|
|
|
|---|---|
| Finns det någon som vet vilket laddtryck en 335d (eller 535d) har original? | |
| 1,6bar i X35d och 0,6bar i X35i är vad jag hört. | |
|
korrigering: kollade källan och det visade sig att de inte räknat bort atmosfärtrycket :) rätt är alltså 0,6bars övertryck för både X35d och X35i. |
|
| Vart har du hittat dessa uppgifter? | |
|
335d : Länk 335i: Dinans pressrelease ang deras mjukvarutrim |
|
|
I den länken virrar ju alla ihop vad psi och bar är.. läste i en mekanikerhandbok ang x35d och den ligger på 2.65bar, om det är atmtryck borträknat minns jag inte, men 1.65bar låter ganska rimligt! 0.6bar är nada och ingenting på dagens dieslar!! Diesel-räsern /Rickard |
|
|
den enda som låter säker på sin sak är "Dannylt" och han nämner hela tiden 9PSI, vilket är 1,6bar. senare i texten sid 2 så förklarar han att han ej räknat bort atmosfärtrycket, vilket ger 0,6bar övertryck. de andra tycks mest svamla tycker jag? 9PSI är alltid 1,6bar :) men jag håller med om att det låter lite för att uppnå 580nm på vilken 3liters motor som helst. maila BMW? |
|
|
"0.6bar är nada och ingenting på dagens dieslar!!" 0,6bar var väl för bensin 3,5an... |
|
| erkänner villigt att jag tror betydligt mer på mekanikerhandboken som Rickard nämner än grabbarna i länken jag postade. | |
|
1 bar = 14.5 psi skriver det mest för att räta ut något frågetecken som förmodligen finns i denna trådens läsares huvud =) Diesel-räsern /Rickard |
|
| Kan nån bekräfta: 1,6, eller 0,6, eller 2,6... | |
|
Jag ska försöka få reda på exakta uppgifter imorrn ifrån mekanikerhandboken! Langan: Har du besiktigat E36:an som 330d eller? Gissar att du har fler planer för motorn eftersom du undrar om laddtryck!? Får gärna berätta lite! Diesel-räsern /Rickard |
|
|
Bilen är en tävlingsbil som används för långlopp (8 timmars). Körde med en motor från 530d förra året. Gick kanonfint när den fungerade... Problemet med dessa "nya" motorer är bara att styrsystemen gärna vill ha en massa signaler från en massa olika givare och funktioner (ABS, hastighet m.m.). Eftersom bilen vi använder aldrig har varit försedd med en sådan här motor finns nästan inga av dessa givare på bilsidan, vilket resulterar i att motorn går ner i safe-mode. En annan joker i leken är startspärren. I år har vi gått förbi originalelektroniken och använder en tom eftermarknads-ECU. Denna har nu grundmappats och nu skulle vi vilja veta vilket laddtryck vi ska lägga oss på. En bra start kunde ju vara att utgå ifrån original laddtryck. Motorn i bilen kommer från en 730d (231 hk) men har försetts med grenrör från en 535d (272 hk). Dock har den lilla turbon plockats bort då den förmodligen inte gör någon nytta på de varvtal man kör när man tävlar. Dessutom blir mappningen betydligt enklare. Mer om bilen finns på: www.celeriorracing.se |
|
|
0.6 bar på dieseln är det definitivt inte. Nästan så jag tycker 1.6 bar låter lite på 335d, skulle inte förvåna mig om det är 2.6 bars övertryck på den. Flåklypa |
|
|
Saxat direkt ur en katalog från en kurs där man gått igenom huvudsakliga förändringar i motoruppdateringar: --------------------------------------------------------- Gäller för M57TU1-TOP (535d) Två seriekopplade avgasturboladdare monteras. En mindre turboladdare för högtryckssteget och en större för lågtryckssteget. Båda avgasturboladdarna har fast turbingeometri utan justerbara ledskovlar. Den mindre avgasturboladdaren sörjer för ett högt vridmoment och bra reaktionsegenskaper vid låga varvtal. Den större avgasturboladdaren ger en hög motoreffekt. Laddtrycket för hela systemet uppgår till max 2.85bar (M57TU = max2.5bar). Turbinvarvtalen uppgår vid högtryckssteget till max 230 000 rpm och vid lågtryckssteget max 170 000 rpm. --------------------------------------------------------- Är ganska säker att det är absoluttryck de nämner eftersom M57TU som sitter i 530d ger 2.5 bar.. Vilket borde ge att "laddtrycket" på svenssonspråk ligger på 1.85 bar för 535d.. Diesel-räsern /Rickard |
|
|
Den har endast 1.85bar för er som funderar. Och det är inte mycket för att vara en diesel idag. Länk Länk Livet börjar vid 3bar min bmw 324td hemsida Länk |
|
|
Förövrigt kan man se det på dom klena slangklämmorna samt plastanslutningarna Länk Dom skulle inte klara av 2.85bar. Tro mig, jag vet av egen erfarenhet ,hehe Livet börjar vid 3bar min bmw 324td hemsida Länk |
|
|
Lyfter upp denna tråden lite då. Jag antar att det va 286hk versionen det pratades om i denna tråd? Är det någon som har tips på ett bra ställe att mäta laddtrycket på? Alltså om det finns nån käck liten pluggad nippel som är avsedd för detta? Är lite halvsugen att koppla in en diskret nånstans bara för att... //Anders. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.