|
|
|
|---|---|
|
Hej på er! Jag har sökt lite på forumet men vill ändå starta en tråd för att få feedback på mina upplevelser. Så här är det: Efter en felfri Europaturne med nyköpt e30 (jättekul bil) fick jag punka på ett bakhjul blott 3 mil från mina föräldrars hem (mellan N-ping och Katrineholm), man ska ha lite tur i oturen... :-) Bak satt det då några Koreadäck vid namn Nexen som funkade riktigt bra (fram Eagle F1)! Plötsligt blev jag tvungen att köpa nya däck i knepig dimension (215/40-16) vilken visade sig vara svår att få tag på med kort varsel. Eftersom jag skulle vidare till Sundsvall några dagar senare tvingades jag lite motvilligt köpa ett par Falken FK 452 (eller var det 512?). Nu till pudelns kärna: Bilen beter sig illa efter bytet! Bakvagnen känns hal och den går oroligt i farter kring 120km/h och uppåt. Det är nästan så man kan tro att silentblocken börjar ge sig men det känns ju rent omöjligt att de skulle börja ge sig vid exakt samma meter som jag bytte däck? Kan f.ö tillägga att baken kändes stabilare då jag åkte till däckverkstaden med en 16" med Eagle F1 och en 14" plåtfälg med felvänt vinterdäck fram samt 7,5" resp 9,5" bred fälg bak med olika däcksfabrikat! Är Falken verkligen så dåliga? /Fredrik vacker förare ska ha vacker bil:)Länk | |
|
Falken däck har jag "hört" ska hålla sämre kvalité ,men det är bara hörsägen...vet inte. Mvh Janne. |
|
![]() 1.360 Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05 Sommarbilar Ford Scorpio 2,9I GLX -94 Mercedes E55 AMG -06 Mercedes 500E -92 |
Hade falken 215/40-17 på en 850 bak den funkade helt okej. Däremot hankook 215/55-16" som jag har på min scorpio (bakhjulsdriven) de är kanon att åka på men börjar det regna är det som att köra på såpa. Men jag tror det är svårt att hitta däck till en bakljusdriven bil som biter bra vid vått väglag är svårt iaf får bilen vara undermotoriserad typ en 4a på 120 hk eller nåt :( Hade du problem även vid torrt väglag? Falken brukar väl vara väldigt "kantiga" de däck du hade tidigare kanske hade mer rundade kanter. Har för mig att de som är mer kantiga spårar mer, har aldrig upplevt en bil spåra bak men det kanske kan vara så i detta fallet? |
|
Har Falken 452 på min 635:a (235/45 R17 resp 255/40 R17) och det du beskriver känner jag inte igen. Världens bästa grepp på torr asfalt har man absolut inte men jag upplever det bara som något halare än bättre däck när man drar på i kurvor. Piskade ju bilen ett par varv på mantorp och det hade jag nog inte vågat om bilen uppförde sig som du beskriver! I blött väglag är däcken däremot rätt kassa när det gäller allt utom vattenplaning. Men både när det gäller torr och våtgrepp är det konsekvent och jag blir aldrig jätteöverraskad tycker jag. |
|
|
Känner inte heller igen det du skriver. Har Falken-däck på både 15" och 17" och har haft Falken i 16" och ingen av dem beter sig på sådant vis du beskriver. Bilarna går stadigt och fint med de däcken så nånting måste vara fel antingen på däcken eller i bilen. ///BMW - Was sonst! |
|
|
Jag har hittills bara kört med däcken i torrt väglag. Kanske låter mitt inlägg starkare än vad det är så här i efterhand. Men känslan i bilen är att man måste vara beredd att parera hela tiden även om det ännu inte behövts. I "motorvägskurvor" i ca 120km/h känns det som om bilen vill börja gå "lite brett" även om den inte gör det. Kontrasten är stor från att några dagar tidigare gasat upp i 180 km/h på Autobahn och bilen gått spikrakt och uppfört sig oklanderligt. De gamla däcken var onormalt slitna på innerklackarna så jag har tänkt göra en hjulinställning på den. Är det som du säger Fagersten så kanske oroligheten beror på en samverkan som ger liten och smal anliggningsyta mot vägbanan? Får hoppas att det blir bättre efter inställningen! Tack för svaren! /F vacker förare ska ha vacker bil:)Länk |
|
M6 5.185 Swe E24 M6/M635 register
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
Som du säger.har även jag upplevt mina båda uppsättningar Falken 452, men detta endast när de var nya. De var hala och spårkänsliga i högre farter. Min senaste uppsättning,har jag nu åkt ca 200 mil med,och de är nu mindre "spåriga" och har kanon grepp både i vått och torrt. Mvh Patrik |
|
Hade Falken 512 på min E30 Touring, det var inga problem som helst. M3 E30Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.