AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.106

Hur fungerar BMW 4wd på E46?

To
935
Tomas
Honda CR-V 2008
Mazda 323P 1998
Som topic, hur fungerar BMW's awd-system på E46-modellen?
Gunget
Hade en 325Xi Touring -02 E46 tidigare. Funkade alldeles utmärkt! En fröjd vid rödljusen vintertid! Jag var så pass nöjd att jag även kör X-Drive på min nuvarande 325 E90. Enda nackdelen är väl den något högre soppaförbrukningen. Skulle gissa att 4WD vill ha drygt en halv dl/mil extra....
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Länk

Mvh
To
935
Tomas
Honda CR-V 2008
Mazda 323P 1998
Jag var mest ute efter hur det fungerar rent tekniskt. Jag vill ha en bra bil att dra släp på vintern. Valet står mellan E46ix och Audi A4 Quattro.
Gunget
Lustigt nog så utsåg Teknikens Värld för några år sedan BMW's X-Drive till testvinnare mot en hel radda fyrhjulsdrivna bilar (bl.a. Audi, Volvo, Subaru) samtidigt som Svenska Automotorsport regelbundet flera gånger har kritiserat BMW (både E46 och E90). Jag vill minnas att AMS's kritik var att BMWn kändes "oharmonisk med x-drive på vinterväg". Tror dock att TV's test mer handla om framkomlighet i djup snö, på is, i backar mm medan AMS testade vilken bil som tog sig runt en snötäckt testslinga på kortaste tid. Jag har dock ingen egen egentlig uppfattning om kritik finns att framföra vid hård bankörning vintertid med BMW's x-drive eftersom jag inte använder bilen på det sättet. Upplever dock BMW's X-drive på det stora hela funkar bra - bra bett vid start på vinterväg och bra förmåga att ta sig fram där det är oplogat samt en trygg känsla vid omkörning med mittsträng. Därför tror jag nog att en E46 med X-drive kommer att funka bra för dig när du ska dra släp. Audi's quattrosystem är ju beprövat och bra så jag skulle säga att det snarare hadlar om du vill åka BMW eller Audi. En "nackdel" med BMW är dock att du måste upp på dom stora sexorna (325, 330 alt 330 diesel) för att komma åt X-drive.
To
935
Tomas
Honda CR-V 2008
Mazda 323P 1998
Teknikens Världs test har jag läst, men det var väl det nya systemet som testades? Nu allra senast när det begav sig så vann Volvo V50 T5 AWD med det senaste Haldex, var årsmodell 2008 på den bilen.
Men som sagt, mina funderinga gäller E46 och hur detta system fungerar, det är ju inte samma som X-drive som sitter på dom nya BMW-bilarna. Är det visco-diff, diffbromsar i axlarna eller hus fungerar det? Kanske ingen som vet?
16.561
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Nej, det är konstant drivning liknande Audis Torsen diff. Inga slirkopplingar eller slavdrift utan ordentlig fyrhjulsdrivning.

//Lövet
ka
204
kaell
330xi -01
Jag kan rekommendera E46ix, men som någon tidigare skrev så skulle jag helt klart rekommendera minst 325ix alt. 330ix (som min, som är till salu ;) se powerbörsen) då det är en helt klart rappare och "fastare" bil än A4an i min mening...

__
Joakim, Karlstad
330xi -01
To
935
Tomas
Honda CR-V 2008
Mazda 323P 1998
Prestanda är nog ganska lika, Audin med 2,0T går ju att "chippa" till 250hk om man önskar detta. Jag var mest nyfiken på hur BMW's system ser ut, rent tekniskt alltså. Audi har ju en ganska beprövad teknik med torsendiffen och elektronisk diffspärr genom abs'en som bromsar spinnande hjul osv.
ka
204
kaell
330xi -01
Det är samma med systemet i Xin, ABS och DSCn sammarbetar och är beroende av varann.

Vad jag menade med prestandan var bottenvridet om du ska dra tunga släp, då tror jag en större sugis är både behagligare att köra, samt bränsle-effektivare då du slipper ligga på laddtryck.

Men jag har inte provat A4 2,0T i chippad version heller för den delen, men det krävs viss övertalan för att jag ska köpa en bil med färre än 6cyl igen, oavsett storlek på turbo/laddtryck ;-)

__
Joakim, Karlstad
330xi -01
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.