AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.177

Problem med montering av M-lister..

Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Fick då äntligen mina M-lister igen efter att dom för ett tag sedan blev stulna...
Så åkte direkt och montera dom..började med dom 4 små listerna först,och det gick utan problem,men sen när dom långa listerna som sitter på dörren skulle monteras gick det inte alls,dom vill liksom inte fästa ordentligt.
Dom 2 yttersta sitter rätt så bra,men dom övriga vill inte alls så nu sitter listen med några mm glapp.
Testade att montera dom på massa olika sätt,men dom vill inte alls :(
Clips och gummipluppar är helt nya...

Kan någon komma med lite tips,ska dom monteras på något speciellt sätt?
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Är det verkligen ingen som har någon idé om vad som kan vara på tok?
To
242
ToTTeN
E36 M50B25 Turbo + Fullbur
E36 M50B25 Utställning

E46 320D + biltransport
är listerna ochså nya. har hört att järnen som clipsen ska sitta i (i listen) är obehandlade och rostar sönder och då fäster inte clipsen.

Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Nä,listerna är begangnade..fick ett bra pris på dom!
På vissa ställen va listen lite skavda i kanten,men det löste jag så det är inte de som är problemet..
Det är ju liksom att dom inte vill tryckas fast ända in i själva hålet i dörren,dom ploppar ut halvvägs igen om man trycker dit dom hårt.
Som sagt så är det inte själva clipsen på listen som släpper...
Sp
3.093
Spajjjs
330e Touring -22 Mineral grey
I hålen i dörren ska de sitta gummisaker som clipsen trycks fast i. Kanske följde dessa med i listen då de blev stulna och inte sitter kvar där nu?

// M.V.H. Daniel
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Jag köpte nya clips inkl alla gummipluppar då dom som satt på va lite i halvdant skick.
Tycker bara det är så konstigt att det bara blir så på dom långa listerna,dom fyra korta listerna gick lätt som smör att få dit...plus att på båda sidorna så går den längst fram resp längst bak på dom långa listerna i hur lätt som helst...jag måste ju göra nåt helt galet känns det som?? :-)
Har en begagnad list som jag ska montera i dagarna hade jag tänkt..
Får återkomma med resultatet.. Har inte köpt nya klips, tänkte prova med dem gamla först.

///Micke
Min cabrio Länk
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Ingen vänlig själ som har någon bra idé att komma med sålänge vi väntar på mickes montering? :)
Kanske lite felformulerat :) tar så gärna i mot alla ideér!
Humm, jaja.. Får väl ge mig på det i kväll då..

///Micke
Min cabrio Länk
Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Har du prövat med att montera plupparna i hålet först och sen trycka dit clipsen?

Då fungerade det för mig när jag vid nåt tillfälle bytte min lister på min 530.

Kan ju inte vara nån förtvivlat stor skillnad menar jag :-)

Hopas det ordnar sig, surt när det inte är perfekt.

Niklas

Fransosen
Visa användare
1.274
1BJÖRN
X5 -07 Sportpaket samt Aerodynamikpaket
Porsche GT3
Hade samma problem med mina lister.
När man köper nya lister på BMW så sitter alla clips ink gummi hattarna färdigt på listen.
Vill den inte fästa ordentligt på bilen är det listen som är trasig på baksidan. Räcker att det är lite lite som är trasigt där clipsen sitter så är det kört. Köp en ny list så blir det bra!

In God we trust, All others pay cash///
Blev inget byte nu..
Listen jag fått tag på var totalt sett sämre än den skadade som sitter på bilen. ---> Länk

///Micke
Min cabrio Länk
sc
609
scnitzermann
M3 E90 -09 Jerez schwarz
VW Polo 1.2 12V -04
Smörj på lite diskmedel på plopparna efter att du satt i gummiplupparna i dörren. Fästklipsen glider då i så lätt för att sedan sitta benhårt när diskmedlet dunstat. Det uppstårr ett visst tröghetsmoment mellan gummit och plasten, men med lite diskmedel som glidmedel så....
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
När ja monterade ena dörrlisten först tänkte jag precis "nej,är de nåt fel på denna list?" men när det blev exakt samma sak på andra med precis samma pluppar som fästa samt inte fäste så måste det ju bero på nåt annat tycker man..
Men ska ta och prova det där med diskmedel.

Men det är alltså bättre att montera gummiplupparna först i hålet i stället för att sätta dom först på clipsen för att sen trycka dit listen?
La
186
Lardy
Bmw M5 Individual 3,6 -90
Bmw 545i/6 M-sport. -05 Bmw 540it/6 #225 -95
Bmw 320it M-sport -03

BMWCS #07336
Jag har för mig att enligt TIS så ska gummiplupparna i först. Clipsen på listen, sen börja från en sida.

Mvh Lardy
Visa användare
1.274
1BJÖRN
X5 -07 Sportpaket samt Aerodynamikpaket
Porsche GT3
Man kan inte montera gummi plupparna i dörren först, dom hoppar in när man försöker trycka på plast clipsen.

In God we trust, All others pay cash///
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Okej..problemet verkar inte ligga i mellan dörrhålet och gummipluppen,utan det är när plastclipsen ska fästa i gummipluppen som det inte verkar vilja riktigt fästa riktigt.
Då hjälper ju igentligen inget diskmedel eller liknande då det inte är något som helst problem att trycka ner gummiluppen i botten på plastfästet när man har listen omonterad.
Om jag inte minns hela clipsets konstruktion ska väl den innersta delen av clipset liksom haka i dörrhålet om man kan kalla det så..?!
Fr
135
Fre4k
E46 330T M -02
E36 325C -92
Köpte för ett tag sen nya clips til mina sidolister. De nya hade klart mindre "hullingar" än de gamla. Fick listerna att sitta hyffsat, men frågan är om clipsen ändrade storlek vid nåt år, eller vad det nu kan bero på?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.