AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.189

fönsterhiss - problem med motor e36 coupe -97 (ej magneten)

32
26
328groove
530dx IE G31 -20
Fönsterhissen på förarsidan är död på min 328i coupe -97. Har använt mig av denna gör-det-själv-guide Länk men min motor ser inte likadan ut som på bilderna. Jag har inget kretskort och man ser ingen magnet som kan hamna fel. Således så måste de senare e36 ha ändrad fönsterhiss/motor/mekanism.

Jag har lyckats skruva lås motorhuset/kåpan till motorn och gjort rent (en del kolpulver har legat på magneterna som är inuti köpan). När jag har gjort detta så fungerar fönsterhissen perfekt men bara för en dag. Gjorde det här igår och imorse så hade den slutat att fungera igen :(

Min tanke är att det är något problem med kolen i motorn men jag lyckas inte få bort själva rotorn och delen där kolen borde sitta..

Bilfirman vill byta ut hela fönsterhissmekanismen inkl motor (begagnad 500-1200kr ca + arbete) men man borde kunna byta bara motorn...?

Fönsterhissmekansimen sitter fast i dörren med popnitar och jag har inte gått så långt att jag har borrat bort nitarna och kunnat se ordentligt.

Ska kika lite mer på realoem.com

Nån som har nån idé?
32
26
328groove
530dx IE G31 -20
hmm.. jag hittar inte ens fönsterhissen på realom.com. Länk

Blir väl till att beställa begagnat på skroten...
Va
43
Valek
325i -93
En beg motor på skroten borde väl inte kosta så mycket iofs.

”I never saw a wild thing sorry for itself”
Me
68
Melmac_Racing
525i E61 Touring
Tjena.

Jag körde in med min motor till skroten o fick tag på en ny för 500 kr. Visade sig vara samma som sitter på E46 men då spegelvänd. Så jag fick en som har vart monterad på högersidan i en E46. Och jag har denna på Vänstersidan. Men har för mig att cab och cupe ser likadant ut efter 97. Så borra ut popnitarna o plocka av motorn. Tänk bara på att du nollställer topp/botten lägena med den nya motorn. Finns en tråd här nån stans om detta. Detta är alltså INTE den motorn med magneten. Utan en hel motor som man nog inte ska dela på.

Hoppas det löser sig.

Mvh Daniel
32
26
328groove
530dx IE G31 -20
Tackar för tipset, då vet jag vad jag letar efter :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.