AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
892

540iA E34 Två problem - Torkararmar & motortick

Visa användare
1.397
Erik G
X3 2.0d 16 Brunmetallic
1. Torkararmarna går för lång och går ut på a-stolpen, dessutom verkar dom ligga på för löst, torkarna "hoppar" på vägen tillbaka. Vad gör man åt det?

2. Tickar vid uppstart. Verkar som nån hydralisk lyftare läcker olja. Går det att avhjälpa på nått sätt eller är det till och byta den lyftare som läcker och hur vet man vilken lyftare det är? Tickandet försvinner efter ca 1 minut.

mvh
Erik G
Motorticket kan kanske avhjälpas med ett eller flera byten av motorolja. Testa om Valvoline synpower kan hjälpa, säljs på micro bla.
Visa användare
298
Ljungblom
518i -90 M40B18
520i -89 M20B20
Torkararmshoppet beror nog på att länkaget är lite glappigt. Sitter ju lite "metallpinnar" och bussningar under plasten vid torkarna, detta är det alltså som glappar.

Jag hade probelemet att torkarna gick för långt, alltså ner och vände upp en liten bit, osv. Då var det torkarmotorn som sagt upp sig.
Visa användare
1.397
Erik G
X3 2.0d 16 Brunmetallic
Tack för svaren. Oljan är bytt nyligen och självklart till valvoline synpower 5/40 vilken jag även hade i förra bytet. Skall byta igen och se om det hjälper.
Skall kolla upp under plasten vid torkararna och se vad jag kan hitta.

Kom på ett till problem som jag har och det är att farthållaren har slutat fungera, har undersökt säkringarna i boxen i motorrummet, finns det fler någonstans?

mvh
Erik G
Ky
6
Kyo
540iA -93
Om jag inte helt fel sitter det en givare på höger bak för farthållaren. Kan vara den
ha
853
hall112
BMW 740IA E38 -94
kan även vara styrboxen till farthållaren som fått sig ett vattenbad. Brukar bli vatten i den om dräneringen till tackluckan inte fungerar som den ska.. Boxen sitter innanför fotstödet på förarsidan..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.