|
|
|
|---|---|
| hejsan! tänkte kolla om någon har nått tips, min temp mätare stiger kraftigt efter bara 100 meter... min vattenpump fläkt glappar lite är de då fel på min vattenpump? blir kanske idiot förklarad nu men jag har tummen mitt i handen när de gäller skruvande mvh | |
| Kolla kylvattennivån när den är kall, om det försvinner vatten så kan vattenpumpen vara så glapp att den läcker. | |
| Blir det några pölar under bilen när den stått ett tag,eller att det är blött runt pumpen? Behöver du fylla på vatten ibland? | |
| ja, altså vattenpumpen glappar och skramlar och har sig och det sprutar ut skitigt vatten från den osv | |
|
Då är det nog dags för ett vattenpumpsbyte snarast! Skulle inte köra med den något mer innan den byts.. |
|
| misstäkte det, så jag åkte och köpte ny nu precis så ska väl ut och skruva är det svårt att får bort den gamla, och sätta dit den nya? mvh | |
|
Kolla gör det själv här på forumet sök på vattenpump. 628csi |
|
| Har nu bytt vatten pump men värmen stiger fortfarande kraftigt... vad mer kan vara fel? mvh | |
|
Öppna kylarlocket och lukta i behållaren, om det luktar avgaser så kan det vara toppackningen eller spricka i toppen så att kompressionen går ut i kylsystemet. 628csi |
|
| om det är topppackningen så borde bilen gå dåligt? eller ryka en del ? iaf vad jag har hört, men bilen går som en pärla och ryker inte mer en vanligt (dock lite vid kall start men de har den gjort hela tiden) mvh | |
| nej ingenting luktar konstigt eller så och bilen går bra men det är bara de att tempen stiger hastigt men nu när ja bytte vattenpump så kommer jag lite längre iaf.. men folk pratar om att ja ska lufta systemet och har nu gjort det men tempen stiger fortfarande hur länge ska man lufta och hur märker man att det inte finns nått kvar o lufta ! tack för er hjälp | |
| När det kommer bara vatten utan luftbubblor, kolla även kylarlocket så att den är hel så den klarar det tryck som ska vara. | |
|
Ställ gärna bilen lite uppåtlutad,alltså i en liten backe och sätt sedan på fyll värme i kupén.. Kan även be någon sätta sig och varva lite lätt i mellanåt när du har skruvat igen luftskruven,gör att det blir lite mer tryck i systemet,funkade bättre för mig iaf...sen är det även bra att ha någon på förarplasten för att hålla koll på tempen så att den inte drar iväg. Ha tålamod med detta då den kan behöva upprepas ganska många gånger innan det blir bra. |
|
| om det kommer ånga o vatten ur ventilen är de något fel eller slutar det när luftningen är klar? vart ska jag hälla i vatten? i kylaren eller direkt i röret som gå in i motorn? har hört olika men tror mest på att fylla på i kylarn | |
| nu funkar bilen hehe stort tack till er ! MVH | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.