AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.109

E36 328: Nånting hände med bakaxlen idag.

Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Plötsligt så började det låta illa från bakaxlen när jag var ute och körde idag, ingen "smäll" eller så utan ljudet började bara. Ljudet är svårt att förklara, men låter som om nånting sitter löst. Det slår och "flärpar" metaliskt.

Ljudet ökar i intensitet expotionellt med hastigheten, men är oberoende av växel, varvtal, gaspådrag/släpp, backar osv. Det syns inget när man tittar eller märks inget när jag pillade lite med hjulen på. Det känns inget bakom ratten heller utan den känns helt normal. Körde dock inte fortare än 40, hann aldrig ut ur bostadsområdet innan jag vände hemmåt igen. Hade den uppe på lift för ca en vecka sen och kände på bilen, men hittade inget. Bilen är likaså besiktigad UA för en månad sen.

Lite ledtrådar:
- Nånting, förmodligen ett hjullager, har fört oväsen ett tag med gnissel.
-Nånting, Bussning?, har klonkat ett tag.

Alla ideer och teorier är välkommna!

//Bjersér

BMW - over 300 (s)miles/hour
pu
547
puiu
330i-03
kolla den klämma som håller avgasröret och är fast vid växellada .det rostade sönder min i våras.
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Puiu: Hmm, men om det vore avgasröret eller dess upphängning så skulle väl ljudet bero på varvtalet om man torrgasar tex? Detta oväsen låter likadant oavsett om man accelererar hårt eller rullar i friläge. Och torrgasar man på garageuppfarten låter den inte alls.

Har dock testat vidare, handbromsen funkar utmärkt och bilen rullar utan märkbart motstånd.

//Bjersér

Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Rättelse: accelererar man ökar ljudet expotinellt som tidigare skrevs. Vad jag menade var att ljudet låter lika om man gasar lite eller om man frirullar.

//Bjersér

Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Några fler tips någon?

//Bjersér

Bromssköld som lossnat/ fasnat stenjävel mellan skiva och sköld.

-Phil
ca
282
carlsson535
328ic-97
528ia-97
Prova att kör den på pallbockar, så borde du höra nått.
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Bra lite nya tips!

Bromsskölden sitter fast i alla fall, hade uppe den på pallbockar för nån dag sen. Men nånting kan sitta mellan? Tittade och pillade lite och tycker att om nånting fastnat däremellan borde det trillat ut när jag börjde ut skölden såpass mtk. Dessutom låter det som metall-mot-metall. Finns det några skruvar eller liknande där bakom som kan ha trillat loss?

Annars misstänker jag hjullagret...

//Bjersér

ca
282
carlsson535
328ic-97
528ia-97
Skulle tippa på att beläggen har släppt från handbromsbackarna, vanligt på dom flesta bimmers. Har hänt på tre av mina iaf.
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Aha! Tack för tipset skall kollas upp.

//Bjersér

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.