|
|
|
|---|---|
|
Hej alla kunniga tds-mekare. D va längesedan jag va inloggad och ställde frågor här. Men jag har kvar min gamla tds som nu har blivit rostig och snart har gjort 38000 mil. Bilen har sällan nära på aldrig svikit mig under dom 10 år jag ägt den. Men nu strejkar den. Den startar inte. När men vrider på nyckeln, så är den först på gränsen till att hoppa igång sedan tänder sig den gula insprutningslampan och då är den inte i närheten av att starta längre. Då måste jag vrida av och vrida på igen. Då är den igen på gränsen till att gå igång i 1-2 sekunder sedan lyser lampan och den är stendöd. Men den går väldigt lätt att rulla igång. behöver bara en liten knuff. Om jag kör bilen och stänger av den i farten och i farten försöker starta med startmotorn så att den gula lampan tänder sig, så startar den häller inte när man släpper upp kopplingen, även om det går i 90 km/h. Men vrider man av och på tändningen så slocknar lampan och motorn går. Då åker jag hem och parkerar stänger av motorn och försöker genast starta den igen. samma sak. Först nära att starta sedan lyser den gula och den vill inte. Det låter som att det är bra fart på startmotorn. Det verkar flöda bra ifrån förpumpen. Kommer en ganska stark stråle efter filtret. Filtret är nytt. Topplocket är bara 15000 mil gammalt och jag fick pumpen ompackad ungefär samtidigt och bilen har självklart fått alla sina oljebyten i min ägo. Jag har parkerat bilen i en brant backe med baken i vädret. Ingen skillnad. Jag har användt sökfunktionen men hittar inget som stämmer in exakt på mina sympton. Så vad tror ni? Vad ska jag kolla nu? Vill inte skicka min livskamrat till skroten riktigt än! Hjälp mig att rädda henne! Tack på förhand. Diesel innehåller mer energi än bensin! | |
|
Hej igen. Igår funkade bilen helt plötsligt perfekt hela dagen. men jag kan tänka mig att det när som helst är samma visa igen. Ingen som har någon ide´? Dieselmeken och gto 80 och alla andra duktiga. Var är ni? Är ni inte kvar på detta forum nu för tiden? Diesel innehåller mer energi än bensin! |
|
|
Provat att spruta lite kontakt spray på kontaktstyckern som har med bränslet att gör låter som elfel,klapp i något kontaktstycke,är nog värt ett försök. har en 525 Tds-92:a,som jag tillslut lämnade inför fel sök på ojämn tomgång,dom hittade inget fel,men trodde att ställverket är slitet,hämtade bilen,nu går bilen hur bra som helst,troligtvis glapp i något kontaktstycke,så det är bara att åka så länge det håller. Det ser man hur det kan bli. Jenza |
|
|
Ok. Nu har jag sprayat och felet har kommit en gång efter det. Ett par kontakter under insuget kommer jag inte åt utan att plocka bort det. Ska göra det när jag har tid. Men varför startar den så lätt när man rullar igång den? Vilken kontakt är tempgivaren? Tänkte testa plocka av den och se om det gör skillnad. Diesel innehåller mer energi än bensin! |
|
|
Ingen som vet vilken givare som är tempgivaren på tdsén? Diesel innehåller mer energi än bensin! |
|
|
Kan vara lite långsökt,men har du riktigt med ström från batteriet. Hade en Tds som var svårstartad,bytte batteriet min 110 Amp. Bilen startade utan problem,direkt. Som du kanske vet så kräver dieseln mycket ström just när du skall starta. Kolla och låt mäta upp batteriet. Eller så har du inte nog bränsle tryck ända fram till pumpen,så att du måste "mata"fram bränsle med startmotorn. Sätt en backventil på slangen mellan filtert och dieselpumpen,då har du diesel ståendes fram till pumpen. Byt även filtert vid behov. jenza |
|
|
Jag har nyligen bytt batteri och efter det så låter det som om startmotorn går snabbare än den gjorde innan. Men jag hade inga startbroblem med det gamla batteriet. jag bytte bara för att det va gammalt och jag märkte att effekten började avta. Men bilen startade alltid! Angående Backventil, så tror jag inte det hjälper, då jag har haft bilen ståendes i brant nedförsbacke och har fått startproblem även då. Då kan väll inte dieseln rinna tillbaka? Nu har fenomenet avtagit och den startar oftast. Kan det ha med temperaturen på bränslet att göra? Är ju inte lika varmt längre. När den inte startar så har jag lärt mig en ny startteknik. Jag lägger i tvåan eller trean och kör startmotorn så bilen börjar rulla. Då vrider jag snappt av tändningen och vrider på igen (för att inte den gula insprutarlampan ska lysa). Sedan lägger jag snappt i ettan och släpper kopplingen och då startar den direkt! Jag kör iväg med konstiga blickar efter mig. Varför ska jag råka ut för dessa konstigheter??? Diesel innehåller mer energi än bensin! |
|
|
jag tar för givet att du har kollat in förpumpen i tanken för nånting med dina växlingar 1.2.3 har det då definitivt inte med att göra. vad gjorde dom och hur mycket kostade det att ompacka pumpen?? det är nämligen en dyr historia om man gör det seriöst och tar isär pumpen. Samtidigt kan kolbanan i ställverket vara helt fullständigt slut då den nu har gått hela 38000mil säger du,och det är väldigt långt för den elektriska pumpen. det dom kan ha gjort då den funkade ett tag var att flytta på locket och då på så sätt hitta lite bättre kontakt men det är bara en mycket kort nödlösning. Livet börjar vid 3bar min bmw 324td hemsida Länk |
|
|
Dom sa att dom packa om pumpen. sedan körde dom pumpen i testbänk och justerade in ställverket. Dom sa att det va krångligt att få ordning på ställverket. Dom fick en del konstiga värden, men att dom hade fått ordning på det tillslut. Tror det kostade runt 6000 kr. Är ju runt 6-7 år sedan nu. Kanske är ställverket som är slut. Men det kan man ju inte köpa ett nytt till den gamla bilen. Då blir det skroten. Det konstiga är att nu startar den 19 gånger av 20. kan vara lite trög, men den startar. Kanke skulle ta och ändra läget på locket som du (helgonet) snacka om. Vilket lock är det och är det fortfarande ingen som vet vilken givare som är tempgivaren? Diesel innehåller mer energi än bensin! |
|
|
detta lock: Länk och här har du fler bilder på hur den ser ut inuti Länk Livet börjar vid 3bar min bmw 324td hemsida Länk |
|
|
tempgivaren finner du här Länk Livet börjar vid 3bar min bmw 324td hemsida Länk |
|
|
Har liknande problem, ibland vid start går den 1-2 sek på lågt varvtal (ca500rpm) för att sedan stanna. Någon gång har den fortsatt gå på lågt varvtal utan att svara på gaspådrag. Efter att jag har knackat på pumpen vid anslutningen (/muttern) ovanför de 6 bränsleledningarna har den startat. Vad är det för anslutning? (se bild 7 på länk "detta lock" från helgonet). Är det stoppreglaget? Kör så det ryker |
|
|
tusen tack. Diesel innehåller mer energi än bensin! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.