AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.156

525ix startade inte imorse...

am
55
americantabloid
BMW 525ix Touring -93
Hej!

Skulle åka till jobbet imorse, men bilen vägrar starta. Motorn går runt för fullt när jag vrider om nyckeln, men den hoppar inte igång. Har inte haft några bekymmer tidigare med bilen, förutom för någon dag då den dog när jag backade och sedan inte tände första gången jag vred på nyckeln, men på andra gången gick det bra och har fungerat efter det.

Jag tog bort ett tändstift och tyckte det såg torrt ut. Kollade alla säkringar framme under huven och de såg hela ut.

Kan det vara något med bränslepumpen?

Till saken hör att jag har bytt värmeventiler (det kom värme när det inte skulle) för ca en vecka sedan och har kört AC rätt mycket efter det, vilket inte fungerat tidigare. Kan det ha gjort att något ballat ut?

Andra elektriska saker som slutat fungerat de senaste veckorna är, bakre torkaren går bara med bakluckan uppe, takluckan ville inte öppna sig igen, kommer bara kallluft från mittenutblåsen(förar, mitt och pass).

Någon som har några ideer var mans kall börja leta? Var sitter säkringen till bränslepumpen och hur kan man kolla den?

Med vänlig hälsning
at

62
1.119
628csi
I3-17
316-76
X3-04
MC R75/5-72

BMW CS 907
Slå lite på tanken vid bränslepumpen med tändningen på eller om någon kan starta samtidigt som du knackar, sen kan det vara vevaxelgivare jordanslutningar styrbox .Länk
GU
307
GUP
525iAXT 1992
525iAX 1992
Gällande torkaren bak är det bergis kabelstammen, som sitter i gångjärnen till luckan, obs det finns en i var gångjärn.
Bränslepumpen har väl ett relä i högra stora burken under huven, som kan krångla. Men inte ovanligt att själva pumpen ger upp.
Rätta mig om jag har fel gällande reläet.
/Gunnar

am
55
americantabloid
BMW 525ix Touring -93
Hej och tack för era svar.

Provade att starta bilen igen efter 2 timmar och då studsande den igång direkt. Åkte några mil och stannande några gånger. Inga problem att starta den igen.

Åkte vidare och helt plötsligt dog den bara och gick inte att få igång igen...som tur var alldeles innan en lång nedförsbacke...kunde rulla hem till mina föräldrar.

Lät den stå en halvtimme och vips så hoppade den igång igen....varvade lite och stängd av och provade starta igen då vägrar den att starta igen.

Var och hur mäter man upp bränslepump och relä?

Kan det vara något bränslefilter som krånglar? Fast då borde den väl ha hackat när man varvade den rejält, vilket jag gjorde under provturen.

Har läste på lite på forumet och det verkar som bränslepump, vevaxelsgivare, relä och stöldskydd är de vanligaste felen som ger dessa symptom...Något som jag har missat?

Med vänlig hälsning
at

am
55
americantabloid
BMW 525ix Touring -93
Hittade denna utmärkta tråd Länk om bränsleproblem, när jag idag fick lite mer tid att söka på forumet.

Blir att kolla relä och bensinpump i helgen.

Med vänlig hälsning
at
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Testa att knacka på bränslepumpen med en skruvmeisel medans någon annan försöker starta. Slitna pumpar kan ibland dra igång om man gör så här. Håll händer och fingrar borta från rörliga delar :)

//Bjersér

BMW - over 300 (s)miles/hour
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Symptomen stämmer exakt med när bränslepumpen pajade på min 525i -91. Fungerade ibland och ibland inte.

------
BMW CS #04839

am
55
americantabloid
BMW 525ix Touring -93
Har precis provat att göra rent runt relät utan någon skillnad. Försökte lyssna om man kunde höra bensinpumpen, hörde dock inget.

Nu började det att regna...får fortsätta senare.

Tack för alla svar.

Mvh
at

(Angående bakluckan och mittvärmen, så tror jag vet hur jag skall gå tillväga för att fixa det. Men det får bli när jag får igång på bilen igen.)
Ro
1.708
Roffa
520D Xdrive -20
americantabloid: Du har Powerpost.

am
55
americantabloid
BMW 525ix Touring -93
Här kommer en uppdatering.

Har haft lite mycket att göra på jobbet, så det slutade att jag lämnade in den på Bmw. De hittade ett fel i felloggen som indikerade på styrenheten, så de bytte den mot en begagnad. Det hjälpte inte.

De fick då börja felsöka utan härledning från felloggen. De mätte upp vevaxelsgivaren och den visade sig ha felaktigt värde och när den ersattes med en ny startade bilen och har nu fungerat utan problem under en veckas tid.

Tack för hjälpen alla!
at
GU
307
GUP
525iAXT 1992
525iAX 1992
Törs man fråga vad det kalaset kostade?
/Gunnar

am
55
americantabloid
BMW 525ix Touring -93
Kommer inte ihåg exakt, har räkningen liggande i bilen...men runt 2700 kr vart det.

//at
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.