|
|
|
|---|---|
|
Hej, Min kompis har sin Porsche ute på annons och fått en förfrågan om byte mot en 325iM touring. Jag har lagt upp lite bilder som jag har fått på BMW'n i min blogg: Länk Min kompis annons: Länk Mannen med BMW uppger följande uppgifter i ett mail: Bilen har M-paket ( andra spoilers fram-bak, 17" hjul, sportfjädring, sportstolar, antracitfärgat innertak, mocka/textil klädsel m.m) xenonljus,regnsensor,takbågar, öppningsbar bakruta, dolt BMW originaldrag,blackline-lister, ratt med knappar för farthållare/cd, klima, färddator, elstolar fram, elhissar x 4, lastnät ,insynsskydd, gummimatta i bagaget, mtr.värmare/kupéuttag ,16" alu på vinterhjulen och säkert ngt. mer som jag glömt just nu. Bilen är svensksåld i Karlstad där vi köpte bilen på Autovåx (BMW Karlstad) efter första ägaren som bytt upp sig till ny BMW. Den är servad var 2000 mil trots normal servicelängd om 2500 mil. 8000 mil-service gjordes i våras. Nya bromsar runt om. Har haft den inlämnad på rekond varje år. Bilderna är tagna då vinterhjulen var monterade. Bilen har gått 8400 mil. Hur ser panelen på ett sånt byte? Är det rimligt eller ser ni möjlighet till någon mellanskillnad? Det bör tilläggas att min kompis är blivande familjefar och har funderat på en BMW touring tidigare. | |
|
Båda bilarna verkar ha skötts om ordentligt, jag brukar inte gilla svart - men Porschen är verkligen SÅ rätt i den färgen! Finns det nån annons på BMW´n du kan länka till? Mvh |
|
|
Jag tycker nog att din kompis ska byta, eventuell mellanskillnad vet jag inget om. Jag har följt marknaden för Porsche 964 ganska intensivt det senaste året och din kompis har tyvärr en bil som i dagsläget är väldigt svårsåld. Många mil och att bilen är en C4 drar ner intresset ganska bra på en för övrigt stendöd bilmarknad. |
|
|
Det upprepas gång på gång att bilmarknaden är stendöd. Som nån slags självuppfyllande profetsia. Är detta sant? Och var finns statistiken på att just bilmarknaden är stendöd? Alltså mer än allmäna åsikter hit och dit från folk med orealistisk uppfattning om sina bilars värde. Bilar har alltid minskat i värde -inget nytt. |
|
|
Enligt statestik från Vägverket har det skett 7-8% färre ägarbyten än motsvarande period förra året, enligt vad jag läste i nån tidning. Mina bilar: Länk |
|
|
Tackar för er input! Han ska nämligen söderut i helgen och bilen tycks finnas i Vimmerby. Den finns inte ute på annons. Min kompis har sökt men inte funnit den i alla fall. Läste/hörde samma som weeman men att 7-8% minskning anses som stendött är kanske en överdrift. Men helt klart drabbar det främst "prestandabilar" värst. |
|
|
En 18år gammal Porsche som rullat 25 000mil kan väl inte vara särskilt lättsålt, jag tror han gör ett bra byte utan pengar imellan... Mvh Jens |
|
| Porschen är lättsåld. Rätt modell och en kvalitet utöver det mesta. Även om det skriks om död begagnadmarknad finns det alltid möjligheter att sälja bra bilar. Porsche har ju en stor skara (penningstarka) entusiaster som 325-säljare bara kan fantisera om. | |
|
Tycker man ser fler och fler osålda Porschar. Som någon nämt tidigare är väl inte C4:an speciellt attraktiv och 25.000 mil är mycket på en entusiast/hobby/sport bil. Man behöver väl inte vara särskilt penningstark för att handla bilar i den prisklassen? Jag skulle rekommendera att byta. Finns nog fler köpare på en 325iT med M-pkt än på Porschen. |
|
|
Jag kollade inte ens priset först, kanske lite klantigt :) Jag tror ändå jag har rätt, för jag är så jävla envis :) |
|
|
Juliras för personbilar I juli inregistrerades 19.203 personbilar i Sverige, visar siffror från SCB. Det är en minskning med 17,9 procent jämfört med samma månad 2007.I SCB:s statistik ingår direktimporterade bilar och samtliga årsmodeller, till skillnad från siffrorna från Bilstatistik som bara innehåller förstagångsregistreringar av de tre senaste årsmodellerna. di.se Enligt Bil Swedens siffror ökade samtidigt antalet nyregistrerade miljöbilar med 37 procent i juli jämfört med i fjol. Källa:Di 2008-0802 Länk |
|
|
heltsonika: Blev det affär med 325:an? Din kompis verkar iaf ha blivit av med Porschen? Förresten vilken ambassad jobbar du på? Mvh |
|
|
rob_t_j72: Det blev ingen affär tyvärr. Killen provkörde och gillade bilen men jag tror hans fru som var med var lite tvekande till att byta... Han blev tillslut av med den i alla fall. Han satt lite i en rävsax då hans första barn skulle komma vilken dag som helst så den gick ganska billigt tror jag. Han springer numera runt och är köpare till en 3-serie touring. Det är betydligt lättare att vara köpare än säljare i dessa dagar ;) |
|
|
Såg inte denna tråden förrän nu, men lite kul kuriosa kan jag nämna ändå: Undertecknad ägde just den 964:an ett antal år fram till i fjol, körde ca 5000 mil med den. Helt superb bil som var betydligt bättre skick än miltalen visade. I förhållande till prislappen som den till slut gick för (som din kompis avslöjade för mig) var det ett rent fynd. Har en annan 964 idag som gått 16 000 mil men som inte är bättre på något sätt förutom att denna saknar stenskott i lacken... Hade jag inte köpt den skulle jag köpt tillbaka min gamling! Nåja, även i fjol var det rätt dåligt med köpare på 964:an men till slut bytte jag mot en 325xi touring -02 plus pengar mellan. Kan bara säga att är det något som är trögsålt i jämförelse med en 964 så måste det vara just en BMW 325xi touring... Intresset var oändligt mycket större för Porschen och prutförsöken om möjligt ändå större. Så min slutsats blir att hade kompisen tagit den bilen i inbyte, i synnerhet utan pengar mellan, så hade det varit en alldeles enastående usel affär! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.