AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.372

kylarvätska läcker 328 -99, trycksättning av kylsystemet ok. vad är det för fel?

ju
2
jumping_bean
328, e46 sedan -99
Hej,
jag har precis köpt en begagnad 328 från 99.
efter mycket nogrann kontroll med hjälp av beg guiden här och gemensam kontroll
tillsammans med mekanikern på bilfirman som jag köpte bilen på, så bestämmde jag mig att köpa bilen :)
inget värre än lite lite rost på höger bakskärm. Nyservad och nybesiktigad!

Gissa om jag blir förvånad när kylarvätska lampan börjar lysa så 1-2 veckor senare. mycket riktigt för lite kylarvätska, fyllde på igen och allt ok. Återigen 1-2 veckor senare, samma lampa igen, först lite tvekande, sen definitivt nån dag senare, lyser hela tiden. kylarvätskan borta igen... var hos bilhandlaren och provtryckte kylsystemet under natten och tyvärr / bra beroende på hur man ser det så kunde de inte hitta något. Avgasen ser också bra ut, ingen vitrök där. inget tecken på vatten i oljan varken på stickan eller vid påfyllningslocket.

vad kan det vara / varför och var försvinner kylarvätskan.
mycket tacksam för svar.
Fu
240
Funatic
325iA Cab -93
Lämna in den till bilfirman och säg "FIXA!" samtidigt som du lägger nyckeln på disken. Bilfirma = garanti.

Tala med konsumentverket för mer info.

Förresten, har för mig att jag läst någonstans på detta forum om detta tidigare, vätskan försvinner tydligen någonstans under instrumentpanelen eller liknande = äckligt så småningom, dessutom finns ju stor risk för förstörd topp om man missar att fylla vatten...

Lycka till!

Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Läckande kylare är inget ovanligt:

Länk

Gå tillbaka till bilfirman är nog bästa lösningen.
ju
2
jumping_bean
328, e46 sedan -99
Hej,
ja tack för svaren. problemet som jag ser det är att det var en bmw firma som undersökte bilen
och inte kunde svara mig på vad som kunde vara fel :( de enda tipset de kunde ge mig var att vara uppmärksam om det fortfarande försvinner vatten och om isf göra en som han sa det större undersökning.
ännu vet jag inte om problemet är kvar eftersom det sist tog typ 1-2v för kylarvätskan att försvinna. (var där igår)

så om jag går tillbaka nu vet jag inte vad jag ska säga, tänkte att jag kunde komma på evt felorsaker med er hjälp. jag ska kolla tippset med läckande pump sim stod i länken jag fick.

Visa användare
138
Skänebo
M5 -00
320 Touring -00
De jag va med om i våras va iof med en audi.. men den hade samma symprom. Vi hittade inte heller nånting vid provtryckning.
De visade sig till slut att det va vattenpumpen som läckte.
Inget kul.. inget billigt.. men de blev bra när den blivit bytt.

"Hellre vind i nacken än blåst i huvudet!"
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.