AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
6.391

Åsikter om polermaskinstyper önskas

Sida 1 av 3
Visa användare
1.716
635 CSi
325i T -89
525i Executive -96
635 CSi -86
B7 Turbo Coupé -86
BMWCS#5430
AlpinaCS#033
Hej svejs!
Här kommer ytterligare en tråd om polermaskiner!
Jag är inne på att köpa en nu och har precis börjat min undersökning.
Min första fråga är vilken typ bör man ha (ej fabrikat)?
-Med en polertrissa?
-Med en trissa som är oscillerande?
-Med flera trissor?

Djupare frågor kommer antagligen varefter kunskapen ökar.

vacker förare ska ha vacker bil:)Länk
Visa användare
202
Chrille.A
540ia -94
Jag köpte en från biltema med dubbla trissor för ca 400:- Den är oscillerande och ställbar vad gäller varvtal och ligger på 350w. Funkar utmärkt. Har haft den i ca 2 år nu.

Bayerische Motoren Werke
M6
5.185
M635 forever
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92
E87 120D -08
E61 535D LCI -08

BMWCS #5984
BMWSC #481

Hade en enkeltrissa oscilerande från någon lågprisbutik a 600:-.
Den brann upp för några veckor sedan,pga överansträngning(hmm 20 min polering).
Köpte då en Flex proffsmaskin enkeltrissa (3500:-) och efter att ha använt den,så förstår jag inte ens varför jag köpte en skräpmaskin från början.

Men det är ju helt beroende på användningsområde!
Ska du använda den till att vaxa och finpolera med bomulls hätta, så går det ju bra med en billig maskin.
Men ska du ge dig på en helrekond utvändigt,med en omfattande rubbing och lack rengöring.
Då är det nog proffsmaskin som gäller för att få ett gott resultat.
Nåväl....ett gott resultat första gången man gör en riktig polering,är väl högst ovanligt. ;-)

Mvh Patrik
BM
75
BMW_Troll
318i -85 (E30)
320i -92 (E36)
318i -90 (E30)
520i -97 (E34)
Har en polermaskin från Biltema med 2 trissor. Tycker den är suverän. Ställbart varv är ett måste, då man kör på högre varv på plåten och lägre på plasten så det är ju ett klart plus på en ändå så billig maskin. Klart prisvärd.
Visa användare
1.716
635 CSi
325i T -89
525i Executive -96
635 CSi -86
B7 Turbo Coupé -86
BMWCS#5430
AlpinaCS#033
Jag ska först och främst polera upp 325:an som behöver en grundlig genomgång som är ren galenskap att göra för hand! Sedan kommer jag antagligen att polera och vaxa mina bilar med den i framtiden.

Jag har hittills tittat på maskiner med enkel trissa.
En Turtlewax för ca 500kr
En på Mekonomen som sänkts från 1200kr till 500kr. Men känslan i den ligger närmare 500kr!
En prissänkt Metabo för 2149kr + moms som känns rejäl men egentligen kostar dubbelt mot vad jag tänkt mig.
En Makita som är ännu dyrare och ännu trevligare :-)

Sedan såg jag att Jula säljer en Ferm för 800kr och blev sugen på den! Men efter ditt inlägg Patrik börjar jag bli skeptisk och funderar ändå på en dyrare maskin... men hålet i plånboken blir så stort... :-( fast i och för sig är det glömt om hundra år :-D

Vilka varvtal kör ni på till olika medel?

Sp
3.093
Spajjjs
330e Touring -22 Mineral grey
då du är nybörjare så tycker jag att du ska köpa en Oscillerande dubbeltrissa-maskin. Finns som sagt modeller både på biltema och rusta som funkar hur bra som helst. Att köpa roterande enkeltrissor är kanske inte jättesmart då man lätt kan förstöra lacken om man gör fel. Bättre att börja med oscillerande och sen jobba sig uppåt :)

Dubbeltriss-maskinerna lämnar inte heller polerringar efter arbetet som enkeltrissorna kan göra..

// M.V.H. Daniel
jag har både en dubbeltrissa och en enkeltrissa, men jag måste säga att det går fortare att köra med enkeltrissan plus att jag tycker att resultatet blr bättre också
Visa användare
1.716
635 CSi
325i T -89
525i Executive -96
635 CSi -86
B7 Turbo Coupé -86
BMWCS#5430
AlpinaCS#033
Tack för era svar!
Efter att ha sökt och läst en del forumtrådar sedan igår verkar det som om maskinerna med en trissa är bättre på att ta bort repor än de med dubbla, och det är just det jag behöver göra nu för bilen är full av ytliga repor i klarlacken (djupare och bredare än tvättrepor). Så det känns som om jag själv styrt in mig mot en maskin med enkel trissa.
Jag är rätt så försiktig och metodisk till min natur, åtminstone när det gäller bilvård ;-) så rosor hoppas jag kunna undvika.

Hur hårt bör man trycka ned maskinen? Eller ska man låta den arbeta under egen vikt? och vilka varvtal brukar ni köra på vid:
- Polish
-"Cleaner"
- Vaxning?

Tack på förhand!

As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Gör som jag, fråga ett par proffs. I och med att Proffspoleraren heter polernisse så har han vänligen lämnat goda råd under "Gör-detsjälv" till vänster. Bilvårdtips/ Proffsen tipsar. Proffsnissarna Hasso och Micke Olsson sitter nog mest och garvar för de inser att de tagit dem 5-10 år och svett och möda för att bli proffsnissar inom polering. Själv nyttjade jag "sök inlägg"-funktionen för att söka ett proffs inom yrket där du bor. Där poleras det nog så riktigt finemang:)
Mvh
Asken
Som på uppmaning av Kalle försöker visa hur dryga 08:or kan vara:))
M6
5.185
M635 forever
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92
E87 120D -08
E61 535D LCI -08

BMWCS #5984
BMWSC #481

Fredrik!
Det är en hel vetenskap beträffande polermedel(rubbing)/maskiner och dess användningsområden,gäller likaså svamptrissorna man använder för de olika ändamålen,och då finns det en hel uppsjö att välja mellan hos en välsorterad handlare.
Tex så används det en speciell svamp till tex finare polermedel mot tvättrosor,och då för att motverka bla hologrameffekt i lacken.
Man får lära sig sakta men säkert på sina egna misstag,och den lärdes råd.
Och det tar tid att finna de olika knepen,och att välja rätt medel/redskap.

Mvh Patrik
Sp
3.093
Spajjjs
330e Touring -22 Mineral grey
visst kan man gå på med den bästa maskinen först.. men gör man fel så kan de bli dyrt med omlack och massa annat. Du bestämmer själv, men jag skulle först ha börjat med maskiner som är lättare att använda så att man lär sig hur man ska göra innan man ger sig på grövre repor.

// M.V.H. Daniel
Kör också på maskinen från biltema - dubbla trissor. Funkar klockrent.
fredde 7
Vill inte vara glädjedödare.
Men köp ingen "samla damm på hyllan maskin"
Ska du polera och uppnå resultat så bör du köpa en äkta toptool.
den kostar en slant men gör jobbet. dessutom är den lättast att jobba med båe för en amatör och ett proffs.
Visa användare
1.716
635 CSi
325i T -89
525i Executive -96
635 CSi -86
B7 Turbo Coupé -86
BMWCS#5430
AlpinaCS#033
Hej igen!
Det skulle bli halvtaskigt väder i helgen så jag köpte helt sonika en maskin. En Metabo med enkeltrissa avsedd för polering och med ställbart varvtal mellan 700 och 2200 v/min samt ett par olika polertrissor. Jag körde med Sonax polish och en mjuk trissa eftersom målet med poleringen inte bara var en blank bil, utan även att bli bekant med maskinen. Ja, jag körde också med Sonax proffessional waxpolish på huven. Därefter vaxade jag den för hand. Bilen blev riktigt blank men lite flammig på huven (syns väl bäst där). Det var väl det du menade "Spajjjs"?
Frågan är hur jag kommer över flammigheten? Ska jag ha: Högre hastighet? mer polermedel (=fuktigare)? finare polermedel?
Eller krävs det verkligen en dubbeltrissa?

Jag har pratat med en kille på Mr Cap och han menade att en dubbeltrissa var ett måste för att komma undan flammighet. Jag kommer dock att fortsätta mitt sökande.

Utan att ha provat någon annan maskin kan jag dock rekommendera Metabon. Den är i princip vibrationsfri, låter obetydligt mer än en elvisp och är väldigt lätt att jobba med.

Så är läget.

sk
1.290
skalman

BMW 750 IA 1995
Hej...

Oscillerande dubbeltrissa är som sagt det bästa om man är ovan.

En enkeltrissa kräver erfarenhet, eftersom den avverkar mer material och kan lämna svår reparabla skador för den ovane.

Varför då överhuvudtaget använda enketrissa?::

Jo med en enkeltrissa så får man en effektivare rengörning på oxider och repor, det tar bättre helt enkelt.

Flammigheten i lacken beror inte på valet av maskin, snarare på val av material i kombination med handlag/vana.
Jag polerar solidsvarta lacker med ett "wetlook" resultat utan några som helst virvlar,flammighet,hologram i lacken, och allt detta med en singeltrissa och några uppsättningar pads.

Skulle man som ovan recondare ändå få flammighet i ytan (eller att tiden rinner iväg) så tar en oscillerande maskin bort detta på ett effektivt sätt men det är fusk! ;)

Om jag skulle välja oscillerande maskin så skulle jag utan att fundera välja Flex Toptool, den är den kraftigaste av dubbeltrissor och klarar faktiskt av att avverka en del " a la enkeltrissa" dyr.....mycket dyr... men oh så bra.
På andra plast kommer "Cyclo" också den en dubbeltrissa men inte fullt lika bra balans som Toptoolen, inte samma ork heller.

Mvh
Skalman
Visa användare
1.716
635 CSi
325i T -89
525i Executive -96
635 CSi -86
B7 Turbo Coupé -86
BMWCS#5430
AlpinaCS#033
Hej Skalman!

Ditt inlägg ger mig hopp och jag förstår att jag har köpt rätt typ av maskin för mig, det gäller "bara" att hitta rätt arbetsmetod :-)

fredde 7
skalman har helt rätt.
För en hobbypolerare skulle jag dock utesluta enkeltrissa. Det är lätt
att bränna lister och lister kostar pengar.
Med enkeltrissan och lite grov rubbing är det jäkligt lätt att man går igenom lacken också.
För den som håller på dagligen kan nog enkeltrissa vara bra, speciellt om man ska polera bort lackskarvar mm.
toptoolen är väl egentligen inte så jäkla dyr??4995(bollnäs bilvård) en bättre
enkeltrissa kostar väl iallafall 3500kr???
sk
1.290
skalman

BMW 750 IA 1995
fredde 7

4995 inkl moms? känns som jag måste köpa en innan dom ändrar priset!
Har legat på 5995 - 7000 för inte så länge sedan.

Mvh
Skalman

Po
146
Powerkillen
BMW 330d Cab -07
Porsche Cayenne
Hej

Min biltema oscillerande maskin har precis gått sönder och tänkte köpa en till men så läste jag skalmans inlägg är det värt att köpa en cyclo istället? är det lättre att man förstör lacken med den om man jämför med biltemas? alltså att man bränner som ni skriver ovan.

mvh

martin
sk
1.290
skalman

BMW 750 IA 1995
Hej Powerkillen

Köp du en ny oscillerande dubbeltrissa på Biltema, det räcker för amatören.
Enkeltrissor bör du välja bort eftersom dessa KAN lämna svårfixade efekter i lacken om man som sagt är ovan.
Eftersom att Cyclos oscillerande dubbletrissa är starkare än Biltema varianten så KAN det givetvis innebära en risk att man även där kan misslyckas, det beror lite på hur mycket vana du har.
Ta det bara lungt och välj hellre ett finare polermedel (lågaverkande) + halvmjuk pad i början så minimerar du risken för skador + att du lär känna maskinen.

Mvh
Skalman
sk
1.290
skalman

BMW 750 IA 1995
fredde 7

Har talat med Bollnäs Bilvård, Toptoolen kostar nu 5200 exkl moms, ca 6530kr :(

Mvh
Skalman
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.