AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.272

Bmwn stinker, OLÖSLIGT GAHH?

All hjälp i dessa frågor uppskattas.

Det luktar unket/vidrigt efter man använt AC:n och stänger av den på min bil.

Undrar nu om det finns NÅN på forumet som kan svara på var dräneringen mynnar ut någonstans på en BMW 328iA -98 e46, misstänker att det är stopp i den och att den inte dränerar kondensen från ac:n ordentligt. Men kan inte hitta den sat-ns dräneringen, å det luktar verkligen as.

Har redan försökt med desinfektionsmedel, typ virkon, klorin men det funkar inte.

Dräneringen mynnar ut ovanför växellådan. Den skymtar lite på bild 3 i den här tråden: Länk
Visa användare
138
Skänebo
M5 -00
320 Touring -00
Har du bytt kupéfilter?

"Hellre vind i nacken än blåst i huvudet!"
gr
609
groze
BMW M5 3,8 -92 Sv såld
BMW 520iT -95
Det kan precis som skänebo säger, vara kupéfiltret. Man kan också lämna in den på "ac-service". Då tror jag dom gör rent kylelementen osv för att få bort dåligt lukt. Det börjar växa bakterier i/på systemet som kan lukta illa och göra en förskyld.
Th
441
The Stig
Mazda CX-5 -16
Här är en lång tråd i ämnet: Länk
Adelson, vilket är dräneringen på bild 3?

Har aldrig sett en droppe vatten under bilen från ac, hur varmt och fuktigt det än är ute så tror dräneringen är tät.

Kanske även finns nån som vet hur man kommer åt dräneringen innifrån bilen.

Har redan läst dom andra länkarna om illaluktande ac och ställt frågor där och har inte varit någon ide med bmws ac-service (redan gjort 2ggr) bytt kupefilter men lukten är tillbaka nästan omgående.

Det är den svarta plastpipen högst upp i kardantunneln, precis ovanför där växellänkaget ansluter till växellådan.

Ja om AC fungerar och det inte kommer något vatten så måste det vara tätt. Min dräller som tusan nu när det är varmt och fuktigt. Konstigt föresten att det blivit stopp. Kan någon ha kört utan kupéfilter så att det har kommit in skit? Kan dräneringen ha blivit förstörd vid kopplingsbyte ellet nått?

Jag har inte tänkt på om man når den där pipen med kardan och avgas på plats. Innifrån vet jag inte alls hur man skulle kunna komma åt den tyvärr.
Här är den i realoem (nr. 3): Länk
Adelson, nu har jag automatlåda, vet inte om den är större och gör det svårare att se??

Men har som sagt aldrig sett en droppe vatten

När droppar kondensvattnet ut? är det först när man stänger av bilen/ac:n eller droppar det konstant?

Jag vet inte om den är tät men det är det jag vill se nu, har gjort alla andra åtgärder med bakteriedödande behandling utan resultat, vilket också kan tyda på att den inte dränerar ut vattnet.

Ska hissa upp bilen igen nu och se om man kan se/komma åt dräneringen.
Jag vet inte om automatlådan är större, men jag kan tänka mig det.

Kondensvattnet droppar konstant när systemet är ingång. När man stänger av bilen avtar det, men det blir ju en del efterdropp. Det är det man brukar se, för då står ju bilen still och det blir en pöl. Står man still på tomgång en stund så kan det bli en rejäl pöl.

Jag har aldrig gjort en sån där bakteriedödande behandling, men jag föreställer mig att det borde komma massor med vätska ur dräneringen då. Om den inte är igensatt. I princip allt man duschar i borde kondenseras på evaporatorn, och rinna ut genom dräneringen. Okej, lite kanske blåser förbi och in i kupén.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.