|
|
jo tack för bra svar, framförallt wadel. Jag har en känsla av att de letar efter läck bara för att "tvinga" kunden att byta dyra delar, det kanske inte är så vad vet jag... därför jag frågar. Men för mig låter det inte realistiskt att mitt system som inte blivit sämre på de 2 sommrar jag ägt bilen skulle läcka så mycket att det måste repareras. Går det att fylla systemet och köra i 2år för under tusingen så känns det mycket mer kostnadseffektivt. Sedan om läcket blivit större om 2år så kanske man får se över om man skall kosta på ny kondensor och torkfilter då. Weeman: Jag vet inte riktigt hur man går tillväga för att fylla på själv, annars skulle jag gjort det. Jag har sökt lite här i forumet men jag känner att jag inte vet vad jag håller på med om man säger så. Är det någon som vet någon som kan byta kondensor och torkfilter till ett bättre pris? Eller kanske någon som vill hjälpa mig göra det privat? |
|
| Kondensor och torkfilter hittar du på tyska ebay för dryga 1.500. Arbetskostnaden för arbetet var 2.000kr på det ställe i skåne jg fick arbetet utfört på vill jag minnas. Billigare än 9.000 helt klart :) | |
|
Här står det mycket nyttigt för den som gillar att pilla själv: Länk På denna sida förespråkas HC istället för R134, men fyllningsättet är ju det samma. Så här gjorde jag när jag fyllde ett tomt system, på det enklast möjliga sättet Länk Men det låter inte som du har en stor läcka. Annars så låter Higways tips om Ebay.de riktigt bra! Mina bilar: Länk |
|
|
På ebay.de hittar man även R134 och nödvändiga verktyg för att fylla systemet. Själv anlitar jag en lokal firma för läcksökning och fyllning, delarna byter jag själv. /Johan Riktiga män kör sedan, fjollorna åker kombi. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Gasen som är urtappad är DU ägare till ! Det normala läckaget från ett system är ca 5% årligen räknar du på 1 kilo gas så är det 50mg årligen 3 mg är en fis i rymden, men ändå ett läckage. Det existerar i princip inget system som är 100% tätt. Jag trycktestade mitt system på min Volvo efter reperation, klockorna rörde sig inte överhuvudtaget på 15 timmar, men ändå kunde jag såpa fram läckage på sidorören på kondensorn, fyllde systemet och det funkade utan anmärkning i 5 år. Och man får som sagt inte fylla ett läckande system, men 3 mg/år är ju enbart löjligt. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Hasso, jag håller med dig till 100% det känns som de stulit gasen från mig de rackarna! men går det att göra något åt det? när jag åkte dit hade jag en fungerande AC nu är den verkligen inte fungerande... Jag skall dock förtydliga att deras mätare kunde detektera ett läckage på 3mg/år hur mycket som i verkligheten läckte från mina läckage är ingen som vet, i verkligheten så har det dock skett minimal om någon ändring över 1år så jag har svårt att tänka mig att det läcker mycket. Jag har läst din guide hasso, vad tycker du man skall göra? verkar lite komplicerat att fylla på själv, vet du något ställe som man kan vända sig till? har ingen direkt lust att betala 500kr till för en likadan felsökning... |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Har ju en AC expert inom familjen som säger så här, det är ofta de tappar ur gas , vid provtryckning och läcksökning, gasen tillhör kunden, men anser kunden att kostnadsförslaget är för dyrt och vill reparera själv så kan det mycket väl hända att kunden repar själv och kommer tillbaka för test och fyllning av den "sparade gasen. Fylla själv kan du inte göra utan att vakuumpumpa systemet vilket kräver utrustning för ändamålet, vad man gör är att "koka" bort ev fukt i systemet vid normal rumstemperatur, annars är risken stor för isproppar, sedan är det också lättare att fylla på olja och gas i systemet när det är vakuum i det. samt att torkfiltret ska bytas i samband med fyllningen. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Ojsan vilka lurendrejare! Jag provtryckte kostnadsfritt och fick beskedet att kondesorn läckte som jag fick beställa genom "provtryckaren" för det facilapricet av 1600:- köpte o-ringar på Jula och monterade själv, provtryckte igen (kostnadsfritt) och när vi konstaterat att det inte fanns läckage fyllde vi på lite drygt 1,5kg för 600:-. Fullt fungerande ac på en gammal härk för under 2500:-, godkänt. Bilen var "konverterad" vid intagningen i Sverige år 2000, påkostad runt 10,000:- (enbart ac (helt galet)) då jag fick i uppgift av "min" ac-mek att konverteringen består av att byta torkfilter. Last night i stayed up late playing poker with Tarot cards. I got a full house and four people died. |
|
|
Intressant att gasen tillhör kunden - borde man då inte kunna få gasen på flaska som man kan ta med sig om man begär det? ;-) - allvarligt - det behövs inga stora stålflaskor för detta utan varenda sprejburk som är gjord i världen är klassad för just att klara R134a (förr R12) då dessa gaser används som just drivgas i sprejflaskor - sedan fins alternativa källor som har nämts i andra trådar med hyffsat ren HCF134a - biltemas drivgas har jag nu med elektronisk fuktmätarsensor under full tryck konstaterat är väldig torr - runt 1.8 ppm i vätskefas och gasfasen startar med 32 ppm och snabbt faller låga värden med utsläppt mängd ur tuben och en god gissning är ca 2 ppm fukt totalt - detta är 8 ppm lägre fukt än vad som är kravet på kylmedel avsedda för hermetiskakompressorer ala kylskåp och frys. Dvs. biltemagasen ser ut att vara av väldigt bra kvalitet ur fuktighetssynpunkt. (med reservation att HIH-4000 sensorn skulle mäta fel i andra gaser än luft, men enligt tillverkaren så skall den vara okänslig för olika gaser) |
|
|
jaha - nu har man blivit en smula klokare igen efter att fått tag på papper från ASHRAE - tydligen 'gömmer' R134a ganska mycket vatten så att det inte syns på några fuktighetsdetektorer etc. medans är kylmedlet i gasform så speglar hygrometern ganska trovärdigt fukthalten. - dock det intressanta är att i papprena så fanns det översättningstabell mellan fuktighet i den flytande köldmedlet gentemot fukthalten i gasform. Där anges för R134a att fuktighetshalten är 1.733 ggr högre i vätskan än det som uppmäts i gasform. mao. dom uppmätta 32 ppm i gasform motsvarar 55.5 ppm i vätskan (vid 25 grader C). Det var alltså lite för bra för att vara sant, men även 55 ppm är väldigt lite vatten och är torkfiltret något så när frisk så är detta inget problem att ta hand om - jag såg att PAG-oljan i samma papper är inte torrare än 50-65 ppm fukt oöppnad i förpackningen, så väldigt mycket av fuktfriheten i AC:n baseras på att torkfiltret gör sitt jobb. mao. byt torkfiltret vid varje lite större jobb. |
|
|
ACservice.nu är en stor bluff. Jag åkte dit med min bil för att den kylde dåligt, men den fungerad skapligt. De tömde systemet och sa att de läkte i kondensorn och att jobbet skulle gå på 6500:- När jag sa att jag inte tänkte betala för detta så blev de sjukt otrevliga, min fru kallade de för än det ena än det andra. Har aldrig någonsin varit med om någon så otrevlig verkmästare (ett jävla svin om man får uttrycka sig så). Jag åkte till en annan firma som konstaterade att det läkte i ventilen till påfyllningen pga en otät oring som ACservice.nu förmodligen orsakat när de tömde systemet. Han bytte oringen och fyllde systemet som fortfarande fungerar klockrent efter 3 år. Summan blev 1200:- istället för 6500:- Mvh Henrik |
|
|
Fy fan! bekräftar mina farhågor lite då med andra ord... någon som har något positivt att säga om ACservice.nu? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.