AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.286

e34 520i -94 byta startmotor. Någon meksugen?

Visa användare
24
mozman
520i -94
Tjena! Försökt byta startmotor på min beemer och läste här på forumet att de gick o byta utan o riva insug men jag förstår verkligen inte hur dessa gubbar fått loss den övre bulten? Den mot torpedväggen? Den undre kontakten gick o ta underifrån. Nu till frågan då finns de någon i göteborgsområdet som är en klippa på detta? Eller något tips på verkstad som inte är så nogräknade? Eller är det verkligen möjligt att få loss den själv?
Jag har utfört detta bytet på min, utan att ta ner insugningsröret.
Den övre kräver många förlängare typ 70-80cm med led (rekomenderar Biltemas små förlängare som har en mindre led om man inte trycker hylsan hårt fast på förlängaren.
Det är utvändig torx har du märk antar jag.
Min startmotor som jag tog loss hade gängade öron (inga muttrar=bra) den jag bytte till hade tyvärr det. Det var ett rent h-vete att få på den övre muttern, jag ångrar att jag inte limmade den först.

PeterB
Länk
Visa användare
24
mozman
520i -94
Så du tar den över kopplingen då såattsäga? Den sitter med e12 torx men även mutter på baksidan så den undre var lättare att få loss med nyckel. Får väll åka iväg till biltema o inhandla fler förlängare. Har du något artikelnummer på förlängarn? förstod inte riktigt va du mena med mindre förlängare med led? Fan vad den sitter krångligt!
Jepp över kopplingen och bakåt.
Kolla på dessa Biltema Art: 10-1204, 10-1202 eller 10-248.
Det blir inte lika sladdrigt som med en full led. jag köpte en lång och en kort till mina torx hylsor samt en övergång till storleken större.
Den övre muttern går nog att ta med nyckel också, men det går inte att vara ensam. Limma mutten på startmotorn innan du skall montera sedan......

PeterB
Länk
Visa användare
24
mozman
520i -94
Jävlar dem hade jag missat helt! tack som fan för tipset! Får väll göra ett tredje ryck. Limmar som i limmar eller en klick fett så den sitter o de lättare att komma in med torxen igen?
Vad skulle man göra utan autopower! Förmodligen åka spårvagn :D
Limma den ordentligt med epoxy eller liknande, så slipper du hålla imot tills det sista när du tightar den ordentligt.

PeterB
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.