AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
6.239

Betalar ni moms på er garageplats?

I mitt tidigare flerbilsgarage (Vasakronan) gjorde jag det ej, men nu debiterar JM/EuroPark mig 25% moms utan att föklarar varför... Någon som funderat på samma sak?
Normalt är det väl moms på de flesta varor och tjänster i ledet för slutanvändare/konsument. Några få undantag finns för vissa ideella föreningar som är momsbefriade.

FP
Lokalhyra är inte momspliktigt, jag antar att parkeringsplats faller under samma regel.

Saxat från skatteverket

"Hyr du ut en lokal kan du frivilligt ansöka om att få betala moms på hyran om hyresgästen bedriver momspliktig verksamhet. Hyresgästen får då möjlighet att dra av momsen som belastat lokalen. Du kan läsa mer i broschyren "Frivillig skattskyldighet för moms - vid uthyrning av verksamhetslokaler" (SKV 563)."
Visa användare
1.981
Thorssa
Volvo V60 D4 AWD R-design -13
Backard: Det där är regler som endast gäller om den som hyr garaget har en momspliktig verksamhet, dvs ett företag. En privatperson kan inte slippa momsen.

Det beror på hur/var du hyr ditt garage. Om du hyr en lägenhet och därtill en parkering/garage i samma fastighet så är det INTE momspliktigt.

Garage och parkeringsplats till andra än hyresgäster i fastigheten är däremot momspliktig.

Visa användare
1.981
Thorssa
Backard: Enligt vilken paragraf?

Jag är ju ingen paragrafryttare och tydligen inte du heller Thorssa eftersom du frågar, men här är den.

3 kap. 2 § ML
Visa användare
1.981
Thorssa
Nä lagboken är tyvärr nedpackad just nu eftersom jag håller på o flyttar, du har inte lust att skriva ut den om den inte är alltför lång? :)

Visa användare
1.981
Thorssa
Hittade på google:

2 § Från skatteplikt undantas, med de begränsningar som följer av 3 §, omsättning av fastigheter samt överlåtelse och upplåtelse av arrenden, hyresrätter, bostadsrätter, tomträtter, servitutsrätter och andra rättigheter till fastigheter.
Undantaget för upplåtelse av nyttjanderätter till fastigheter omfattar också upplåtarens tillhandahållande av gas, vatten, elektricitet, värme och nätutrustning för mottagning av radio- och televisionssändningar, om tillhandahållandet är ett led i upplåtelsen av nyttjanderätten. Lag (2007:1376).

3 § Undantaget enligt 2 § omfattar inte
1.
2.....
5. upplåtelse av parkeringsplatser i parkeringsverksamhet

Är som Backard säger, endast uthyrning av parkering i parkeringsverksamhet är momspliktig.

Intressant...Jag har garage/parkeringsplats (stålbur) under det hus jag bor. Fakturorna för bosatadshyran resp garagehyarn kommer från 2 olika bolag men i praktiken så är det egentligen samma kommunala bolag...Sedan 2 år tillbaka så betalar jag moms på mina garageplatser (3st), är detta korrekt?
Visa användare
1.981
Thorssa
Dawwe: Då antar jag att det bolaget som fakturerar parkeringen är ett rent parkeringsbolag? Isåfall har kommunen förmodligen gjort så för att kunna dra av momsen på sina kostnader för det garaget.

Tack för alla svar.
För den som inkasserar garagehyran är det en stor fördel att ha momsredovisning. Men som lagen är skriven förstår jag det som att bor man i samma fastighet som man hyr garage i (vilket oftast är fallet) är det godtyckligt om moms skall debiteras eller ej.
Men du bedriver väl ingen momspliktig verksamhet?

Kolla med skatteverket där ni bor för att reda ut vad som gäller. Det kan finnas många sköna kronor att spara.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.